خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان سوم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۸۰۴
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت جهانی طلا، کاهش ارزش سهام ها در بازار آسیا و کاهش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  •  قیمت نفت افزایش یافت


 با تشدید بحران بین روسیه و اوکراین، قیمت نفت افزایش یافت. عصر دوشنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستور ورود نیروها به دو منطقه در شرق اوکراین را صادر کرد و گفت که استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت خواهد شناخت. در معاملات صبح روز سه شنبه آسیا، نفت خام آمریکا با ۳.۲۲ درصد افزایش به ۹۴ دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت ۱.۵ درصد در هر بشکه جهش کرد و به ۹۶.۸۲ دلار رسید. افزایش تنش ها باعث آشفتگی در بازارها شده و قیمت نفت را بالاتر برده است. روسیه سال گذشته بزرگ ترین تامین کننده گاز طبیعی و نفت اتحادیه اروپا بود و این تنش ها از قیمت نفت حمایت می کند. اخیراً قیمت نفت از ۹۰ دلار در هر بشکه عبور کرد که نشان دهنده افزایش بیش از ۲۰ درصدی در سال جاری و افزایش بیش از ۸۰ درصدی از ابتدای سال ۲۰۲۱ است. این افزایش ها را می توان به عوامل دیگری مانند عرضه محدود نیز مربوط دانست. گفته می شود در صورت بدتر شدن این بحران، قیمت نفت ممکن است به ۱۱۰ دلار در هر بشکه برسد. اگر واقعاً عرضه نفت روسیه یعنی ۳ میلیون بشکه در روز به اروپا قطع شود، شاهد افزایش قیمت نفت ۱۰ تا ۱۵ دلار دیگر در هر بشکه هستیم که قیمت برنت را به حدود ۱۱۰ دلار در هر بشکه می‌رساند. دستیابی توافق با هدف احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران بسیار نزدیک به نظر می رسد و احتمال بازگشت نفت خام ایران به بازار به اندازه بیش از یک میلیون بشکه در روز را افزایش می دهد.


به گفته یک اقتصاددان ارشد: این شرکت تخمین می زند تنش های ژئوپلیتیکی حدود ۱۰ تا ۱۵ دلار در هر بشکه به قیمت نفت اضافه کند. در صورت تشدید تنش ها و به دنبال آن، اختلالات مختلف در عرضه نفت و گاز روسیه، آنگاه فشار صعودی به قیمت نفت ادامه خواهد یافت و از نقطه نظر تولید و مصرف به بزرگ ترین اقتصادهای آسیا آسیب می رساند. در حالی که بیشتر اقتصادهای بزرگ آسیا واردکننده نفت خالص هستند.



  • بازار سهام آسیا قرمزپوش شد


با ادامه تنش‌های روسیه و اوکراین، ارزش سهام های آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز سه‌شنبه کاهش یافت. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ زیان کرد و در معاملات بعد از ظهر ۳.۱۱ درصد کاهش یافت. سهام های علی‌بابا در فهرست هنگ‌کنگ ۳.۷۴ درصد کاهش یافت. سایر سهام های فناوری چین در فهرست هنگ کنگ نیز با کاهش ۱.۹۸ درصدی تن سنت و کاهش  ۵.۸۲ درصدی میتوان همراه بودند. شاخص فناوری هنگ سنگ ۲.۸۴ درصد کاهش یافت. کامپوزیت شانگهای در چین ۱.۳۶ درصد و شنژن ۱.۶۵۵ درصد کاهش یافت. شاخص نیک کی ۲۲۵ در ژاپن نیز با کاهش ۱.۹۴ درصدی روبرو شد در حالی که شاخص تاپیکس ۱.۶۷ درصد کاهش یافت. در کره جنوبی، کاسپای ۱.۶۷ درصد سقوط کرد.اس اند پی استرالیا ۱.۲۷ درصد سقوط کرد. ام اس سی ای، جامع ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه ۱.۹ درصد کاهش یافت. نظارت سرمایه گذاران بر تنش های ژئوپلیتیکی ادامه دارد. سهام های شرکت‌های نفتی نیز در معاملات روز سه‌شنبه افزایش یافت، سهام بیچ انرژی در استرالیا ۳.۰۴ درصد و سانتوس ۳.۰۶ درصد رشد کرد. در ژاپن، سهام های ژاپن ۲.۷۶ درصد افزایش یافت.



  • وال استریت


بازارهای ایالات متحده در تعطیلات روز دوشنبه بسته بودند. معاملات آتی وابسته به شاخص صنعتی داوجونز ۴۱۶ واحد یا ۱.۲۲ درصد کاهش یافت. معاملات آتی اس اند پی ۵۰۰، ۱.۵۹ درصد سقوط کرد و معاملات آتی نزداک-۱۰۰، ۲.۱۲ درصد کاهش یافت.



  • بازار ارزها و رمزارزها


شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در پی جهش اخیر در ۹۶.۱۹۲ قرار گرفت. ین ژاپن با ۱۱۴.۶۹ در هر دلار معامله شد که تا حد زیادی در مقایسه با سطوح بالاتر هفته گذشته در برابر دلار آمریکا، رشد کرد. دلار استرالیا در ۰.۷۱۹۳ دلار بود که از سطوح بالاتر اخیر، پایین آمد.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۹:۳۵ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش ۳.۹۴ درصدی در ۳۶۷۲۰.۰۷ دلار و اتریوم با کاهش ۵.۴۱  درصدی در ۲۵۰۷.۰۶ دلار قرار گرفت.



  • قیمت جهانی طلا افزایش یافت


روز سه شنبه با تشدید وضعیت اروپای شرقی پس از آن که روسیه دستور اعزام نیرو به مناطق شرق اوکراین را صادر کرد، طلا به بالاترین قیمت نزدیک به ۹ ماه گذشته خود رسید و از تقاضای شمش‌ حمایت کرد. هر اونس طلا تا ساعت ۷:۰۲ صبح به وقت تهران با ۰.۲ درصد افزایش به ۱۹۰۹.۶۰ دلار رسید. معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۶ درصد افزایش به ۱۹۱۱.۵۰ دلار رسید. سود اوراق ۱۰ ساله ایالات متحده با وخامت بحران اوکراین و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو ایالات متحده کاهش یافت. در حالی که شمش به عنوان حفاظ در برابر تورم و ریسک های ژئوپلیتیکی در نظر گرفته می شود. هر اونس نقره با ۰.۹ درصد افزایش به ۲۴.۱۴ دلار، پلاتین با ۰.۹ درصد افزایش به ۱۰۸۳.۶۸ دلار و پالادیوم ۰.۸ درصد افزایش یافت و به ۲۴۰۶.۲۴ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها