رکورد کاهش استانداردهای زندگی از دهه ۱۹۵۰ در خانواده های بریتانیا

حمله روسیه به اوکراین می تواند قیمت جهانی انرژی را افزایش داده و درآمد واقعی را تا ۳.۱ درصد کاهش دهد و این مساله موجب نگرانی اقتصاددانان شده است.
کد خبر : ۱۳۰۹۴۴
خبر

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از گاردین، کارشناسان هشدار داده اند که با حمله روسیه به اوکراین و افزایش قیمت جهانی انرژی، ممکن است خانوارهای بریتانیایی بیشترین کاهش سالانه استاندارد زندگی خود را از دهه ۱۹۵۰ متحمل شوند. با توجه به اینکه در حال حاضر تورم به بالاترین میزان در ۳۰ سال گذشته رسیده، تحلیل گران گفتند که افزایش قیمت مستمر در بازارهای نفت و گاز بیشتر و در پی آن افزایش قبوض آب و برق، فشار بیشتری به خانوارها تحمیل می کند. تحلیل گران بانک مرکزی آمریکا گفتند که در این سناریو، درآمد واقعی خانوارها در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال قبل از آن ۳.۱ درصد کاهش یافته که بزرگ ترین کاهش سالانه حداقل از سال ۱۹۵۶ و بحران سوئز است. در مقایسه با شوک نفتی دهه ۱۹۷۰، روز پنج‌شنبه قیمت گاز اروپا پس از عبور تانک‌های روسی از مرز، افزایش یافت.


 اگرچه روز جمعه روند کاهشی قیمت گاز برای بازارهای مالی آرام تر شد، تحلیل گران هشدار دادند که قیمت گاز نسبت به ابتدای هفته بالاتر است و ممکن است در صورت تشدید تنش‌ها بین مسکو و غرب دوباره افزایش پیدا کند. روز جمعه در بازارهای سهام اروپا، شاخص FTSE ۱۰۰   با افزایش ۲۶۰ واحدی یا ۳.۶ درصدی بسته شد، در حالی که برخی از افزایش قیمت های کالاها در روز پنجشنبه جبران شدند. قیمت نفت از تقریباً ۱۰۶ دلار در هر بشکه به حدود ۹۸ دلار کاهش یافت، در حالی که قیمت گاز از ۳۵۰پوند در هر بشکه به حدود ۲۵۰ پوند کاهش یافت. با این حال، قیمت های بنزین و گازوئیل در این هفته در سراسر پمپ بنزین های بریتانیا افزایش داشته است. گفته می شود  که قیمت‌ها برای چهارمین بار در این هفته به بالاترین حد خود رسیده است که شامل بنزین بدون سرب تقریباً ۱۵۰پوند در هر لیتر و قیمت گازوئیل بالای ۱۵۳ پوند می شود.


برای اولین بار در تاریخ، تورم انگلستان در بالاترین سطح از سال ۱۹۹۲ قرار دارد و در ماه گذشته به ۵.۵ درصد رسیده در حالی که اقتصاد جهان با پیامدهای کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می کند. حتی قبل ازحمله روسیه، بانک مرکزی انگلستان پیش‌بینی کرده بود که تورم در ماه آوریل به بیش از ۷ درصد برسد، وقتی که تنظیم‌کننده انرژی بریتانیا، سقف افزایش قیمت خانوار را تا ۵۴ درصد در زمستان اعلام کرد. با این حال، تحلیل گران هشدار دادند که درگیری در اوکراین می تواند نرخ تورم را بیشتر و احتمالاً  بیشتر از ۸ درصد در سال جاری افزایش دهد. چنانچه قیمت گاز، برق و نفت در سطوح روز پنج شنبه باقی بماند، بانک آمریکا اعلام کرده که ممکن است تورم تا پایان سال ۱.۹ درصد بیشتر از تصور و نزدیک به ۶ درصد باشد. بر اساس گزارش بانک مرکزی ایالات متحده، با رشد دستمزد، مزایا و سایر منابع درآمدی کارگران که با سرعت تورم پیش نمی‌روند، درآمد واقعی خانوار می‌تواند در سال جاری ۳.۱ درصد کاهش یابد که به راحتی بزرگ ترین سقوط سالانه حداقل از سال ۱۹۵۶ است. رابرت وود، اقتصاددان بریتانیایی بانک مرکزی آمریکا، گفت: نوسان های زیادی وجود دارد. امروز قیمت های انرژی به شدت کاهش یافته، بنابراین درآمدهای واقعی، منفی به نظر نمی رسند. در حال حاضر به میزان قابل توجهی با قیمت های کمتر از ۵ شنبه روبرو هستیم، اما همیشه این خطر وجود دارد که قیمت ها دوباره بالا بروند. اگر تورم بیشتر باشد، درآمد واقعی کاهش بیشتری خواهد داشت. در سال جاری به دنبال کاهش بسیار زیاد در مصرف برق خانوارها در مقایسه با سال های گذشته هستیم. پیش بینی می شود که آسیب وارده به استانداردهای زندگی بیشتر بر خانواده‌های فقیر تأثیر بگذارد، زیرا خانواده‌های کم‌درآمد نسبت به خانواده‌های ثروتمندتر، برای  ضروریاتی مانند انرژی و غذا بیشتر هزینه می‌کنند. قدرت هزینه مصرف‌کننده ضعیف‌تر نیز احتمالاً  فشاری بر رشد اقتصادی عمل می‌کند، اقتصاد بریتانیا را کند می‌کند و سؤالاتی را درباره برنامه‌های بانک مرکزی انگلیس برای افزایش نرخ‌های بهره و واکنش دولت به بحران هزینه‌های زندگی ایجاد می‌کند. تورستن بل، مدیر اجرایی اندیشکده بنیاد رزولوشن، گفت: به مرور زمان، درگیری‌ها باعث تحلیل استانداردهای زندگی به ویژه در خانوارهای با درآمد پایین و متوسط در اینجا خواهد شد.


ترجمه: میرمعصومی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها