پیشرفت قابل مشاهده در مذاکرات وین

نماینده روسیه گفت: تلاش‌ها جهت احیای توافق هسته‌ای ایران در وین در حال انجام است و پیشرفت قابل مشاهده ای صورت گرفته است.
کد خبر : ۱۲۹۵۰۰
برجام

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری تاس، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین که ریاست هیئت روسی در این مذاکرات را بر عهده دارد، گفت: رایزنی‌های غیررسمی فشرده ای در وین در چارچوب مذاکرات برای احیای برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران در جریان است. وی گفت: دور هشتم مذاکرات وین ادامه دارد. رایزنی‌های غیررسمی فشرده ای در قالب‌های مختلف در حال انجام است. کار برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در مورد مسائل هسته‌ای و پیشروی برای احیای برجام ادامه دارد. در پاسخ به این سوال که آیا پیشرفتی حاصل شده است یا خیر، رئیس هیئت روسی پاسخ داد که از قبل قابل مشاهده است. او افزود: موانع اصلی در حال روشن‌تر شدن هستند. در ۴ ژانویه، دیپلمات روس سه نشست کاری جداگانه در وین برگزار کرد. وی با علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درباره موضوعاتی که هنوز در جریان مذاکرات حل و فصل نشده، گفتگو کرد. اولیانوف همچنین با انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، درباره وضعیت فعلی و گام های بعدی احتمالی صحبت کرد.


دور هشتم مذاکرات در ۲۷ دسامبر در وین آغاز شد. مذاکرات جهت احیای برجام به شکل اولیه و بازگرداندن ایالات متحده به توافق است. در پی نشست کمیسیون مشترک برجام بین ایران و پنج قدرت جهانی (روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه) در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۱، طرفین توافق کردند که روند تهیه پیش نویس توافق در کارگروه ها را تسریع کنند. انتظار می‌رود این دور آخرین دور باشد، زیرا طرفین قصد دارند مذاکرات را تا ماه فوریه ۲۰۲۲ تکمیل کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر