خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و پنجم بهمن ماه

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۶۱۲
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، کاهش قیمت جهانی طلا، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت بیشتر از ۱ درصد افزایش یافت


روز دوشنبه قیمت نفت به بالاترین حد خود طی بیش از هفت سال گذشته رسید، ترس از حمله احتمالی روسیه به اوکراین می‌تواند تحریم‌های آمریکا و اروپا را آغاز کند و صادرات از بزرگ ترین تولیدکننده جهان را در این بازاری که از قبل محدود کرده است، مختل کند. معاملات آتی نفت خام برنت در ساعت ۶:۰۵ صبح به وقت تهران به ۹۵.۵۶ دلار در هر بشکه رسید که ۱.۱۲ دلار یا ۱.۲ درصد افزایش داشت. تحلیل گران جی پی مورگان گفتند: نشانه‌هایی از فشار در اوپک پلاس مشاهده می‌کنیم: هفت عضو اوپک نتوانستند سهمیه‌های خود را در این ماه افزایش دهند، که بیشترین کسری را عراق نشان داده است. احتمالاً با افزایش ریسک ظرفیت اضافی، قیمت نفت تا ۱۲۵ دلار در هر بشکه فراتر خواهد رفت.



  • بازار سهام آسیا قرمزپوش شد


در حالی که سرمایه گذاران تحولات جاری از وضعیت کووید در هنگ کنگ تا تنش های بین روسیه و اوکراین را در نظر دارند، سهام های ژاپن منجر در معاملات روز دوشنبه آسیا و اقیانوسیه ضرر کرد. شاخص نیک کی ۲۲۵ در معاملات صبح ۲.۴۸ درصد و شاخص تاپیکس ۲.۰۱ درصد سقوط کرد. کاسپای کره جنوبی ۱.۷۷ درصد کاهش داشت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۸۶ درصد کاهش یافت. به دنبال افزایش موارد ابتلای کرونا در آخر هفته، دبیر ارشد هنگ کنگ اعلام کرد که چین به هنگ کنگ در خدمات پزشکی مانند آزمایش و تسهیلات قرنطینه کمک خواهد کرد. در چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۲۸ درصد کاهش یافت. در استرالیا اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰، ۰.۲۷ درصد رشد کرد. ام اس سی آی جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ،۰.۹۶ درصد کاهش داشت. ترس حمله روسیه به اوکراین باعث سقوط سهام در وال استریت در روز جمعه شد و کامپوزیت نزداک نزدیک به ۳ درصد سقوط کرد.



  • بازار ارز و رمزارزها


 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۵.۹۷۴ قرار داشت. ین ژاپن با قیمت ۱۱۵.۵۴ در هر دلار معامله شد که در اواخر هفته گذشته تقویت شد. دلار استرالیا در ۰.۷۱۳۴ دلار بود که از سطوح هفته گذشته، کاهش یافت.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۸:۱۵ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۰.۹۱ درصدی در ۴۱۹۲۵.۸۰ دلار و اتریوم با کاهش ۱.۰۱ درصدی در ۲۸۶۱.۵۱ دلار قرار گرفت.



  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت


روز دوشنبه قیمت طلا از بالاترین سطح سه ماهه، تحت فشار دلار و سود اوراق قرضه قوی‌تر کاهش یافت، هرچند که به دلیل افزایش تنش‌های اوکراین و حمایت از تقاضای شمش، این زیان محدود بود. هر اونس طلا تا ساعت۸:۰۶ صبح به وقت تهران با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۸۵۱.۹۶ دلار رسید. قیمت قبلی طلا، بیشترین جهش را از اواسط اکتبر داشته و به بالاترین سطح خود از ۱۹ نوامبر معادل ۱۸۶۵.۱۵ دلار رسیده است. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۸۵۲.۸۰ دلار رسید. نقره اسپات  با ۰.۱ درصد افزایش به ۲۳.۵۸ دلار در هر اونس رسید، در حالی که پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۰۳۱.۸۶ دلار رسید و پالادیوم با جهش ۲.۷ درصدی به ۲۳۶۸.۵۱ دلار در هر اونس رسید.


ترجمه: میرمعصومی

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر