رئیس انجمن دوستی ایران و قطر در گفت‌وگو با ایبِنا:

سه دلیل علاقه قطر به ایران/ نمایشگاه دائمی در دوحه راه‌اندازی شود

رئیس انجمن دوستی ایران و قطر گفت: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در زمینه گسترش رابطه با قطر  می تواند بسیار  نقش آفرین باشد، رابطه تجاری ایران از ۵۰ یا ۶۰ میلیون دلار به حدود ۲۵۰ میلیون دلار در سال‌های اخیر پس از گشایش بیشتر در روابط افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۳۰۸۴۶
سخایی

محمد باقر سخایی؛ اولین سفیر ایران در قطر و رئیس انجمن دوستی ایران و قطر درباره ظرفیت تعاملات تجاری و اقتصادی این دو کشور به خبرنگار ایبِنا گفت: قطر کشوری کوچک با جمعیتی کم نسبت به دیگر کشورهای منطقه است. این کشور از امکانات مالی و ظرفیت رسانه‌ای بالایی برخوردار بوده و نقش کلیدی در منطقه دارد. 


وی در ادامه تاکید کرد: حکومت قطر از زمان پدر امیر فعلی این کشور برای خروج از انزوا سیاسی بسیار تلاش کرد. در همین رابطه کوشش فراوانی صورت گرفت تا از وابستگی سیاست شورای همکاری خلیج‌ فارس که تحت نفوذ عربستان قرار داشت، خارج شود که بدون هزینه هم نبود.  


سفیر اسبق ایران در کشور قطر اظهار داشت: قطربعد از امارات اولین کشوری  که رابطه با ایران را در سطح سفارت ارتقا داد، به حساب می‌آید. علاقه این کشور به ایران سه دلیل داشت. اولین دلیل وجود منبع  مشترک گازی با ایران است. این منبع گازی بزرگترین در جهان به شمار می‌آید که قطر با آن بعد از روسیه و ایران به عنوان سومین کشور دارنده گاز جهان محسوب می‌شود. اشتراک در چنین منبعی که تمام هستی این کشور به آن اتصال دارد، علاقه به داشتن رابطه‌ای دور از تشنج  را طبیعی به نظر می‌رساند.  


سخایی دراین رابطه اضافه کرد: کشور ایران هم پیش و پس از انقلاب  همواره تلاش داشته تا در کنار قطر باقی بماند و  جزو اولین کشورهایی بود که استقلال آن را به رسمیت شناخت. پس از انقلاب هم در تحولاتی که برای این کشور پیش آمد چه در ماجرای بحرین و چه در قضیه محاصره اخیرکه چند کشور منطقه علیه قطر انجام دادند، ایران به حمایت از آن برخاست و رئیس‌جمهور وقت در تماس با امیر قطر حمایت کامل خود را اعلام کرد.  فضای هوایی ایران برای این کشور در نتیجه  اعلام حمایت باز شد و بنادر هم به کمک آمد که خدمت بسیار بزرگی بود. مسئله بعدی هم تابعیت ایرانی برخی از مقامات قطر است که علت علاقه ذاتی به توسعه رابطه با ایران را روشن می سازد، حتی در این خصوص از سوی مقامات قطری عنوان شد که همسایگی قابل تعویض نیست.  


وی درادامه درباره راه‌های گسترش رابطه با این کشور همسایه گفت: بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در زمینه گسترش رابطه با قطر  می تواند بسیار  نقش آفرین باشد. رابطه تجاری ایران از ۵۰ یا ۶۰ میلیون دلار به حدود ۲۵۰ میلیون دلار در سال‌های اخیر پس از گشایش بیشتر در روابط افزایش یافته است. باید توجه داشت  کشورهای منطقه ازجمله قطر روش قبیله‌ای دارند و برای ارتباط با آنها باید از دیپلماسی عمومی استفاده کرد. 


رئیس انجمن دوستی ایران و قطر دراین رابطه بیان کرد: زمانی که به عنوان سفیر در قطر فعالیت داشتم، موافقت شد منطقه‌ای برای برگزاری نمایشگاه دائمی تولیدات ایرانی به  وجود آید تا قطری‌ها با دستاوردها و توانمندی‌های ایران آشنا شوند، حتی امیر قطر برای انجام این کار قطعه زمینی را هم هدیه داد که در کل  چندان مورد توجه قرار نگرفت. مرکز نمایشگاه دائمی در صورت احیا و فعالیت در امر اقتصادی بین ایران و قطر بسیار کمک کننده خواهد بود.
 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر