خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان دوم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۷۷۷
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت جهانی طلا، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت کاهش یافت


 روز دوشنبه با برنامه برگزاری نشست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره بحران اوکراین و چشم انداز توافق هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی در یکی دو هفته آینده، قیمت نفت کاهش یافت. روز دوشنبه دفتر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی نشستی برای هر دو رهبر درباره امنیت و ثبات استراتژیک در اروپا برگزار کرده است. کاخ سفید گفت بایدن این دیدار را در اصل پذیرفته، مشروط به اینکه حمله ای رخ ندهد.


 معاملات آتی نفت خام برنت بعد از جهش در معاملات اولیه، در ساعت ۵:۵۴ صبح به وقت تهران، با ۷۳ سنت یا ۰.۸ درصد کاهش به ۹۲.۸۱ دلار رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI)، با ۵۲ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش به ۹۰.۵۵ دلار در هر بشکه رسید. بازارهای نفت در ماه گذشته با نگرانی از تهاجم روسیه به همسایه اش و اختلال در عرضه نفت، آشفته بوده است، اما افزایش قیمت ها با احتمال بازگشت بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت خام ایران به این بازار محدود شده است. روز جمعه یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت توافق ایران بسیار نزدیک است. تحلیل گران گفتند هر گونه افزودن نفت به این بازار کمک خواهد کرد، اما قیمت‌ها در کوتاه‌مدت نوسان خواهند داشت زیرا نفت خام ایران احتمالاً اواخر امسال به بازار بازخواهد گشت.


رئیس کمیسیون اروپا، اورسولا فون در لاین، گفت که روسیه در صورت حمله به اوکراین از بازارهای مالی بین‌المللی جدا خواهد شد و از دسترسی به صادرات مورد نیاز در راستای مدرن کردن اقتصاد خود محروم خواهد شد. یک تحلیل گر از بانک مشترک المنافع در یادداشتی گفت: اگر حمله روسیه همانطور که ایالات متحده و بریتانیا در روزهای اخیر هشدار داده اند صورت گیرد، ممکن است بهای معاملات آتی برنت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، چناچه توافقی با ایران حاصل شود.



  • سهام های بازار آسیا نوسان داشت


در حالی که سرمایه گذاران اوضاع اوکراین را تحت نظر دارند، سهام های آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز دوشنبه نوسان یافت. چین نرخ وام‌دهی معیار را بدون تغییر باقی گذاشت. شاخص نیک کی ۲۲۵ در ژاپن در معاملات ۲ درصد سقوط کرد و بعضی از این زیان‌ها را جبران کرد، آخرین بار ۰.۸۵ درصد کاهش داشت در حالی که شاخص تاپیکس ۰.۸۲ درصد کاهش یافت. کاسپای کره جنوبی ۰.۴۵ درصد سقوط کرد. در چین، کامپوزیت شانگهای ۰.۳۶ درصد سقوط کرد در حالی که شنژن ۰.۲۵۶درصد سقوط کرد. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۷۱ درصد کاهش یافت.


 روز دوشنبه چین نرخ وام معیار را ثابت نگه داشت و نرخ اولیه وام یک ساله (LPR) بدون تغییر در ۳.۷ درصد باقی ماند و با پیش‌بینی هر ۲۴ موسسه مالی در نظرسنجی فوری رویترز مطابقت داشت.نرخ اولیه وام پنج ساله نیز بدون تغییر در ۴.۶ درصد نگه داشته شد. اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰ استرالیا ۰.۲۴ درصد افزایش داشت. شاخص استریت تایمز در سنگاپور ۰.۱۹ درصد افزایش یافت. جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۴۲ درصد کاهش یافت.


بازارهای ایالات متحده روز دوشنبه تعطیل هستند.



  • بازار ارز و رمزارزها


 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۵.۸۸۹ قرار گرفت.  ین ژاپن پس از تقویت در برابر دلار در اواخر هفته گذشته، با ۱۱۴.۹۶ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا در ۰.۷۲۰۶ دلار بود.


در بازار رمزارزهای امروز ظهر ساعت ۱۳:۱۰ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۱.۹۴ درصدی در ۳۹۰۷۵.۷۳ دلار و اتریوم با افزایش ۳.۵۷ درصدی در ۲۷۲۳.۱۶ دلار قرار گرفت.



  • قیمت جهانی طلا از بالاترین رقم ۸ ماه گذشته کاهش یافت


پس از موافقت رئیس جمهور ایالات متحده برای دیدار با همتای روس خود بر سر مساله بحران اوکراین، تقاضای طلا کاهش یافته و قیمت طلا از بالاترین رقم بیش از هشت ماهه خود در روز دوشنبه کاهش یافت. هر اونس طلا تا ساعت ۵:۰۹ صبح به وقت گرینویچ ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۸۹۳.۸۰ دلار رسید و بهای معاملات آتی طلای آمریکا در ۱۸۹۸.۶۰ دلار ثابت بود. خریداران در مراکز اصلی خرید آسیا، هفته گذشته خرید فیزیکی طلا را به دلیل افزایش قیمت‌ها از تشدید تنش‌های روسیه و اوکراین به تعویق انداختند. هر اونس نقره با ۰.۷ درصد کاهش به ۲۳.۷۹ دلار رسید، پلاتین ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۰۷۰.۲۹ دلار رسید و پالادیوم ثابت در ۲۳۴۶.۸۰ دلار بود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر