11 بهمن 1400 - 11:22
تاکید رهبری بر حمایت از تولید؛

دولت میدان اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند

دولت فربه و اقتصاد دولتی یکی از معضلات اصلی امروز اقتصاد ایران است، اقتصادی که می‌تواند با ظرفیت‌های فراوان موجود، رشد خوبی را تجربه کند اما میدان دار نبودن بخش خصوصی این فرصت را از آن سلب کرده است.
کد خبر : ۱۳۰۱۷۷
اقتصاد

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اقتصاد دولتی دیگر جواب نمی‌دهد. در واقع دولت‌ها نه تنها توانی برای چرخاندن اقتصاد ندارند بلکه در بسیاری از شرایط مانعی هم برای فعالیت‌های اقتصادی خواهند بود. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ایران دولتی است و سهم بخش خصوصی در آن اندک! برهمین اساس کم کردن دخالت دولت در فعالیت‌های اقتصادی همواره مورد تاکید کارشناسان بوده است. 


در همین راستا، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه ۱۰بهمن ماه، در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی در بخشی از سخنان خود به مشکلات اقتصادی کشور اشاره و خاطرنشان کردند: «عامل این مشکلات صِرف تحریم نیست بلکه تصمیم‌گیری‌های غلط یا کم‌کاری‌ها، باعث بخش مهمی از مشکلات بوده است.» حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین اظهار کردند: «با دخالت مسئولان دولت و دستگاه‌های دولتی در فعالیت‌های اقتصادی موافق نیستم، اما با هدایت، نظارت و کمک‌شان موافقم. این کار باید حتماً انجام بگیرد. همه مسئولان با بهره‌گیری از دیدگاه‌های صاحبنظران برای اجرای کامل توصیه‌های قبلاً بیان شده، تلاش کنند که هدایت، نظارت و حمایت از تولید به جای دخالت دولت و همچنین بهبود محیط کسب و کار و انضباط مالی و رفع موانع تولید از جمله این توصیه‌ها است.»


در همین باره مهدی یوسفی‌فر، فعال صنعت نساجی و پوشاک که در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با تولیدکنندگان حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به درخواست‌هایی که در این دیدار مطرح کرد؛ گفت: دولت باید بخش خصوصی را رها کند و اجازه دهد بخش خصوصی خودش راه و چاه را پیدا کند و دولت فقط یک وظیفه داشته باشد، آن هم تسهیل قوانین است. این در حالی است که مقام معظم رهبری در جلسه دیروز فرمودند ۱۵۰۰ قانون در حوزه گمرکات در ۳ سال گذشته وضع شده است. 


وی ادامه داد: از دولت باید به عنوان حامی و مجموعه‌ای که بخش خصوصی را به اصطلاح روغن کاری می‌کند انتظار داشته باشیم تا باعث سرعت بیشتر در اقتصاد شود نه اینکه دخالت مستقیم در امور داشته باشد. 


این فعال اقتصادی با بیان اینکه دولت باید تسهیل‌گر باشد تاکید کرد: دولت باید فرآیند اخذ مجوز برای فعالان اقتصادی را روان‌سازی کند و تشریفات و بروکراسی را از میان بردارد. متاسفانه عمده تسهیلات ویژه و تمرکز دولت به صنایع بالادستی است در حالی که صنعتی مانند نساجی ، پوشاک و چرم اگر حمایت شود می‌تواند اقتصاد را متحول کند. 


یوسفی‌فر تصریح کرد: باید توجه داشت که برای ایجاد یک شغل در صنایع بالادستی، به بیش از یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است؛ جایی که تکنولوژی و ربات‌ها، هر روز نقش انسان‌ها را کم‌رنگ و اشتغال آنها را تهدید می‌کنند. پس در چه جایی بهتر از صنایع پایین‌دستی، مانند صنعت پوشاک، سرمایه‌گذاری شود که با کمتر از ۵۰ میلیون تومان می‌شود یک شغل ایجاد کرد؟


وی گفت: ۷۰ درصد اقتصاد ایتالیا را بنگاه‌های کمتر از ۵۰ نفر تشکیل می‌دهد که این موضوع باید برای همه مسئولان در ایران درس بزرگی باشد.  


مسیر رسیدن به بازارهای بین‌المللی، موفقیت در بازار داخلی است


این فعال صنعت نساجی و پوشاک تصریح کرد: برای موفقیت در بازار ۸۳ میلیونی داخلی، باید نواقص اجرایی و مدیریتی را شناسایی و برطرف کرد. ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه داشت که بازیابی ارزش پول ملی و کاهش تورم، مستلزم درک دقیق نیاز مصرف‌کنندگان و حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان است.


یوسفی‌فر با تاکید بر اینکه برای حمایت از تولیدات داخلی، نگاه ۳۶۰ درجه لازم است، افزود: مسیر رسیدن به بازارهای بین‌المللی، موفقیت در بازار داخلی است. هر مقدار تلاش شود که مشتریان، نیازهای خود را از بازار داخل تهیه کنند، ارز کمتری از کشور خارج شده و گویا نوعی صادرات روی داده است.


وی اظهار کرد: در فضای به‌شدت رقابتی جهان که فرصت‌ها بسیار زودگذر است، ایران با داشتن مواد اولیه بسیار، سرمایه‌های انسانی جوان و متخصص، انرژی فراوان و مزایای جغرافیایی، می‌تواند ضمن تأمین نیاز داخلی در صنعت پوشاک و جلوگیری از خروج ارز، ظرف پنج سال، به عنوان پایتخت تولید و صادرات پوشاک و کفش غرب آسیا مطرح و ضمن تسخیر بازار ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه که در عین اشتراکات فرهنگی و مذهبی، اقتصادی نفت‌محور و مصرف‌گرا دارند، سود سرشار ارزی نصیب کشور کند.


فعال صنعت نساجی و پوشاک تاکید کرد: برای اینکه از دو موضوع مهم نفت و تحریم‌ها نجات پیدا کنیم باید به صنایع پایین دستی اهمیت دهیم چرا که این بخش از اشتغالزایی بالایی برخوردار است و در کشورهای توسعه یافته اهمیت ویژه‌ای دارند. در همین میان نکته حائز اهمیت اینجاست که اندازه بازار جهانی صنعت پوشاک، سالانه بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلار، معادل ۳ درصد کل تولید ناخالص جهانی بوده که پنجمین صنعت اشتغالزای جهان است و این در حالی است که در ایران، حدود ۶۵۰ هزار نفر در این صنعت فعالیت دارند و ارزش بازار آن تقریباً ۱۶ میلیارد دلار است.


یوسفی‌فر گفت: به منظور تقویت زیرساخت‌ها و رشد صنعت نساجی و پوشاک و جذب سرمایه‌گذاران، تعلیق ۵ ساله مالیات بر ارزش افزوده و عملکرد تولیدکنندگان زنجیره ارزش نساجی، پوشاک، کیف، کفش و چرم یکی از درخواست‌های فعالان این حوزه است که در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مطرح شد. 


وی در پایان، با بیان اینکه یکی از روش‌ها برای کاهش بهای تمام شده، حرکت به سمت تولید بدون کارخانه است؛ افزود: صنعت پوشاک، کیف و کفش بسیار مستعد بهره‌گیری از این ظرفیت برای مشاغل خانگی، به‌خصوص اشتغال معلولین و زنان سرپرست خانوار بدون توجه به میزان تحصیلات و صرفاً با یک آموزش ساده است که البته توجه ویژه مسئولان را می‌طلبد. 


////////////// 


گزارش: زهرا طهرانی 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها