22 دی 1400 - 14:38

ریزش‌های سریالی دلار ادامه دارد؟

نرخ دلار طی دو هفته اخیر ریزش‌هایی را تجربه کرد که ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی و همچنین اخبار مثبت مذاکرات وین است.
کد خبر : ۱۲۹۶۸۳
بازار ارز پس از فروکش نوسانات

به گزارش ایبِنا، در چند ماه گذشته نرخ دلار مرز ۳۱ هزار تومان را رد کرد اما طی دو هفته اخیر چند کانال شکنی با شیب نسبتا تند داشت به نحوی که قیمت را به مدار ۲۷ هزار تومانی رساند. 


طی این مدت اخبار مثبت مذاکرات وین باعث کاهش سطح انتظارات شد و معامله‌گران سعی کردند از اقدام هیجانی در بازار دوری کنند و همین موضوع در کنار تقویت طرف عرضه از سوی بانک مرکزی باعث کاهش سریالی نرخ دلار در بازار شد. 

در واقع اکثریت بازیگران بازار از انجام معامله در این شرایط خودداری می‌کنند و چون این کاهش قیمت را نامطمئن می‌دانند در انتظار رسیدن قیمت دلار به یک بازه قیمتی با ثبات ، دست از معاملات کشیده‌اند. این در حالی است که بانک مرکزی در یک هفته اخیر با ساماندهی فروش ارز مسافرتی و تعیین ۳طبقه برای متقاضیان این اسکنانس آمریکایی، معاملات را به سمت تقاضای واقعی هدایت کرد که به نوعی در تعادل بازار تاثیرگذار بود. 


برخی از تحلیلگران ارز معتقدند انتشار اخبار مثبت از مذاکرات احیای برجام می‌تواند شوک فروش دیگری به بازار القا کرده و قیمت را کاهش دهد و بنابراین جو بازار را همچنان کاهشی می‌دانند که البته این استراحت دلار در کانال حدود ۲۷ تا ۲۸ هزار تومانی می‌تواند در راستای کاهش پله‌ای نرخ ارز و همچنین جلوگیری از حرکات هیجانی کاهشی یا افزایشی مفید باشد. 


در این میان سناریویی وجود دارد که براساس آن برخی از کارشناسان بر این باورند که با توجه به متزلزل بودن بازار و قیمت در فضای کنونی، افزایش اندک نرخ دلار می‌تواند موقتی باشد و بازگشت مجدد دلار به کانال ۲۷ هزار تومانی را به دلیل بالا رفتن دوباره تعداد فروشندگان محتمل‌تر می‌دانند. 


از سوی دیگر، هرچند عمده خریداران بازار ارز تهران با بهره بردن از فضای خلوت رسانه‌ای مذاکرات هسته‌ای فشار خرید خود را بالا برده و توانستند قیمت ارز را به کانال ۲۸ هزارتومانی برسانند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که حجم معاملات بازار ارز کاهش یافته و همین امر سبب شده خریدوفروش‌های اندک بازار نیز بتواند در تعیین قیمت اثرگذار باشد.


این در حالی است که حجم عظیم مبادلات در بازار متشکل ارز انجام می‌شود و بانک مرکزی نیز با توسعه این بازار سیاست خود در راستای نرخ‌گذاری شفاف و واقعی مبتنی بر عرضه و تقاضا در این بازار را محقق کرده است. ضمن اینکه عمده تامین نیاز اسکناس هم در این بازار اتفاق می‌افتد و در کنار آن حواله های ارزی واردات نیز به صور مستمر و روان، در سامانه نیما در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد. در نتیجه به نظر می‌رسد با ادامه این سیاست‌ها شاهد نزدیک شدن نرخ‌ها به یکدیگر و تحقق یکسان‌سازی نرخ ارز باشیم. 


از سوی دیگر احتمالات نوسانات دوباره نرخ هم وجود دارد به نحوی که کانال‌شکنی‌های سریالی قیمت دلار در روزهای اخیر بر اساس فضای خبری مذاکرات هسته‌ای بوده و باتوجه به اینکه این روند هیجانی تلقی می‌شود، به نظر می‌رسد با افزایش قیمت و خروج از کانال ۲۷ هزار تومانی روند کاهشی نرخ ارز متوقف شود. بنابراین سرمایه‌گذاری در این بازار بیشتر از همیشه پرریسک است و قابلیت پیش‌بینی را از بازیگران این بازار گرفته چرا که نرخ ارز همواره دستخوش نوسانات داخلی و خارجی بوده است و نمی‌تواند بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری باشد. در چنین فضای بی‌ثبات و نااطمینان، برخی از معامله گران ترجیح می‌دهند مداخله خاصی در بازار نداشته باشند و در مقابل برخی دیگر تمایل دارند خرید و فروش‌های خود را بر اساس نقاط خاص قیمتی تنظیم کنند بنابراین نباید انتظار سوددهی بالا از این بازار داشت و ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را نادیده گرفت.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر