بازارهای مالی سوم آذرماه در یک نگاه

آخرین قیمت نفت، ارز، قیمت طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۴۹۸
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از نوسان قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و ثبات ارزش دلار و افزایش قیمت جهانی طلا و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت نوسان داشت


ایالات متحده به منظور کاهش قیمت گاز، با هماهنگی سایر کشورها نفت را از ذخایر آزاد کرد. روز سه شنبه رئیس جمهور، جو بایدن گفت که این دولت از ذخایر استراتژیک نفت، در راستای تلاش جهانی کشورهای مصرف کننده انرژی برای آرام کردن افزایش قیمت سریع سوخت در سال ۲۰۲۱ استفاده خواهد کرد. آزادسازی هماهنگ ایالات متحده، هند، چین، ژاپن، جمهوری کره و بریتانیا اولین اقدام در این نوع است. ایالات متحده ۵۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر آزاد خواهد کرد. از این مجموع، ۳۲ میلیون بشکه در چند ماه آینده مبادله خواهد شد، در حالی که ۱۸ میلیون بشکه برای شتاب در فروش مجاز قبلی خواهد بود. پس از اعلام این خبر، نفت آمریکا ۱.۹ درصد کاهش یافت و به کمترین میزان خود یعنی ۷۵.۳۰ دلار در هر بشکه رسید. این قرارداد نفتی آخرین بار با ۲.۵ درصد افزایش در ۷۸.۶۷ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت خام برنت با ۳.۲ درصد افزایش به ۸۲.۳۱ دلار در هر بشکه رسید.  بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به بالاترین حد هفت سال گذشته یعنی بالای ۸۵ دلار رسید.



  • بازار سهام آسیا نوسان داشت


ژاپن در افت و خیز معاملات بازار نزدیک به ۲ درصد کاهش یافت. دلار نیوزلند پس از اعلام افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی این کشور کاهش یافت. سهام های آسیا-اقیانوسیه در معاملات روز چهارشنبه نوسان داشت و سهام های ژاپن، ضرر داشتند. شاخص نیک کی ۲۲۵ در ژاپن ۱.۷۹ درصد و شاخص  تاپیکس ۱.۳۲ درصد کاهش یافت. روز سه شنبه بازارهای ژاپن تعطیل بودند. کاسپای کره جنوبی ۰.۴۴ درصد کاهش یافت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ کمی کاهش یافت در حالی که سهام های چین کاهش یافت، کامپوزیت شانگهای حدود ۰.۱ درصد و شنژن کمی کاهش یافت. در سایر نقاط آسیا، شاخص استریت تایمز در سنگاپور ۰.۱۴ درصد افزایش یافت.


 بر اساس گزارش وزارت تجارت و صنعت، اقتصاد سنگاپور در سه ماهه سوم نسبت به سال گذشته ۷.۱ درصد رشد داشته که بالاتر از پیش بینی رسمی قبلی معادل رشد ۶.۵ درصدی سال به سال بود.اس اند پی/ای اس اکس ۲۰۰ استرالیا کمی تغییر کرد. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا ۰.۲۵ درصد سقوط کرد.



  • نوسان در وال استریت


سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده از زمانی که جو بایدن، نامزدی مجدد جروم پاول را به عنوان رئیس فدرال رزرو اعلام کرد، افزایش یافته است. این سود آخرین بار در ۱.۶۳۷۴ درصد بود. افزایش سود اوراق خزانه داری بر سهام های فناوری در وال استریت تأثیر گذاشته و یک شبه کامپوزیت نزداک ۰.۵ درصد سقوط کرد و به ۱۵۷۷۵.۱۴ واحد رسید. شاخص داوجونز با ۱۹۴.۵۵ واحد افزایش به ۳۵۸۱۳.۸۰ واحد رسید در حالی که اس اند پی۵۰۰ با حدود ۰.۱۷ درصد صعود به ۴۶۹۰.۷۰ واحد رسید.



  • بازار ارز


شاخص دلار ثابت بود و نزدیک به بالاترین حد خود در ۱۶ ماه گذشته باقی ماند و هزینه شمش را برای خریداران ارزهای دیگر افزایش داد. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از صعود خود در اوایل هفته در ۹۶.۵۵۶ بود. ین ژاپن با ۱۱۴.۹۷ به ازای هر دلار معامله شد که نسبت به اوایل این هفته تضعیف شد.


دلار استرالیا در ۰.۷۲۰۳ دلار بود که از سطوح هفته گذشته، پایین تر بود. دلار نیوزلند سقوط کرد و بانک مرکزی نیوزلند روز چهارشنبه تصمیم خود را مطابق با پیش بینی اکثر اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز برای افزایش نرخ رسمی به ۰.۷۵ درصد، اعلام کرد. پس از این اعلامیه، دلار نیوزیلند تقریباً ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۰.۶۹۰۱ دلار رسید.



  • قیمت جهانی طلا با کمی افزایش در زیر ۱۸۰۰ دلار قرار گرفت


روز چهارشنبه قیمت طلا افزایش یافت، اگرچه افزایش ارزش دلار آمریکا ، ارزش این فلز را زیر سطح کلیدی ۱۸۰۰ دلار نگه داشت. هر اونس طلا تا ساعت ۶:۰۹ صبح به وقت تهران با ۰.۳ درصد افزایش به ۱۷۹۴.۹۶ دلار رسید، و افت ۱.۴ درصدی روز سه شنبه را پشت سر گذاشت. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۷۹۳.۹۰ دلار در هر اونس رسید. هر اونس نقره با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۳.۵۸ دلار رسید. پلاتین با ۱.۱ درصد افزایش به ۹۷۹.۹۹ دلار رسید و پالادیوم با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۸۹۰.۲۱ دلار رسید. شورای سرمایه گذاری جهانی پلاتین (WPIC) انتظار دارد امسال مازاد بیشتری در بازار جهانی پلاتین نسبت به آنچه قبلاً پیش بینی کرده بود داشته باشد.



  • کاهش قیمت بیت کوین و اتریوم


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۸:۴۴ صبح به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۱.۶۱ درصدی در ۵۶۶۹۸.۰۲ دلار و اتریوم با کاهش ۲.۲۵ درصدی در ۴۲۷۲.۳۶ دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر