یوآن؛ چهارمین ارز جهان در معاملات جهانی

یوآن در جایگاه چهارمین ارز محبوب جهان در پرداخت های برون مرزی رتبه بندی شد.
کد خبر : ۱۳۰۷۸۷
یوآن

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس داده های انجمن ارتباط های مالی بین بانکی جهانی (SWIFT)، یوان، پول ملی چین، در ماه ژانویه، جایگاه خود را به عنوان چهارمین ارز پرکاربرد برای معاملات جهانی حفظ کرد. پرداخت ها با یوان تا رکورد ۳.۲ درصد از بازار افزایش یافت و از رکورد قبلی خود در سال ۲۰۱۵ گذشت و پس از دلار آمریکا، یورو و پوند انگلیس قرار گرفت. دلار که در ماه ژانویه رتبه اول را حفظ کرد، شاهد کاهش سهم بازار بود و از ۴۰.۵ درصدی که در ماه دسامبر ثبت شده بود به ۳۹.۹ درصد کاهش یافت. یورو در جایگاه دوم باقی ماند. سهم پرداخت های جهانی با یوان از ۲.۷ درصد ثبت شده در ماه قبل افزایش یافته است.


طبق گزارش‌ها، معاملات یوان طی سه ماه گذشته افزایش یافته است زیرا صندوق‌های بین‌المللی سهم اوراق قرضه دولتی چین را در دارایی‌ها افزایش داده است. علاوه بر این، تولیدکننده گاز روسیه، گازپروم نفت، اعلام کرد که قصد دارد یوآن را به جای دلار آمریکا جهت پرداخت سوخت هواپیماهای روسی در فرودگاه های چین بپذیرد، این اعلامیه هم ارزش پول چین را تقویت کرد.


در اوایل این هفته، رئیس بانک مرکزی چین، یی گانگ، از اقتصادهای نوظهور خواست تا کاربرد ارزهای محلی را در تجارت ترویج کنند و درخواست مشابهی از سوی مقامات اندونزی برای کاهش اتکا به دلار آمریکا برای کاهش خطرات حذف محرک های مالی فدرال رزرو تکرار شد. به نقل از بلومبرگ، به گفته آلوین تی تان، رئیس استراتژی فارکس آسیا در رویال بانک کانادا در هنگ کنگ، با افزایش تجارت بین کشورهای مختلف آسیایی و چین و با واحد ارزی یوان، پول چین به عنوان یکی از بزرگ ترین ذی نفعان ظاهر خواهد شد. در اوایل این ماه، چین طرحی را برای تقویت سیستم پرداخت یوان فرامرزی خود منتشر کرد که از هم اکنون تا سال ۲۰۲۵ اجرا می شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر