کارشناس روابط بین الملل:

اهمیت اقتصادی و تجاری سفر رئیس جمهور به قطر

کارشناس روابط بین الملل گفت: ایران شریک تجاری قطر است زیرا در حوزه گازی با هم مشترک هستند و درخواست آمریکا از قطر این بوده که کمبود گاز این کشور را در صورت از دست دادن گاز روسیه برعهده گیرد.
کد خبر : ۱۳۰۷۸۶
قطر

علی اصغر زرگر؛ کارشناس مسائل بین الملل درباره ظرفیت تعاملات تجاری و اقتصادی ایران و قطر به خبرنگار ایبِنا گفت: تجارت ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر از طریق امارات بوده است. اما با قطر هم ارتباطات اقتصادی خوبی داریم به این شکل که کالاهای ایران به سایر کشورها از طریق این کشور عرضه می شود، از طرف دیگر ایران شریک تجاری قطر به حساب می آید زیرا در یک حوزه گازی با هم مشترک هستند و درخواست آمریکا از قطر این بوده که کمبود گاز این کشور را در صورت از دست دادن گاز روسیه برعهده گیرد.


زرگر در ادامه تاکید کرد: گسترش رابطه با قطر به لحاظ اقتصادی مثبت تلقی می شود زیرا  در صورت اخذ تصمیمات صحیح در زمینه تجارت خارجی، احتمالا موفق خواهیم شد در خصوص تجارت و به طور کلی تاثیرگذاری اقتصادی در منطقه و  ایجاد رابطه با سایر کشورها دقیق عمل کنیم.


وی در ادامه افزود: صرف‌نظر از مسائل اقتصادی در رابطه با قطر مسائل سیاسی زیادی مطرح است که تاثیرگذار خواهد بود زیرا قطر در بین سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارای یک سیاست خارجی خاص و مستقل است.


زرگر در این خصوص تصریح  کرد: قطر در کنار اینکه به عنوان کارگزار صلح در منطقه شناخته می شود، زمینه مذاکرات طالبان و آمریکایی ها را نیز در دوحه فراهم ساخت، کنفرانس گروه های فلسطینی  را  برقرار کرد و واسطه  بین ایران و آمریکا  با وجود  پایگاه های نظامی آمریکا در کشور خود بود. قطر در سیاست خارجی تعادل را  برقرار کرده است زیرا با ائتلاف های متعدد سیاست مستقل خود را حفظ  و  با خبرگزاری معروف خود یعنی "الجزیره" افکار عمومی دنیای عرب را متقاعد ساخته است که باید در منطقه تنش زدایی صورت گیرد و مبارزه با افراطی گری  ترویج شود.


این کارشناس مسائل بین الملل در این رابطه اظهار داشت: انتخاب قطر برای سفر آقای رئیس جمهور بیش از هر چیز دیگر سیاسی است و ایران در صدد است تا حدودی جایگاه خود را در کشورهای خلیج فارس حفظ کند و چنانچه برجام هم به نتیجه برسد، شکی باقی نمی ماند که چراغ سبزی از آمریکا برای کشورهای خلیج فارس جهت بهبود رابطه داده خواهد شد، خصوصا از آنجا که آمریکایی ها قطر را به عنوان متحد استراتژیک خود خارج از ناتو اعلام کرده اند، این سفر در واقع اهمیت فراوانی دارد.  


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر