خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان چهارم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه و وال استریت در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۸۵۲
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، ثبات قیمت جهانی طلا، افزایش ارزش سهام ها در بازار آسیا و کاهش ارزش سهام ها در وال استریت و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  •  قیمت نفت افزایش یافت


روز چهارشنبه قیمت نفت پس از صعود قبلی به بالاترین سطح هفت ساله باز افزایش یافت، در حالی که مشخص شد که موج اول تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه با وجود اعزام نیرو به شرق اوکراین، عرضه نفت را مختل نخواهد کرد. با احتمال بازگشت نفت خام ایران به بازار، در حالی که تهران و قدرت‌های جهانی در آستانه احیای توافق هسته‌ای قرار دارند، قیمت‌ها تحت تأثیر قرار گرفتند. قیمت نفت خام برنت پس از افزایش قیمت روز سه شنبه، ۳۰ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۹۷.۱۴ دلار در هر بشکه در ساعت ۸:۱۲ صبح به وقت تهران رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز، ۳۰ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۹۲.۲۱ دلار در هر بشکه رسید.


به گفته یک متخصص: توافق هسته‌ای ایران همچنان امکان پذیر است. دیپلماسی ناتو و توافق احتمالی، افزایش قیمت نفت خام را محدود می‌کند و در حال حاضر قیمت نفت برنت را از رسیدن به ۱۰۰ دلار بازمی‌دارد. قیمت‌ها روز سه‌شنبه با نگرانی‌ها از اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل اعزام نیرو به دو منطقه در شرق اوکراین ممکن است به منابع انرژی ضربه بزند، افزایش یافت، اما ایالات متحده تصریح کرد که این مساله هیچ تاثیری بر صادرات انرژی نخواهد داشت.  اواخر روز سه‌شنبه یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: تحریم‌هایی که امروز اعمال می‌شود و ممکن است در آینده نزدیک اعمال شود، جریان نفت و گاز را هدف قرار نمی‌دهد و نخواهد داد. تحریم‌های اعمال‌شده توسط ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، استرالیا، کانادا و ژاپن در روز سه‌شنبه بر بانک‌ها و نخبگان روسیه اعمال شد، در حالی که آلمان پروژه خط لوله گاز از روسیه را در پاسخ به یکی از بدترین بحران‌های امنیتی در اروپا در دهه‌های اخیر متوقف کرد. به گفته یک تحلیل گر دیگر اعضای اوپک پلاس نیز، به دلیل سرمایه گذاری ناکافی در زیرساخت های نفتی، در دستیابی به اهداف تولید خود با مشکل مواجه شده اند و ایران نیز ممکن است با همین مشکل مواجه شود.



  • بازار سهام آسیا و اقیانوسیه سبزپوش شد


با وجود نظارت سرمایه گذاران بر تشدید بحران اوکراین، ارزش سهام های آسیا و اقیانوسیه در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت. سهام های چین بالاتر رفت، کامپوزیت شانگهای ۰.۵۵ درصد و شنژن ۱.۳۱۳ درصد افزایش یافتند. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰.۶۹ درصد رشد کرد. کاسپای کره جنوبی ۰.۲۷ درصد رشد کرد. اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰در استرالیا پس از ضررهای قبلی، ۰.۳۴ درصد افزایش یافت. ام اس سی آی جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۲۳ درصد افزایش یافت. روز سه‌شنبه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت روسیه حمله به اوکراین را آغاز کرده و تحریم‌هایی را علیه بانک‌های روسیه و بدهی‌های دولتی این کشور اعلام کرده است. سود اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا آخرین بار در سطح ۱.۹۴۰۷ درصد قرار گرفت. سود اوراق خزانه داری ۱۰ ساله در هفته های اخیر از ۲ درصد عبور کرده است. روز چهارشنبه بازارهای ژاپن تعطیل هستند.



  • وال استریت قرمزپوش شد


 طی شب گذشته در وال استریت، اس اند پی ۵۰۰، با ۱.۰۱ درصد کاهش به ۴۳۰۴.۷۶ رسید که ۱۰ درصد کمتر از رکورد بسته شدن خود در ۳ ژانویه بود و این شاخص را در محدوده اصلاحی قرار داد. شاخص صنعتی داوجونز با ۴۸۲.۵۷ واحد یا ۱.۴۲ درصد کاهش به ۳۳۵۹۶.۶۱ رسید و کامپوزیت نزداک با ۱.۲۳ درصد کاهش به ۱۳۳۸۱.۵۲ رسید.



  • بازار ارز و رمزارزها


بانک مرکزی نیوزلند این کشور نرخ نقدینگی رسمی را به ۱ درصد افزایش داد، دلار نیوزیلند ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۰.۶۷۵۸ دلار رسید. شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از سقوط اخیر، در ۹۶.۰۵۷ بود. ین ژاپن با قیمت ۱۱۵ در هر دلار معامله شد که ضعیف تر از سطح دیروز در برابر دلار آمریکا مشاهده شد. دلار استرالیا پس از صعود دیروز در ۰.۷۲۲۲ دلار قرار گرفت.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۹:۴۵ صبح به وقت تهران، قیمت بیت کوین با افزایش ۰.۴۴ درصدی در ۳۸۱۲۶.۱۲ دلار و اتریوم با افزایش ۲.۳۷ درصدی در ۲۶۶۹.۳۸ دلار قرار گرفت.



  • با وجود سودبالاتر اوراق ایالات متحده، قیمت طلا ثابت ماند


روز چهارشنبه قیمت طلا ثابت ماند و در جلسه گذشته نزدیک به بالاترین رقم ۹ ماهه خود باقی ماند. هر اونس طلا تا ساعت ۵:۱۷ صبح به وقت تهران تغییر چندانی نداشت و در ۱۸۹۸.۶۳ دلار در هر اونس بود، پس از اینکه روز سه‌شنبه به بالاترین میزان خود رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۰.۳ درصد کاهش به ۱۹۰۱.۹۰ دلار رسید. روز سه شنبه سود اوراق خزانه ایالات متحده افزایش یافت. سود بالاتر و افزایش نرخ بهره با افزایش هزینه نگهداری طلا، جذابیت شمش را کاهش می دهد. هر اونس نقره با ۰.۲ درصد افزایش به ۲۴.۱۳ دلار رسید، پلاتین ثابت در ۱۰۷۵.۷۵ دلار و پالادیوم ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۲۳۵۳.۶۹ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها