25 بهمن 1400 - 16:49
کارشناس اقتصادی:

تیم اقتصادی دولت به بازبینی نیاز دارد

یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت سیزدهم باید یک بازبینی مجدد در تیم اقتصادی خود انجام و فرماندهی واحدی را شکل دهد تا هم از پراکندگی تصمیم گیری ها جلوگیری به عمل آورد و هم نقشه راه را به درستی ترسیم کند.
کد خبر : ۱۳۰۶۳۸
براری

اباذر براری، کارشناس اقتصادی  در گفت وگو با ایبِنا عملکرد دولت سیزدهم را در چند ماه ابتدایی شروع به کار چنین ارزیابی کرد: شش ماه فرصت مناسبی برای ارزیابی محسوب نمی شود، باید به دولت زمان داد تا بتواند برنامه های خود را با توجه به شرایطی  که در داخل و بیرون حاکم بوده وبه چالش هایی هم دامن زده، پیاده سازد.


وی در ادامه اضافه کرد: مذاکرات از یک سو و بحث شیوع ویروس کرونا از سوی دیگر مشکلاتی را در داخل به وجود آورده است، اینها در کنار هم قرار می گیرد و شرایط را برای دولت در شش ماهه ابتدایی سخت می کند، البته درمورد برخی اقدامات تلاش شده که به صورت ضربتی و سریع حل شود. با این حال به نظر می رسد که عوامل بیرونی موثرتر بوده زیرا برخی وعده ها محقق نشده  و نشان از عدم هماهنگی تیم اقتصادی به مانند دولت قبل دارد که کار را سخت تر کرده است. همچنین نهادهای و تصمیم گیران موازی در حوزه اقتصادی حضورجدی دارند و از سوی دیگر سطح مطالبات و تقاضاهایی که دربین مردم و نمایندگان مجلس به وجود آمده، صداهای منتقدانی را در مجلس در سطح وزرا و معاونان به گوش می رساند.


این کارشناس اقتصادی در این رابطه یادآور شد:  نیاز است دولت سیزدهم یک بازبینی مجددی در تیم اقتصادی خود را انجام و یک فرماندهی واحدی را شکل دهد تا هم از تشتت و پراکندگی تصمیم گیری ها جلوگیری به عمل آورد و هم نقشه راه را به درستی ترسیم کند.


براری در ادامه تاکید کرد: سال آینده هم با توجه به جمیع شرایط سال سختی خواهد بود زیرا پیش بینی ها از افزایش تورم ومشکلات نشان می دهد که باید اقدامات درست و منطقی صورت گیرد. رهبری هم در صحبت های اخیرشان تاکید و اصرار براین داشتند که فرایندهای تولید و نگاه به داخل قوی تر و جدی تر شود. این کار نیاز به مدیران تصمیم گیر، شجاع و موثر دارد که با هماهنگی تیم دولت به وجود می آید. دولت باید ازسردرگمی که در شش ماهه اول منطقی هم به نظر می رسد، نجات پیدا کند، به سمت کارهای اجرایی و عملیاتی رود وبرای انجام این کار از نیروهای داخلی دانشگاهی و اجرایی باسابقه بهره ببرد تا تصمیماتی که اتخاذ می شود، منطقی تر و درست باشد و جمیع جوانب در آن سنجیده شود. علی ایحال باید منتظر بودجه ۱۴۰۱ بود زیرا صداهایی که از مجلس درباره لایحه و قانون بودجه بیرون می آید، انجام تغییراتی را به گوش می رساند که باید دید این تغییرات و چه تاثیری برمعیشت و اقتصاد مردم خواهد گذارد. 


وی درباره تاثیر اصلاحات اقتصادی دراین زمینه اظهار داشت:  همیشه به آینده امیدوار هستیم، ولی نباید خوش بینی غیر واقعی به خرج داد. سال آینده سخت خواهد بود، گرچه دولت ادعا کرده تلاش دارد تا درآمد مالیاتی را افزایش دهد، ولی تجربه تاریخی نشان می دهد که فشار بر گروه هایی است که همین الان در حال پرداخت آن هستند و این کار را برای این گروه سخت تر خواهد کرد زیرا تاثیر مالیات بیشتربر معیشت مردم است. البته در صورتیکه تعاملاتی در سطح بین المللی اتفاق افتد و بتوانیم فروش نفت و بازگشت پول آن را بهتر و سریعتر انجام دهیم قاعدتا شرایط بهتر خواهد شد، اما باید بدانیم که در اقتصاد معجزه روی نمی دهد هر اصلاحی زمانبر و دردناک است. اگر بتوانیم سال آینده را خوب سپری کنیم، انشاالله مسیر روشن خواهد شد. 
 


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها