04 اسفند 1400 - 09:09
معاون بانک مرکزی در گفت‌وگو با ایبِنا؛

هوشمندسازی سامانه‌های نظارتی بانک مرکزی در حال توسعه است

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به لزوم رصد جریان پولی در کشور با هدف هدایت اعتبار به سمت تولید، از برنامه های بانک مرکزی در تکمیل فرآیندهای هوشمندسازی سامانه‌های نظارتی این بانک خبر داد. 
کد خبر : ۱۳۰۷۱۴
مهران محرمیان

مهران محرمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا ضمن تشریح فرآیند نظارت سیستمی در شبکه بانکی کشور بر مبنای هوشمندسازی سامانه‌ها گفت: در بخش اتوماسیون چند گام اجرایی وجود دارد از جمله تبدیل اطلاعات کاغذی به اطلاعات دیجیتال که به عنوان گام نخست مدتهاست در شبکه بانکی کشور اجرا شده است. مرحله بعدی این است که اطلاعات دیجیتال را ساماندهی و جمع‌بندی کنیم که این گام هم خوشبختانه به مرحله اجرا رسیده است.  


وی ادامه داد: مرحله سوم، تحلیل اطلاعات است که در حال اجراست و هم اکنون در نقطه شروع مرحله چهارم هستیم که هوشمندسازی پردازش اطلاعات خواهد بود.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی تصریح کرد: در مرحله هوشمندسازی، با استفاده از هوش انسانی و در نهایت تبدیل آن به هوش ماشینی ، اشکالات احتمالی  شناسایی شده و تحلیل‌هایی ارائه خواهد شد تا منجر به سیاست گذاری مناسب بشود. در واقع این سیاست‌گذاری باید در راستای منافع کلان کشور و تصمیمات سیاستگذاران اقتصادی که همان هدایت منابع مالی و تسهیلاتی به سمت تولید و رونق اقتصادی است، باشد. 


محرمیان معتقد است: این مهم مستلزم ارتباط نزدیک بین متخصصان این حوزه اعم از نظارتی، اقتصادی و اعتبارات است. ایده از بخش مربوط پیشنهاد می شود و ما در فنآوری ایده به الگوریتم تبدیل می کنیم و البته ایجاد تعامل و همکاری در این سطح پیچیدگی های خاصی دارد اما در بانک مرکزی ما توانسته‌ایم این ارتباط را برقرار کنیم. 


این مقام مسئول در بانک مرکزی ادامه داد: حوزه های مختلف در بانک، می‌توانند نیازمندهایی که دارند را در قالب گزاره‌های قابل تبدیل به برنامه هوشمند به معاونت فناوری منتقل کنند و ما  نیز، این گذاره‌ها را با تبدیل به الگوریتم ها و فرآیندهای برنامه ریزی شده، تبدیل به ابزارهای فناورانه و هوشمندسازی شده خواهیم کرد. در مرحله نخست با تحلیل‌های دستی و بعد با تحلیل‌های خودکار این کار انجام می‌شود که البته این فرآیندها در تمام بخش‌ها اعم از تسهیلات، سپرده، مبارزه با پولشویی ، نظارت ، سلامت بانکی و ... در حال انجام است. خوشبختانه رئیس کل محترم بانک مرکزی نیز ضمن برخورداری از اشراف و اعتقاد کامل به این رویکرد، حمایت جدی و کاملی از این روند دارند؛  برهمین اساس به نظر می‌رسد اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد. 



در مسیر حکمرانی ریال 


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچینن در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حاکمیت ریال، گفت: به طور قطع هوشمندسازی سامانه‌های نظارتی در نظام بانکی شفافیت گردش ریال را به دنبال خواهد داشت. در مسیر حکمرانی ریال، پروژه های متعددی تعریف شده که با تاکید رئیس کل بانک مرکزی به طور کامل دسته بندی شده و با تمرکز بیشتری در راستای تحقق هدف نهایی در حال برنامه‌ریزی و اجرا است. 


محرمیان با اشاره به اینکه مالیات در کشورهای دنیا نقطه کانونی فعالیت‌های اقتصادی و نظارتی است، اظهار کرد: اگر فرایندهای مالیات ستانی هوشمند و شفاف باشد بخش های دیگر اقتصاد نیز شفاف خواهد شد. 


وی گفت: برنامه ریزی دقیقی برای اجرای تکالیفی که از سوی قانونگذار بر عهده بانک مرکزی قرار داده شده، صورت گرفته و در همین راستا با هوشمندسازی عموم فرآیندهای مالی و اقتصادی، قطعا دغدغه‌های فعالین اقتصادی نیز کاهش خواهد یافت، چرا که برای اثبات شفافیت فعالیت و کسب و کارهای اقتصادی و اعلام عدم فرار مالیاتی دیگر نیاز به طی فرآیندهای اداری و بروکراتیک فعلی و ارایه اظهار نامه مالیاتی نخواهد بود.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پایان تصریح کرد: ما خوشبختانه و به درستی در این مسیر قرار گرفته و به سرعت نیز در حال حرکت هستیم که البته حرکت طولانی مدتی خواهد بود است و در بسیاری از کشورهای دیگر از ۵ سال تا حتی ۲۰ سال طول کشیده اما خوشبختانه ما با زیرساخت های فنی خوبی که در شبکه بانکی کشور داریم ، به نظر می‌رسد بتوانیم زمان تحقق این فرآیند را کوتاهتر کنیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر