خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان سیزدهم بهمن ماه

آخرین قیمت نفت، ارز و رمزارزها و طلا و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۲۸۵
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش ارزش سهام ها در بازار آسیا و وال استریت و کاهش ارزش دلار و ثبات قیمت جهانی طلا و نوسان در بازار رمزارزها  است که شرح آن در ذیل آمده است:



  •  قیمت نفت افزایش یافت


روز چهارشنبه قیمت نفت به سمت بالاترین سطح هفت ساله افزایش یافت، پس از آن که داده‌ها نشان داد که ذخایر نفت خام آمریکا کاهش یافته است. قیمت نفت برنت پس از کاهش ۱۰ سنت در روز سه‌شنبه تا ساعت ۴:۵۳ صبح به وقت تهران با ۳۶ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش به ۸۹.۵۲ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۸ سنت یا ۰.۴ درصد افزایش به ۸۸.۵۸ دلار در هر بشکه رسید در حالی که روز گذشته ۵ سنت افزایش داشت. کاهش عرضه جهانی و تنش های ژئوپلیتیکی در شرق اروپا و خاورمیانه تا کنون قیمت نفت را بیش از ۱۵ درصد در سال جاری افزایش داده است. به گفته یک تحلیل گر: کاهش ذخایر نفت خام ایالات متحده از افزایش قیمت نفت حمایت کرد، اگرچه افزایش ذخایر بنزین تا حدی روند صعودی را جبران کرد. وی گفت: احتمالاً اوپک پلاس سیاست خود را بدون تغییر حفظ می‌کند و این بدان معناست که کمبود عرضه و روند صعودی قیمت نفت ادامه خواهد داشت.


 به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ ژانویه ۱.۶ میلیون بشکه کاهش یافت، در حالی که تحلیل گران تخمین می زنند که ۱.۵ میلیون بشکه افزایش داشته باشد.  اما ذخایر بنزین ۵.۸ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاتر از انتظارهای تحلیل گران برای ساخت ۱.۶ میلیون بشکه بود. شاخص نیک کی ۲۲۵ ژاپن بیش از ۱ درصد افزایش یافت در حالی که چند بازار آسیا برای تعطیلات سال نو قمری بسته هستند.



  • ارزش سهام های آسیا و اقیانوسیه افزایش یافت


شاخص نیک کی ۲۲۵ در ژاپن ۱.۵۵ درصد و شاخص تاپیکس۱.۸۲ درصد رشد کرد. در استرالیا، اس اند پی/ ای اس اکس۲۰۰، ۱.۱۷ درصد رشد کرد. این رشد پس از آن اتفاق افتاد که فیلیپ لو، رئیس بانک مرکزی استرالیا در سخنرانی روز چهارشنبه خود تکرار کرد که تصمیم اخیر بانک مرکزی برای پایان دادن به برنامه خرید اوراق قرضه خود به معنای افزایش نرخ نقدی قریب الوقوع نیست. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه با افزایش ۰.۲۹ درصد معامله شد. بازارهای چین، هنگ کنگ، سنگاپور و کره جنوبی روز چهارشنبه به خاطر تعطیلات سال نو قمری تعطیل هستند.



  • وال استریت سبزپوش ماند


 طی شبانه روز گذشته، سهام های وال استریت برای سومین روز افزایش یافت. شاخص صنعتی داوجونز با ۲۷۳.۳۸ واحد جهش به ۳۵۴۰۵.۲۴ واحد رسید در حالی که اس اند پی ۵۰۰ با ۰.۶۹ درصد افزایش به ۴۵۴۶.۵۴ واحد رسید. کامپوزیت نزداک با ۰.۷۵ درصد افزایش به ۱۴۳۴۶ واحد رسید.



  •  بازار ارز و رمزارزها:


شاخص دلار آمریکا در برابر همتایان خود، پس از سقوط اوایل هفته، در ۹۶.۲۵۴ بود. ین ژاپن با قیمت ۱۱۴.۷۲ در هر دلار معامله شد که قوی تر از سطوح بالای اوایل این هفته در برابر دلار بود. دلار استرالیا پس از صعود از سطح معاملات اوایل هفته به ۰.۷۱۳۵ دلار تغییر کرد.


در بازار رمزارزهای امروز صبح، ساعت ۹:۴۵ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۰.۴۳ درصدی در ۳۸۴۷۲.۰۶ دلار و اتریوم با افزایش ۰.۰۲ درصدی در ۲۷۷۶.۵۸ دلار قرار گرفت.



  • قیمت طلا ثابت است


روز چهارشنبه طلا بالاتر از سطح قیمتی ۱۸۰۰ دلار ثابت بود در حالی که نگرانی‌های اوکراین از ارزش این فلز امن حمایت کرد، در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر اطلاعات مشاغل ایالات متحده بودند. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۳۲ صبح به وقت تهران، قیمت خود را در ۱۸۰۱.۲۵ دلار حفظ کرد. در جلسه قبل، با افزایش تقاضای سرمایه گذاری، شمش به ۱۸۰۵.۴۳ دلار رسید و دلار آمریکا ضعیف شد و سود اوراق خزانه داری حمایت بیشتری کرد. بهای معاملات آتی طلای آمریکا در ۱۸۰۱.۱۰ دلار ثابت بود. با تمایل سرمایه گذاران، دارایی های بزرگ ترین صندوق با پشتوانه طلا در جهان، SPDR Gold Trust، روز سه شنبه به بالاترین سطح از اواسط ماه آگوست رسید. در بحبوحه افزایش موارد ابتلای کووید-۱۹، فعالیت‌های تولیدی ایالات متحده در ژانویه به پایین‌ترین حد در ۱۴ ماه گذشته سقوط کرد و از این دیدگاه حمایت می‌کند که رشد اقتصادی در ابتدای سال کاهش یافته است. هر اونس نقره با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۲.۶۶ دلار رسید و پلاتین با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۰۲۸.۶۵ دلار رسید، در حالی که پالادیوم ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۲۳۶۰.۶۵ دلار رسید.


ترجمه:میرمعصومی




ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر