28 آذر 1400 - 13:10

پیشنهادهایی برای کاهش فشار تقاضا بر بازار ارز/ بماند

رئیس اسبق کانون صرافان با اشاره به موضوع سرمایه های موجود در بازار ارز، پیشنهادهایی ارائه داد تا بتوان از این شرایط به سود اقتصاد بهره برد و از فشار تقاضا بر بازار ارز کاست.
کد خبر : ۱۲۹۰۹۲
سمیعی

رئیس اسبق کانون صرافان می گوید: شاید در همین زمان که شما در حال خواندن این مطلب هستید صدها میلیون دلار ارز خارجی در کمدها، گاوصندوق‌ها و کشوها یا در کیف و جیب مردم کشور ما به نیت‌های مختلف نگهداری میشود که البته به نیت مردم کاری نداریم. برخی برای سفر آینده ارز خریده اند، عده ای بدهی ارزی دارند و ارز را نقدی می خرند تا به موقع حواله کنند، بعضی ها نیز برای جلوگیری از افت ارزش پول خود اقدام به خرید و نگهداری ارزهای معتبر خارجی می کنند و بخشی از رندان و دلالان هم برای بورس بازی به اینکار می پردازند. البته هر گروه برای خود استدلال و انگیزه ای دارند، اما باید دید چگونه می شود از این گروه ها به نفع اقتصاد کشور بهره برد.


علی اصغر سمیعی در گفت وگو با ایبِنا با اشاره به راهکارهای پیشنهادی به بانک مرکزی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی اقدام به انتشار اوراق قرضه ارزی با تاریخ های معین و با نرخ سودی معمولی کند مقادیر بسیاری از ارزهای در دست مردم یعنی همان کاغذ های رنگی چاپ اروپا و آمریکا که در واقع سود آن مستقیم به جیب چاپ کنندگان و انتشار دهندگان آن می‌رود، به اوراق قرضه چاپ بانک مرکزی تبدیل می شود. 


وی ادامه داد: در این صورت مردم با خیال راحت به جای نگه داری ارز از این اوراق نگه داری می کنند؛ در واقع هم با آن بورس بازی می‌کنند و هم برایشان سودی هر چند مختصر ایجاد می شود. از طرفی در هر زمان هم که بخواهند آن‌را به هر کجا خواستند حواله یا تبدیل به اسکناس می کنند. 


این کارشناس حوزه ارزی با تاکید براینکه اگر به هر دلیل صلاح نباشد که اوراق قرضه ارزی توسط بانک مرکزی منتشر شود، راه دیگری هم وجود دارد، گفت: پیشنهاد دیگری که برای خارج کردن مشتریان صوری از بازار ارز مطرح می شود، فروش اوراق بر پایه سکه بهار آزادی است، به عنوان نمونه ورقه هایی که حتی می تواند نوعی اسکناس باشد، که بهای آن با سکه بهار آزادی تنظیم شده باشد و مثلا اسمش هم «بهارک» بگذاریم که هر هزار بهارک مساوی یک سکه بهار آزادی باشد تا مردم بتوانند با آن خرید و فروش کرده یا حتی همانطوری که بانک ها بر اساس ریال، دلار یا یورو حساب دارند ، بر اساس بهارک هم داشته باشند  و حتی سود مختصری هم به آن بدهند و چون بهارک بر اساس سکه بهار آزادی است،  بنابراین تورم هم ندارد و از ارزش آن هم کاسته نمی شود. طبعا حتی با سود اندک  ۳ یا ۴ درصد هم مورد استقبال قرار می‌یرد. 


سمیعی تصریح کرد: همچنین می توان این مورد را هم اجرایی کرد که اگر کسانی خواستند، بتوانند هر لحظه «بهارک» خود را به هر شکلی تبدیل کنند و حتی بتوانند با آن بورس بازی کنند؛ در واقع مانند همان کاری که قبلا با ارز و طلا انجام می‌شد.


وی تاکید کرد: این نوع سرمایه گذاری علاوه بر اینکه برای سرمایه گذاران سود آور است، مزیت هایی هم نسبت به نگهداری ارز نقدی دارد، از جمله این که سرمایه مردم از خطرهایی مثل دزدی و آتش سوزی و ... هم در امان می ماند چون قابلیت نگهداری در حساب های بانکی را دارد و نکته دیگر اینکه حمل و نقل آن آسان است و وجدان دارنده آن آسوده است و  احساس خوبی هم به صاحب آن خواهد داد چرا که هرچند آن فرد، تجارت، مسافرت یا بورس بازی انجام خواهد داد اما می‌داند که هم ارزش پولش حفظ شده و هم به نوعی به اقتصاد کشورش خدمت می کند. 


رئیس اسبق کانون صرافان گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این است که بانک مرکزی نیز از پولی که به این صورت در اختیارش قرار می گیرد  بهره می برد؛ به طوری که هم به صاحبان صنایع و بازرگانان و ... تسهیلات می دهد و هم اینکه اطلاعات، سرمایه های در دست مردم و کنترل آنرا در دست می‌گیرد.


به گفته او، با این شرایط و اجرایی شدن پیشنهادهایی که به آن اشاره شد، به طور قطع شاهد خواهیم بود که از فشار روی تقاضا برای ارز های خارجی و بازار ارز نیز به طور جدی کاسته می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر