15 بهمن 1400 - 14:06
در گفتگو با ایبِنا بررسی شد؛

تامین مالی زنجیره‌ای چه مزیت‌هایی برای تولید دارد؟

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران گفت: با تامین مالی زنجیره‌ای افزایش ورود نقدینگی به بخش تولید و توزیع و پر شدن گپ بین صنایع بالادستی و پایین دستی راه شاهد خواهیم بود. 
کد خبر : ۱۳۰۲۱۵
مجتبی کاروان

مجتبی کاروان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درخصوص روش تامین مالی زنجیره‌ای اظهار کرد: پیشتر در روش قدیمی، اشخاص گاها برای دریافت وام اقدام به تهیه پیش فاکتورهای صوری می‌کردند که مشکلات عدیده‌ای را به همراه داشت.


وی ادامه داد: اما در روش تامین مالی زنجبره ای، تسهیلات مستقیما در دسترس بنگاه ها قرار می‌گیرد که علی القاعده باعث افزایش ورود نقدینگی به بخش تولید و توزیع و پر شدن گپ بین صنایع بالادستی و پایین دستی خواهد شد ؛ بنابراین اجرای این روش باعث ارتقاء توان مالی بنگاه ها نسبت به روش‌های سنتی گذشته می‌شود. 


رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران در ادامه با اشاره به حجم بالای تقاضا برای دریافت تسهیلات در بخش تولید گفت: اصولا مشکلات تامین مالی بنگاه‌ها ناشی از دو بخش اصلی است؛ اول اینکه بنگاه ها در شرایط پیش از تحریم می‌توانستند مواد اولیه مورد نیاز خود را برای دوره‌های زمانی کوتاه‌تر تهیه کنند، اما اکنون مجبور هستند این دوره را به حداقل یکسال افزایش دهند که همین امر نیاز به منابع مالی را در بنگاه‌ها به شدت افزایش داده است. ثانیا بنگاه‌ها در شرایط پیش از تحریم می‌توانستند مواد اولیه مورد نیاز خود را با پرداخت ۱۵ تا ۲۰ درصد پیش پرداخت و در زمان کوتاهی تهیه کنند، حال آنکه در شرایط کنونی مجبور هستند با پرداخت کل مبلغ، مواد اولیه خود را در یک دوره زمانی ۶ تا ۸ ماهه تهیه کنند و همین امر نیز به ایجاد یک خواب سرمایه بزرگ و طولانی در بنگاه‌ها منجر شده است. بنابراین بانک مرکزی باید در تدوین طرح زنجیره تامین، توجه ویژه به راهکار حل معضل افزایش سرمایه در گردش در شرایط کنونی را مد نظر قرار دهد.


کاروان در ادامه گفت: در همین میان ذکر یک نکته واجب است؛ در طرح زنجیره تامین، پیش بینی شده که بانک‌ها گواهی تامین مالی در اختیار واحدهای بالادستی بنگاه‌های متقاضی تسهیلات قرار دهند. حال این سوال مطرح است که اگر بانک به عنوان مثال گواهی تسهیلات به مبلغ ۲۰میلیارد ریال در اختیار بنگاه قرار دهد، بنگاه چگونه قادر خواهد بود این تسهیلات دریافتی را مابین چند تامین کننده تقسیم و پرداخت کند؟


رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: دولت محترم مقرر کرده تا این طرح در فاز آزمایشی طی ۶ ماه در چند بانک منتخب اجرایی شود که در پایان دوره آزمایشی ، نقاط قوت و ضعف احصاء نیز خواهد شد تا این طرح ضمن برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت به صورت سراسری به اجرا درآید. همین موضوع نقطه امیدی در اجرای طرح تامین مالی زنجیره‌ای با کمترین نرخ خطا خواهد بود.


وی در پایان تاکید کرد: اگر دولت سیزهم همین شیوه مدل‌سازی بر اساس دوره اجرای آزمایشی را در سایر طرح‌ها نیز در دستور کار قرار دهد ، امکان افزایش کیفیت در اجرای طرح ها وجود خواهد داشت که در نوع خود دستاورد مطلوبی در اجرای برنامه‌های دولت به شمار می‌رود. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر