تنش تجاری بین آمریکا و چین ادامه دارد

واشنگتن مدعی است اقتصاد چین به کارگران و شرکت‌ها در سراسر جهان آسیب می‌زند.
کد خبر : ۱۳۰۷۰۲
چین و آمریکا

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، دفتر تجاری ایالات متحده بار دیگر چین را به ناتوانی در اجرای تعهدات خود در قبال سازمان تجارت جهانی (WTO) متهم کرد و گفت که پکن در حال بررسی راه های جدید برای اجرای شیوه های تجاری تهاجمی است. به گفته کاترین تای، نماینده تجاری ایالات متحده، چین از اجرای تعهدات خود در چارچوب فاز اول توافق تجاری خود که پایه محکمی برای تعامل دوجانبه آینده فراهم می کند، خودداری می کند. این مقام افزود که سیاست های تجاری چین باعث آسیب جدی به کارگران و شرکت ها در سراسر جهان می شود.


این گزارش به یارانه های پکن برای صنایع، محدودیت در توانایی شرکت های خارجی برای تجارت در این کشور و عدم حمایت از حقوق مالکیت معنوی اشاره می کند. در این بررسی آمده: پذیرش رویکرد دولتی و غیر بازاری به اقتصاد و تجارت چین در طول زمان نه تنها کاهش بلکه افزایش یافته و سوداگری که ایجاد می کند اغلب به شدت به شرکت ها و کارگران آمریکایی آسیب رسانده است. تنش‌های تجاری بین دو این دو اقتصاد بزرگ جهان در زمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، زمانی آغاز شد که بیش از نیمی از کالاهای چینی وارداتی توسط ایالات متحده مشمول تعرفه‌های بالاتر شدند.


علی رغم اقدام های شدید، تجارت ایالات متحده و چین در سال ۲۰۲۱ پس از مبارزه با همه‌گیری به ۶۵۷.۴ میلیارد دلار افزایش یافت که ۱.۵ میلیارد دلار کمتر از رکورد ثبت شده در سال ۲۰۱۸ است. برای کاهش این فشار، واشنگتن و پکن در ژانویه ۲۰۲۰ به توافق تجاری به نام فاز یک دست یافتند. طبق مفاد این قرارداد، چین موافقت کرد خرید محصولات ایالات متحده را افزایش دهد. با این حال، ایالات متحده چین را متهم کرده که تنها ۵۷ درصد از کالاهای آمریکایی را خریداری کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر