خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و یکم دی‌ماه

آخرین قیمت نفت و ارز و طلا، سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت و ارزهای رمزنگاری شده در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۲۹۶۴۵
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت طلا، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و کاهش ارزش سهام های وال استریت و کاهش ارزش دلار و نوسان در بازار ارزهای رمزنگاری شده است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت در معاملات آسیایی افزایش یافت



قیمت نفت خام آمریکا با ۰.۶ درصد افزایش به ۷۸.۷ دلار در هر بشکه رسید در حالی که شاخص جهانی برنت با ۰.۴۱ درصد افزایش به ۸۱.۲۰ دلار رسید. قبل از این، قیمت ها به دلیل نگرانی های تقاضا در بحبوحه افزایش موارد ابتلای جهانی کووید کاهش یافت. تحلیل گران گفتند: سرمایه‌گذاران شیوع اومیکرون در چین را زیرنظر دارند، در حالی که این سیاست می‌تواند محدودیت‌های سفر بیشتری ایجاد کند. اما بازار هم می‌تواند از عرضه‌های محدودتر و عرضه از سوی روسیه سود ببرد. تولید اوپک در ماه دسامبر کماکان کمتر از میزان تعهد شده بود و تولید در ماه دسامبر ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت.



  • قیمت طلا افزایش یافت



 با وجود اینکه سود اوراق  ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا به بالاترین حد خود در دو سال اخیر رسید، قیمت طلا در روز دوشنبه اندکی افزایش یافت، معامله‌گران مواضع خود را در برابر تورم و خطرات مداوم  ژئوپلیتیکی حفظ کردند. طلای اسپات تا ساعت ۱۵:۱۸ دیروز بعد از ظهر به وقت تهران ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۸۰۰.۷۶ دلار در هر اونس رسید و نسبت به روز جمعه که به پایین ترین حد خود از ۱۶ دسامبر رسیده بود، اندکی بهبود یافت. یک تحلیلگر بانک ساکسو گفت که طلا علی رغم افزایش سود اوراق قرضه، در محدوده ۱۸۰۰ دلاری باقی می ماند و این نشان می دهد که این بازار به عوامل دیگری مانند محیط تورمی و تنش های ژئوپلیتیکی نگاه می کند.


نقره اسپات با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۲.۴۴ دلار، پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۹۵۸.۵۱ دلار و پالادیوم ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۱۹۵۷.۱۸ دلار رسید. یو بی اس انتظار دارد قیمت هر اونس پلاتین تا پایان سال ۲۰۲۲ به ۱۱۵۰ دلار و قیمت پالادیوم به ۲۰۰۰ دلار در هر اونس افزایش یابد. چشم‌انداز مثبتی برای پلاتین و پالادیوم داریم، پیش‌بینی می‌کنیم که تقاضا با کاهش پیش‌بینی‌شده محدودیت‌های زنجیره تامین خودرو، از جمله کمبود تراشه، در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.



  • بازارهای آسیا و اقیانوسیه نوسان داشت



روز سه‌شنبه بازارهای آسیا و اقیانوسیه با نگرانی سرمایه‌گذاران از تورم و همچنین احتمال تشدید سیاست‌های مالی از سوی بانک‌های مرکزی مانند فدرال رزرو ایالات متحده، نوسان داشت. نیک کی ۲۲۵ ژاپن ۰.۸۵ درصد کاهش یافت در حالی که شاخص تاپیکس ۰.۵۵ درصد کاهش یافت. بازار ژاپن در تعطیلات رسمی تعطیل بود. کاسپای کره جنوبی با کاهش ۰.۱۵ درصدی معامله شد. کاسداک ۰.۹۷ درصد سقوط کرد. در هنگ کنگ، شاخص هنگ سنگ ضررهای قبلی را معکوس کرد و ۰.۳۷ درصد افزایش یافت. سهام های چین، کاهش یافت: مؤلفه شنژن ۰.۵۴ درصد و کامپوزیت شانگهای ۰.۰۷ درصد کاهش یافت. در استرالیا ای اس اکس۲۰۰، ۰.۷ درصد سقوط کرد. سهام بانک مشترک المنافع استرالیا ۱.۷۵ درصد کاهش یافت.



  • وال استریت قرمزپوش ماند



 وال استریت در ایالات متحده یک شبه کاهش داشت که در آن داوجونز و اس اند پی۵۰۰  سقوط کردند. اما، ارزش نزداک در معاملات اندکی بالاتر بود. افزایش سود اوراق قرضه،  سهام ها را در هفته قبل تحت فشار قرار داد. سود اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری بعدازظهر دوشنبه ۱.۷۶ درصد کاهش یافت، پس از اینکه در اوایل روز از ۱.۸ درصد عبور کرد. در مقایسه، سود ۱۰ ساله در سال ۲۰۲۱ با ۱.۵۱ درصد به پایان رسید.


 به گفته یک متخصص، در این مقطع، ممکن است مکث کوتاهی میان افزایش‌ سود اوراق اخیر و کاهش سهام ها باشد، تا بازارها جزئیات دقیق افزایش نرخ را در نظر بگیرند. توجه داشته باشید مقامات فدرال رزرو قبلاً اشاره کرده اند که قصد دارند دسترسی به پول نقد را سریعتر از پیش بینی قبلی، محدود کنند. بازارها پیش بینی می کنند که بانک مرکزی ایالات متحده در جلسه سیاست گذاری ماه مارس خود، نرخ بهره را از حدود ۱۵ درصد در اواسط اکتبرتا ۷۶ درصد افزایش دهد.



  • بازار  ارز و ارزهای رمزنگاری شده



دلار آمریکا در برابر همتایان خود با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۹۵.۸۸۲ رسید. ین ژاپن با ۱۱۵.۳ در هر دلار تغییر قیمت داد که از سطح قبلی تضعیف شد. دلار استرالیا با ۰.۲۷ درصد افزایش به ۰.۷۱۸۷ دلار رسید.


در بازار ارزهای رمزنگاری شده امروز صبح ساعت ۹:۲۰ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۱.۴۷ درصدی در ۴۲۱۱۸.۸۰ دلار و قیمت اتریوم با افزایش ۱.۸۹ درصدی در۳۱۱۱.۶۸  دلار قرار گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر