22 بهمن 1400 - 09:07
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

انضباط مالی؛ ارمغان طرح تامین زنجیره‌ای تولید

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: طرح تامین زنجیره‌ای در ارائه تسهیلات انضباط مالی به وجود می‌آورد و توزیع اعتبارات را هدفمند می‌کند.
کد خبر : ۱۳۰۳۴۲
زنگنه

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده مردم تربت حیدریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا اظهار داشت: یکی از مشکلات کشوردر بسیاری از مواقع انحراف تسهیلات اعطایی به بنگاه‌های تولیدی است که با عملیاتی شدن طرح تامین مالی زنجیره‌ای این مشکل برطرف خواهد شد.


وی اضافه کرد: اولین مزیت طرح تامین زنجیره‌ای این است که تسهیلات به محل درست مصرف اصابت می‌کند، به این معنا، براساس قرارداد بین بانک و مشتری در همان محل تعیین شده، یعنی تولید هزینه می‌شود که قاعدتا تاثیرات خود را  در اشتغال و تولید ناخالص داخلی برجای خواهد گذارد.    


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره مزیت دوم این طرح توضیح داد: گردش اعتبار به این شکل هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم برای بانک و نظام تولید را کاهش خواهد داد. به این معنا که در حالت معمول این پول را شرکت تولیدی به صورت نقدی در حساب بانکی خود دریافت می‌کند که باید آن را به حساب طلبکارش انتقال دهد، اما در طرح تامین مالی زنجیره‌ای در عمل گردش پول حذف خواهد شد و این مسئله بر گردش نقدینگی و بحث انحرافی که مورد اشاره قرار گرفت موثر واقع می‌شود.


نماینده مردم تربت حیدریه در ادامه تاکید کرد: نکته سوم اعتبار بخشی به شرکت‌های زنجیره‌ای است. بر این اساس به شرکت‌های تولیدی در یک زنجیره کمک می‌کند تا از این طریق اعتبار خود را افزایش دهند و بحث تامین سرمایه در گردش حل شود.


زنگنه در رابطه با لازمه موثر واقع شدن نکات مثبت طرح تامین زنجیره‌ای اظهار داشت: مجموعه مدیریت بانک و شعب نسبت به این قضیه باید کاملا آموزش دیده باشند تا بتوانند آن را تحقق بخشند. مسئله دیگر ساختار بانک است که باید در بخش‌هایی ارتباط بین بانکی را برقرار سازد. به این معنا، وقتی فردی از یک نفر دیگر بدهکاراست، بستانکار ممکن است در یک زنجیره بالاتری خود بدهکار باشد، بنابراین زیرساخت های لازم باید وجود داشته باشد تا ارتباط سهل شود. در صورتیکه این کار صورت نگیرد چه بسا شرکت‌ها در یک بوروکراسی اداری گیر افتند که باعث طولانی شدن فرایند اخذ تسهیلات شود و مسائل و مشکلاتی به وجود آورد.


وی در پایان خاطرنشان کرد: اصل طرح بسیار خوب است، اما این دو لازمه را نیاز دارد که در صورتیکه محقق شود، اتفاق بسیار خوبی روی خواهد داد. تقریبا هر اندازه به سمت حسابداری‌های متمرکز و اعتباری پیش رویم برای اقتصاد کشور و کاهش رشد نقدینگی در جامعه و انحراف تسهیلات بسیار موثر واقع می‌شود، اما در صورتی که زیرساخت‌ها آماده نباشد و کادر انسانی در شبکه بانکی آموزش لازم را نبیند، ممکن است به ضد اهداف خود تبدیل شود و در عمل مانعی در جلوی راه تولید به حساب آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر