01 اسفند 1400 - 17:11
گزارش ایبِنا از بازار ارز؛

تداوم روند نزولی قیمت دلار در اولین روز اسفند/ افت بیش از ۲ درصدی یورو در بازار متشکل ارزی

فعالان بازار ارز در اولین روز از آخرین ماه سال، نظاره گر ادامه روند کاهشی شاخص ارزی بودند. 
کد خبر : ۱۳۰۷۵۶
دلار یورو

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ مشاهدات میدانی از بازار ارز در دومین روز هفته (یکشنبه ۱ اسفندماه ۱۴۰۰) حکایت از کاهش تقاضا در برابر صرافی ها دارد. روندی که با توجه با افزایش قابل توجه عرضه ارز در هفته های اخیر در بستر سامانه نیما و بازار متشکل ارزی، منجر به تعدیل نرخ ها به ویژه بهای دلار آمریکا شده است.


ریزش هزار تومانی دلار در یک هفته


بر این اساس، در لحظه انتشار این گزارش، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس دلار آمریکا از مردم در بازار ارز به رقم ۲۴۰۵۷ تومان رسیده است و در مقابل میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در بازار ارز نیز با کاهش ۴۱۰ تومانی نسبت به روز شنبه، به رقم ۲۴۲۹۹ تومان رسیده است. این در حالی است که این نرخ دلار نسبت به یکشنبه هفته گذشته (تغییرات یک هفته ای)، حدود هزار تومان ارزان‌تر شده است.


همچنین امروز در این صرافی‌ها، میانگین موزون نرخ خرید هر اسکناس یورو از مردم ۲۷۸۴۵ تومان تعیین شده است و در مقابل، میانگین موزون نرخ فروش هر اسکناس یورو به متقاضی دریافت ارز در بازار، به رقم ۲۸۱۲۵ تومان رسیده است که نسبت به روز قبل، ۱۴۵ تومان و نسبت به یکشنبه هفته گذشته نیز حدود ۹۰۰ تومان ارزان تر شده است.


آخرین نرخ دلار و یورو در بازار متشکل ارز ایران 


در معاملات امروز بازار متشکل ارزی در پایان معاملات، میانگین نرخ هر اسکناس دلار آمریکا در این بازار (تنها مرجع رسمی کشف نرخ نقدی ارز - اسکناس) با افت ۱.۱۷ درصدی نسبت به روز شنبه، به رقم ۲۴۳۹۹ تومان و نرخ هر اسکناس یورو نیز به رقم ۲۸۰۳۲ تومان رسیده است که نسبت به روز معاملاتی قبل، ۲.۲ درصد کاهش یافته است.


افزایش قابل توجه ارز در سامانه نیما و بازار متشکل


با آغاز به کار دولت سیزدهم و انتخاب علی صالح آبادی برای ریاست بانک مرکزی، نگاه فعالان اقتصادی به ویژه فعالان بازار ارز به برنامه های کلیددار بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست گذار در حوزه پولی و ارزی دوخته شد؛ به گونه ای که صالح آبادی نیز با آگاهی نسبت به این مساله مهم، اقدامات مهم و اثرگذاری را در دستور کار قرار داد. به طور مشخص، بانک مرکزی به عنوان بازارساز، بر ضرورت بسط و توسعه دو بال اثرگذار بر روند معاملات ارزی یعنی سامانه نیما و بازار متشکل ارزی تاکید ویژه داشته و دارد تا نیاز حواله و اسکناس ارزی متقاضیان، در این دو بستر ارزی به شکل مطلوبی پاسخ داده شود.


آمارهای بانک مرکزی تاییدی بر تعمیق سامانه نیما و بازار متشکل دارد. به نحوی که به گفته رئیس کل بانک مرکزی، از ابتدای سال تا روزهای اخیر، ۱.۶ میلیارد دلار اسکناس ارز در بازار متشکل ارزی معامله شده است که نسبت به سال گذشته، حدودا چهار برابر بیشتر شده است. همچنین در این مدت، ۲۵ میلیارد دلار عرضه ارز در سامانه نیما به ثبت رسیده است که این رقم نسبت به کل سال گذشته، نشان از رشد ۴۲ درصدی دارد. به گفته صالح آبادی از ابتدای سال تا به امروز، حدود ۴۸.۶ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کشور انجام شده است که در مقایسه با مجموع ۳۷ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹، شاهد رشد ۳۱ درصدی در عرضه ارز هستیم. در نتیجه یکی از عوامل مهم در تعدیل شاخص ارزی، به سیاست گذاری کارشناسی و اثرگذار بانک مرکزی در زمینه عرضه ارز در اقتصاد کشورمان است.


کاهش انتظارات تورمی


یکی دیگر از دلایلی که به گفته کارشناسان اقتصادی به روند کاهشی نرخ ارز در ماه های اخیر منجر شده است، کاهش انتظارات تورمی در اقتصاد کشورمان است. به گونه ای که آمارها نیز از کاهش رشد نرخ تورم در نیم سال دوم حکایت دارد و بیان گر افت انتظارات تورمی است. این مساله مهم باعث شده تا تقاضای هیجانی که در سال های گذشته در بازار ارز شکل می گرفت، به مرور از بازار خارج شود و در مقابل، عرضه ارزهای خانگی به بازار تقویت شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها