خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان هیجدهم آذرماه

آخرین قیمت نفت، قیمت ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۸۸۳۹
بازار مالی

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی ، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا، افزایش ارزش سهام ها در وال استریت و ثبات قیمت طلای جهانی و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  •  قیمت نفت افزایش یافت


روز پنج‌شنبه با اطمینان از اینکه سویه جدید کرونا مانع از رشد جهانی نمی‌شود، حتی در شرایطی که برخی از دولت‌ها برای جلوگیری از شیوع سریع آن، محدودیت‌ها را افزایش دادند، قیمت نفت افزایش یافت.


 قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) در ساعت۵:۳۱ صبح به وقت تهران، با ۲۸ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش به ۷۲.۶۴ دلار در هر بشکه رسید که به افزایش ۰.۴ درصدی قبلی افزود. بهای معاملات آتی نفت خام برنت ۲۲ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۷۶.۰۴ دلار در هر بشکه رسید در حالی که روز چهارشنبه ۰.۵ درصد افزایش داشت.


بازارها با اظهارنظرهای شرکت های بایونتک و فایزر مبنی بر اینکه ممکن است سه دور تزریق واکسن کووید-۱۹ آنها از ابتلای به سویه اومیکرون محافظت کند، رونق یافتند. به گفته یک تحلیل گر: نشانه های اولیه سویه اومیکرون، نشان می دهد که با توجه به اینکه نرخ بستری شدن در بیمارستان افزایش نیافته، ممکن است شدت آن کمتر از حد اولیه باشد. دوز سوم واکسن نیز نشانه های امیدوارکننده ای از محافظت در برابر سویه جدید، نشان می دهد. با این حال، با اعمال مجدد محدودیت‌هایی که دولت‌ها برای محدود کردن شیوع اومیکرون اعمال کردند، دستاوردهای بازار خاموش شد، به طور مثال  بریتانیا به مردم دستور داد دوباره از خانه کار کنند، دانمارک رستوران‌ها و مدارس را تعطیل کرد و چین سفرهای توریستی گروهی از گوانگدونگ را متوقف کرد. تحلیل گران گفتند: خطرات ناشی از تقاضا به طور کامل کاهش نیافته است. شیوع اومیکرون باعث کاهش ۱۶ درصدی قیمت برنت از ۲۵ نوامبر تا ۱ دسامبر شد. بیش از نیمی از این کاهش در این هفته جبران شده، اما تحلیل گران می گویند که ممکن است تا زمانی که تاثیراومیکرون واضح تر شود، بهبود محدود شود. احتمالاً برنت با مقاومت در محدوده قیمت ۷۶.۵۰ تا ۷۷.۵۰ دلار مواجه خواهد شد که سطح حمایتی کلیدی در اواخر سپتامبر و اواخر نوامبر بود.



  • معاملات در بازارهای آسیا و اقیانوسیه نوسان داشتند


روز پنجشنبه معاملات در بازارهای آسیا و اقیانوسیه با ارزیابی ریسک‌های شیوع سویه اومیکرون، نوسان داشتند.


شاخص نیک کی ۲۲۵ در ژاپن با ۰.۴۷ درصد کاهش به ۲۸۷۲۵.۴۷ واحد رسید در حالی که شاخص تاپیکس با ۰.۵۷ درصد کاهش به ۱۹۹۰.۷۹ واحد رسید. در استرالیا، ای اس اکس۲۰۰  با ۰.۲۸ درصد کاهش به ۷۳۸۴.۵۰ رسید و اکثر بخش ها با کاهش قیمت بسته شدند. زیرشاخص های انرژی و مواد ۱.۰۹ درصد و ۰.۵۱ درصد افت کردند. سهام  های ریو تینتو و بی اچ پی به ترتیب ۰.۹۴ درصد و ۱.۲ درصد سقوط کردند. سهام های کره جنوبی با افزایش ۰.۹۳ درصدی به ۳۰۲۹.۵۷ و کاسداک با ۱.۶۷ درصد افزایش به ۱۰۲۲.۸۷ رسید. سهام های چین نیز افزایش یافت. کامپوزیت شانگهای ۰.۹۷ درصد افزایش یافت و به ۳۶۷۳ رسید و شنژن با ۱.۲۳ درصد افزایش به ۱۵۱۴۷.۸۷ رسید.


سهام های هنگ کنگ نیز با افزایش ۱.۰۱ درصدی شاخص اصلی هنگ سنگ رشد کرد در حالی که شاخص فناوری هنگ سنگ تک ۲.۱۸ درصد در معاملات افزایش یافت. معاملات سهام های گروه سان سیتی ماکائو به حالت تعلیق درآمد. بورس هنگ کنگ جزئیات بیشتری در مورد تعلیق نداد. سهام های شرکت‌های بزرگ فناوری چین در فهرست هنگ‌کنگ رشد کرد. سهام علی بابا ۲.۴ درصد، بایدو ۱.۳۸ درصد، میتوان ۰.۹۸  درصد و تن سنت ۱.۲  درصد افزایش یافت. شاخص های اصلی در هند، اندونزی و سنگاپور نیز پنجشنبه با افزایش قیمت مواجه شدند.



  • وال استریت سبزپوش ماند


در ایالت متحده، شاخص های اصلی برای سومین روز متوالی سود داشتند در حالی که سهام های اروپا با کاهش قیمت بسته شد. سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گفت این سویه بیماری می‌تواند مسیر همه‌گیری را تغییر دهد. دانشمندان در سرتاسر جهان در تلاش هستند تا مشخص کنند که اومیکرون چقدر مسری و کشنده است و واکسن‌های موجود تا چه حد در برابر ویروس مؤثر هستند. در حالی که شواهد اولیه از آفریقای جنوبی، جایی که این سویه برای اولین بار شناسایی شده، نشان داد که اومیکرون خفیف‌تر از سویه دلتا است، در حالی که به گفته متخصصان برای نتیجه گیری خیلی زود است


مدیر عامل فایزر گفت که ممکن است مردم زودتر از انتظار به تزریق دور چهارم کووید-۱۹ نیاز داشته باشند. این امر پس از تحقیقات اولیه نشان داد که سویه اومیکرون می تواند آنتی بادی های محافظ تولید شده توسط  واکسن را، تضعیف کند. سازندگان واکسن نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی اولیه را در روز چهارشنبه منتشر کردند که نشان داد دوز سوم واکسن در مبارزه با سویه اومیکرون موثر است در حالی که توانایی دو دوز اولیه واکسیناسیون به میزان قابل توجهی برای محافظت در برابر سویه جدید کاهش یافته است.



  • بازار ارز


دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود اندکی تقویت یافت، شاخص دلار نسبت به نرخ قبلی خود با ۰.۱۲ درصد افزایش به ۹۶.۰۱۳ رسید. ین ژاپن نسبتاً ثابت بود و با قیمت ۱۱۳.۶۴ در هر دلار تغییر کرد در حالی که دلار استرالیا در۰.۷۱۷۸ دلار معامله شد.



  •  قیمت جهانی طلا ثابت ماند


روز پنجشنبه قیمت طلا ثابت بود، در حالی که ارزش دلار و سود خزانه داری آمریکا افزایش یافت درست در آستانه انتشار داده های کلیدی تورم که سرنخ هایی را در مورد حرکت سیاست بعدی فدرال رزرو ارائه می دهد. هر اونس طلا تا ساعت ۶:۰۶ صبح به وقت تهران ثابت و در ۱۷۸۲.۶۵ دلار بود. قیمت معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۷۸۴.۵۰ دلار رسید. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری نزدیک به بالاترین سطح خود از ۲۹ نوامبر بود که در روز چهارشنبه کاهش یافت. شاخص دلار ۰.۱ درصد تقویت شد و با افزایش هزینه برای خریداران سایر ارزها تاثیر گذاشت. هر اونس نقره با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۲.۳۴ دلار رسید. پلاتین با ۰.۲ درصد کاهش به ۹۵۴.۵۱ دلار رسید و پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۸۶۲.۹۰ دلار رسید.



  • کاهش قیمت بیت کوین و اتریوم


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز عصر ساعت ۲:۵۹ بعد از ظهر به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۳.۰۱ درصدی در ۴۹۱۹۱.۹۲ دلار و اتریوم با کاهش ۲.۵۰ درصدی در ۴۳۰۱.۷۵ دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر