تنش‌های اوکراین و سقوط ۳۲ میلیارد دلاری دارایی ابرثروتمندان روسی

ابرثروتمندان روسیه با وجود بحران اوکراین میلیاردها دلار از دارایی خود را از دست دادند.
کد خبر : ۱۳۰۸۷۵
سقوط دارایی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، ثروتمندترین‌ افراد روسیه در سال ۲۰۲۲، ۳۲ میلیارد دلار از دست داده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که با تشدید بحران در کشور همسایه اشان، اوکراین، آمریکا و متحدان غربی‌اش دور جدیدی از تحریم‌ها را افزایش دهند. بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، فهرستی از ۵۰۰ نفر ازثروتمندترین افراد جهان، گنادی تیمچنکو، که سهامدار شرکت های انرژی و سایر تجارت هاست، در رأس فهرست ثروتمندان روسیه قرار دارد که شاهد کاهش ثروت خود بوده اند.


این میلیاردر که بخش عمده ای از ثروت خود را از سهام شرکت بزرگ تولید کننده گاز روسی نواتک به دست می آورد، از ابتدای سال تاکنون ۶.۴۷ میلیارد دلار ضرر کرده است. ثروت وی در حال حاضر حدود ۱۶ میلیارد دلار است. یکی دیگر از سهامداران نواتک، لئونید میکلسون، شاهد کاهش دارایی خالص خود معادل ۶.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ بود که به ۲۶.۲ میلیارد دلار رسید و دارایی مدیر شرکت لوک اویل، وگیت الکپروف در همین دوره حدود ۳.۵ میلیارد دلار کاهش یافت و به ۱۹.۳ میلیارد دلار رسید، در حالی که سهام این شرکت انرژی تقریباً ۱۷ درصد کاهش یافت.


بر اساس این فهرست دارایی، دارایی خالص ۲۳ میلیاردر این کشور در حال حاضر ۳۴۳ میلیارد دلار است که از ۳۷۵ میلیارد دلار در پایان سال کاهش یافته است. پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وضعیت استقلال دونتسک و لوگانسک در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت، بازارهای سهام روسیه در این هفته سقوط کردند. ایالات متحده دور اول تحریم‌های جدید ضد روسی را اعلام کرد. هم زمان، آلمان صدور گواهینامه خط لوله نورد استریم ۲ را به حالت تعلیق درآورد و این پروژه انرژی با روسیه را برای مدت نامعلومی متوقف کرد، در حالی که انگلیس پنج بانک این کشور و سه نفر از ثروتمندترین افراد شامل گنادی تیمچنکو را تحریم کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر