06 آذر 1400 - 13:48

اخبار مثبت هیجانات بازار ارز را تعدیل کرد

در حالی در چند روز گذشته قیمت دلار خیز برداشته و وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شده بود اما اخبار مثبتی که درباره وضعیت ارزی کشور شنیده می‌شود، این ترمز را کشید.
کد خبر : ۱۲۸۵۴۲
پس انداز دلاری

به گزارش ایبِنا، طی هفته های اخیر در حالی شاهد تغییر و تحولات در بازار ارز بودیم که به نظر می رسد سیاست های دولت سیزدهم درباره کنترل نرخ و دسترسی بیشتر به منابع ارزی نتیجه بخش بوده است. این در حالی است که براساس آمار بانک مرکزی عرضه ارز در سامانه نیما از فروردین تا آبان امسال با رشد بیش از ۶۰ درصدی روبرو بود که قطعا تاثیر مثبت خود را بر بازار ارز خواهد گذاشت. 


حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان در سامانه نیما طی هشت ماه سال ۱۴۰۰، ۱۸.۱ میلیارد دلار بوده است که این میزان حدود ۶۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان، در سامانه نیما طی هشت ماهه ۱۳۹۹، ۱۰.۷ میلیارد دلار بوده که این میزان در مدت مشابه سال  ۱۴۰۰، به‌ ۱۸.۱ میلیارد دلار رسیده است. این امر حاکی از بهبود بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به چرخه اقتصاد کشور است.

اواخر هفته گذشته در حالی دلار وارد کانال ۲۹ هزار تومانی شد که روز پنجشنبه بر مدار نزولی قرار گرفت. امروز نیز هر دلار آمریکا در بازار آزاد با کاهش قابل توجه نرخ ۲۸ هزار و ۶۶۲ تومانی را ثبت کرد. همچنین هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی با قیمت ۲۷ هزار و ۷۵۳ تومان به فروش می‌رود و به قیمت ۲۷ هزار و ۲۰۳ تومان از دست مردم خریداری می‌شود.


از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند که دلار در انتظار مذاکرات وین است و با توجه به اظهارات امیدبخش مسئولان نسبت به دور جدید مذاکرات که از هشتم آذر ماه آغاز خواهد شد، به نظر می رسد روند کاهشی قیمت ارز ادامه دار باشد. 


امروز امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه همه مقدمات رسیدن به یک توافق خوب و سریع فراهم است اظهار کرد: امیدواریم در مسیر گفت‌وگوهای وین بتوانیم گام‌های اساسی و موفقیت آمیز رو به جلویی داشته باشیم. ما در مذاکره و رسیدن به توافق جدی هستیم و امیدواریم طرف های مقابل نیز در عمل این جدیت را داشته باشند.


دسترسی بیشتر دولت به منابع ارزی نیز موضوع مهم دیگری است که بر روند کاهشی و ثبات بازار ارز تاثیرگذار خواهد بود به نحوی که چندی پیش خبر آزادسازی ۳.۵ میلیارد دلار منابع ایران در خارج از کشور منتشر شد که طبق اعلام بانک مرکزی، یک میلیارد دلار آن صرف واردات کالاهای اساسی شد.


تمام این اتفاقات و روند مثبت در حوزه ارزی کشور در هفته اخیر به خوبی می‌تواند ادامه دار باشد به شرطی که نظارت‌ها بر بازار و کوتاه شدن دست دلالان ادامه‌دار باشد چرا که سوداگری و فروش ارز در بازار غیررسمی به قیمت های بالاتر از دلایل مهم التهاب اخیر در بازار ارز بود که خوشبختانه تا حدودی کنترل شده است و در حال حاضر در وضعیت مطلوب تامین نیازهای ارزی متقاضیان کشور قرار داریم که با بخشنامه امروز بانک مرکزی مبنی بر لزوم فروش ارز در سرفصل های مشخص ۲۵ گانه، این روند تثبیت شده و ادامه‌دار خواهد بود. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر