قیمت نفت افزایش یافت

با وجود نگرانی‌های عرضه، قیمت نفت افزایش یافت.
کد خبر : ۱۳۰۰۹۹
نفت

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روز جمعه قیمت نفت، ششمین افزایش هفتگی خود را به همراه داشت، در حالی که تولیدکنندگان اصلی به سیاست افزایش محدود تولید در بحبوحه افزایش تقاضای سوخت ادامه می‌دهند. بهای معاملات آتی نفت برنت پس از ۶۲ سنت کاهش در روز گذشته، با ۴۵ سنت یا ۰.۵ درصد افزایش، در ساعت ۸: ۵۹ صبح جمعه به وقت تهران به ۸۹.۷۹ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۵۰ سنت یا ۰.۶ درصد افزایش به ۸۷.۱۱ دلار در هر بشکه رسید که در روز پنجشنبه ۷۴ سنت کاهش یافت.


امسال قیمت ها با وجود تنش های ژئوپلیتیکی بین روسیه و غرب بر سر اوکراین و همچنین تهدید های امارات متحده عربی از سوی جنبش حوثی یمن، حدود ۱۵ درصد افزایش یافته و نگرانی هایی را در مورد تامین انرژی ایجاد کرده است. به گفته یک اقتصاددان ارشد: جایی که قیمت برنت از سطح ۹۰ دلار می گذرد، شاهد فروش هستیم، اما سرمایه گذاران زمانی که قیمت ها اندکی کاهش می یابد دوباره شروع به خرید می کنند و در مورد اختلالات احتمالی عرضه با افزایش تنش های ژئوپلیتیکی محتاط هستند. او گفت: بازار نفت انتظار دارد که عرضه محدود بماند، در حالی که به نظر می‌رسد اوپک پلاس سیاست فعلی افزایش تدریجی تولید را حفظ می‌کند.


تمرکز بازار نفت روی جلسه ۲ فوریه اوپک پلاس است. چندین منبع از این گروه به رویترز گفتند که اوپک پلاس احتمالاً به افزایش برنامه ریزی شده تولید نفت خود در ماه مارس پایبند خواهد بود. تحلیل گران در روز جمعه گفتند: اوپک در تلاش است تا تولید را مطابق با افزایش توافق شده در سهمیه ها افزایش دهد، در واقع، ظرفیت مازاد در سطحی است که ممکن است برای پوشش هر گونه اختلال ژئوپلیتیکی کافی نباشد. ما شاهد کسری بازار در سه ماهه اول ۲۰۲۲ هستیم. با توجه به محدودیت های عرضه که احتمالاً برای مدتی مشخصه بازار نفت خواهد بود،  شاهد ریسک قابل توجه بازارها  هستیم و هدف کوتاه مدت افزایش قیمت نفت تا ۹۵ دلار است. تحلیل گران و مقام های شرکت نفت گفتند در حوزه تقاضا، واردات نفت خام در چین، بزرگ ترین واردکننده نفت جهان، می تواند در سال جاری تا ۷ درصد افزایش یابد و کاهش نادر سال ۲۰۲۱ را معکوس کند.


ترجمه: میرمعصومی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها