25 بهمن 1400 - 22:04

درک و پذیرش سندباکس به توسعه اکوسیستم نوآوری و استفاده بهینه از فناوری های نوآور کمک می کند

مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک تأکیدکرد:مابه‌عنوان مجری سندباکس بانک مرکزی،تأکیدداریم نظرات صاحب‌نظران این حوزه را جویا شویم و با جمع‌بندی این نظرات، مراحل مختلف تأسیس سندباکس بانک مرکزی را پیش ببریم.
کد خبر : ۱۳۰۶۴۴
عبداللهی

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط‌ عمومی شرکت ملی انفورماتیک، دکتر علی عبدالهی، مدیرعامل این شرکت در نشستی تخصصی با عنوان "سندباکس بانک مرکزی؛ فرصت ها و تهدیدها" که به میزبانی شرکت ملی انفورماتیک برگزار شد، در مورد سابقه سندباکس در جهان گفت: راه‌اندازی سندباکس و محیط‌های آزمون نوآوری‌ها تقریباً از سال ۲۰۱۵ با تمرکز بر حوزه‌های پولی و مالی کلید خورد و به‌تدریج گسترش پیدا کرد تا جایی که اکنون در حدود هفتاد کشور، سندباکس وجود دارد. در ایران هم بر اساس مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی، فرا سندباکسی با محوریت وزارت اقتصاد شکل گرفت تا پنجره واحدی برای سندباکس‌ها باشد و در ادامه سندباکس‌های بخشی هم شکل بگیرند.


وی افزود: در ابتدا سندباکس بازار سرمایه راه‌اندازی شد و ازآنجایی‌که دولت، بانک مرکزی را از سال ۹۷ موظف به تأسیس سندباکس کرد، مجموعه‌ای از اقدامات در این راستا انجام گرفته و به‌زودی سندباکس بانک مرکزی هم آغاز به کار خواهد کرد.


مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک در مورد اینکه پروژه سندباکس در چه مرحله‌ای است، توضیح داد: پروژه در بانک مرکزی تعریف شده و مصوبه‌ای برای آن از هیئت عامل بانک گرفته شده که بر اساس آن مصوبه، با معاونت نظارت و معاونت حقوقی، تعاملاتی در حال پیگیری است. در ابتدا شاپرک به‌عنوان بازوی اجرایی وارد شد و مطالعاتی را در این زمینه آغاز کرد. اکنون در مرحله‌ای هستیم که پروژه به شرکت ملی واگذار شده است. شرکت ملی انفورماتیک نیز به دلیل اشرافی که بر تمام بخش‌های آی‌تی بانکی دارد و می‌تواند ارتباط خوبی هم با بخش خصوصی برقرار کند، پروژه را از شرکت شاپرک تحویل گرفته است. نکته مهم این است که راه‌اندازی سندباکس هم خود یک پروژه سندباکسی است و باید در عمل محک بخورد و اصلاحات لازم اعمال شود تا کارایی لازم را داشته باشد.


وی ادامه داد: برای جامعه‌پذیر کردن سندباکس بین مدیران تصمیم‌گیر در حاکمیت، متخصصان، استارتاپ‌ها و کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه بشوند، کار زیادی انجام نشده است. درحالی‌که رگولاتوری سندباکس مبتنی بر چرخه چابک تنظیم گری «بساز، بسنج و یادبگیر» منتهی یک یادگیری دوطرفه هم از سوی ارائه دهنده ایده نو و هم تنظیم گر؛ در واقع رویکردی جدید نسبت به رویکرد سنتی و بروکراتیک تنظیم‌گری نوآوری است و درک و پذیرش آن به توسعه اکوسیستم نوآوری و استفاده به‌موقع و بهینه از فناوری‌های نوآور در کشور کمک خواهد کرد. باتوجه‌به تلاش‌های صورت‌گرفته و مباحث مطرح شده و نیز نظرات سایر کارشناسان، چارچوب نظام سندباکس بانک مرکزی نهایی شده و به‌زودی در دستور کار هیئت عامل بانک قرار خواهد گرفت.


مدیرعامل شرکت ملی انفورماتیک تأکید کرد: ما به‌عنوان مجری سندباکس بانک مرکزی، تأکید داریم نظرات صاحب‌نظران این حوزه را جویا شویم و با جمع‌بندی این نظرات، مراحل مختلف تأسیس سندباکس بانک مرکزی را پیش ببریم.


گفتنی است این جلسه با میزبانی شرکت ملی انفورماتیک و با حضور مدیرعامل این شرکت، دکتر علی عبدالهی، همچنین رضا بیات مدیر اداره زیرساخت فناوری اطلاعات بانک مرکزی و نماینده بانک مرکزی در فرا سندباکس، جعفر محمدی، قائم مقام کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نصر و فعال حوزه فین تک، نیما امیر شکاری مشاور بانک مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک در حوزه سندباکس، رضا قربانی رئیس کمیسیون فین تک نصر تهران، سید جعفر مرتضویان مدیر نوآوری، طرح، تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک، صادق فرامرزی مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک صادرات و سارا دلیریان مدیر روابط عمومی شرکت ملی انفورماتیک برگزار شد.
 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر