01 اسفند 1400 - 10:20
کارشناس روابط بین‌الملل با ایبِنا مطرح کرد؛

ظرفیت افزایش روابط اقتصادی ایران و قطر

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: حجم روابط تجاری ایران و قطر رشد داشته و به نظر می‌رسد دارای ظرفیت افزایش است، حتی در زمینه گردشگری امکان انجام کارهای بیشتری بین دو کشور وجود دارد.
کد خبر : ۱۳۰۷۳۲
ساداتیان

سید جلال ساداتیان، کارشناس بین‌الملل درباره ظرفیت تعاملات تجاری و اقتصادی ایران و قطر به خبرنگار ایبنا گفت: قطر از ابتدای جنگ ایران و عراق یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس بود، اما در دهه گذشته اختلافاتی با عربستان و امارات پیدا کرد و همین امر به عاملی تبدیل شد تا به ایران نزدیک‌تر شود و در نتیجه روابط این دو کشور با یکدیگر افزایش یافت.


وی در ادامه اضافه کرد: قطر از طرف رسانه‌ای با خبرگزاری الجزیره رشد کرد. صنعت هواپیمایی این کشور نیز یکی از بهترین ایرلاین‌ها به حساب می‌آید که به دلیل استفاده بهینه از ذخایر گازی که با ایران در پارس جنوبی اشتراک دارد، به این موارد دست پیدا کرده، اما کشور ما به دلیل گرفتاری‌ها و تحریم نتوانست این ذخایر گازی را به خوبی مورد بهره‌برداری قرار دهد.


این کارشناس روابط بین‌الملل در این خصوص یادآور شد: قطر با استفاده بهینه از صادرات گاز به خصوص با تبدیل آن به LNG  درآمدهای گزاف و خوبی به دست آورد که هم رفاه مردم کشورش را به همراه داشت و هم در جریانات سیاسی منطقه به یک وجهه بین‌المللی دست یافت که حتی در حال ایفای نقش میانجیگری بین ایران و عربستان است.


ساداتیان در رابطه با برنامه اقتصادی بین ایران و قطر تصریح کرد: واردات قطر از ایران در بخش محصولات غذایی و کشاورزی افزایش پیدا کرده و مراواداتی در این زمینه وجود دارد. بعضا حتی کالاهایی مانند مبلمان، آهن آلات، فولاد و  ... هم به این کشور صادر می‌شود. به طور کلی حجم روابط ایران و قطر رشد داشته و به نظر می‌رسد، دارای ظرفیت افزایش است، حتی در زمینه گردشگری امکان انجام  کارهای بیشتری بین دو کشور وجود دارد.


کارشناس روابط بین‌الملل دراین باره تاکید کرد: روابط بین دو کشور ایران و قطر را خیلی نمی‌توان سیاه و سفید دید. مجموعه روابط ایران با قطر  در ۱۰ سال اخیر رو به توسعه و گسترش بوده است. در مجموع دید قطری‌ها نسبت به ایران خوب است و سفرهایی که در سطوح بالا بین مسئولان دو کشور اتفاق افتاد، مثبت تلقی می‌شود. رئیس جمهور هم به عنوان یکی از سفرهایش غیر از روسیه در این سفر می‌تواند حجم روابط بین دو کشور را افزایش دهد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر