قیمت جهانی مواد غذایی به بالاترین حد خود رسید

گزارش جدید فائو نشان داد که شاخص هزینه‌های جهانی غذا در ماه ژانویه ۱.۱ درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۱۳۰۴۱۸
مواد غذایی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، گزارش جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نشان داد که قیمت‌های جهانی مواد غذایی در ماه گذشته به دلیل افزایش قیمت روغن‌های گیاهی و لبنیات افزایش یافت. این تحقیق نشان داد که این شاخص قیمت ها، با ۱.۱ درصد افزایش، به بالاترین حد خود در سال ۲۰۱۱ نزدیک می شود. فائو گفت که پیامدهای بحران انرژی، کاهش دسترسی صادرات و سایر محدودیت‌های طرف عرضه، به ویژه کمبود نیروی کار و آب و هوای نامساعد، قیمت‌ها را افزایش داده است.


 شاخص روغن‌های گیاهی در ماه ژانویه نسبت به ماه قبل ۴.۲ درصد افزایش یافت و به مقداری بی‌سابقه رسید. قیمت تمام روغن های اصلی افزایش یافت که این افزایش تا حدی با افزایش قیمت نفت خام حمایت شد. شاخص قیمت لبنیات نیز با افزایش ۲.۴ درصدی، پنجمین افزایش ماهانه متوالی را داشت که بیشترین افزایش مربوط به شیر خشک و کره بدون چربی بود. بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت غلات تنها ۰.۱ درصد افزایش داشت و ذرت در این ماه ۳.۸ درصد افزایش داشت. در این گزارش آمده که قیمت گوشت در ماه ژانویه افزایش یافت، در حالی که شاخص قیمت شکر نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش یافت که تا حدی به دلیل چشم انداز مطلوب تولید میان صادرکنندگان عمده هند و تایلند بود.


قیمت جهانی گندم به دلیل برداشت های زیاد در استرالیا و آرژانتین ۳.۱ درصد کاهش یافت. فائو گفت: در سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود کشت‌های جهانی گندم به دلیل شرایط جوی مساعد در نیمکره شمالی، گسترش یابد، اگرچه هزینه‌های بالای نهاده می‌تواند از گسترش بیشتر جلوگیری کند. فائو، پیش بینی خود را از تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ از برآورد قبلی۲.۷۹۱ به ۲.۷۹۳ میلیارد تن افزایش داده است.  با وجود بهبود اقتصادها از بحران کرونا، قیمت های بالاتر مواد غذایی به افزایش بیشتر تورم کمک کرده است. فائو هشدار داده که هزینه های بالاتر، در کشورهای متکی به واردات، جمعیت فقیرتر را در معرض خطر قرار می‌دهد.


ترجمه: میرمعصومی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر