08 اسفند 1400 - 15:31

همکاری صندوق توسعه ملی و بانک‌ها برای اعطای تسهیلات گردشگری

امروز طی مراسمی تفاهم نامه ای میان صندوق توسعه ملی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به امضای سید مهدی غضنفری و عزت الله ضرغامی رسید.
کد خبر : ۱۳۰۹۴۶
خبر

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ براساس این تفاهم نامه تسهیلات بانکی از محل منابع ریالی صندوق توسعه ملی و تلفیق با منابع بانکی به متقاضیان حقیقی و حقوقی بخش های تعاونی و خصوصی متقاضی سرمایه ‌گذاری در فعالیت های بخش گردشگری که طبق ضوابط صندوق از سوی وزارت تعیین و بانک‌های عامل معرفی میشوند، اعطا می شود.


تامین منابع جهت اعطای تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل به صورت تلفیقی به نسبت حداکثر ۵۰ درصد سهم صندوق و حداقل ۵۰ درصد سهم بانکهای عامل و حداکثر ۲۰ هزار میلیارد ریال که سازکار تخصیص منابع طبق نظام نامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات ریالی صندوق توسعه ملی و حسب درخواست وزارت گردشگری اجرا خواهد شد.


مهدی عضنفری رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی در مراسم امضای تفاهم نامه این صندوق با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: وابستگی اقتصاد را باید به جای نفت به گردشگری تغییر دهیم چراکه نفت روزی تمام خواهد شد. باتوجه به اینکه صنعت گردشگری در دوران‌ کرونا آسیب جدی دید تصمیم گرفتیم در قالب تفاهم‌نامه‌ای، چهار برابر تسهیلات سال ۱۴۰۰ را در اختیار صنعت گردشگری قرار دهیم چرا که کشور ما از لحاظ گردشگری بی نظیر است.


وی ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی علاقمند به این‌ حوزه هم می توانند به این بخش‌ ملحق شوند و صندوق فکر می کند می تواند نقش های جدیدی بپذیرد. مثلا در مگاپروژه هایی در حوزه گردشگری که ارزبری داشته باشد میتوانیم مشارکت کنیم. از سوی دیگر اگر به ضمانت نامه هایی نیاز دارند که منابع ارزی خود را بیاورند، صندوق می تواند با توجه به پیشینه موفق در حوزه ارزی، به جای دولت به سرمایه‌گذار ضمانت بدهد. وی تصریح کرد: آمادگی داریم منابع خارجی را جذب کنیم و نقش های جدیدی بپذیریم. صندوق به بلوغی رسیده که بتواند نوع‌ دیگری از انجام وظایف را تجربه کند تا بتوانیم سرمایه های بیشتری را در این مسیر قراردهیم. در حال حاضر از هیات امنا مجوز داریم که یک به دو منابع خود را اهرم کنیم یعنی هر میزان ما آوردیم بانک نیز به همان میزان یا دو برابر وارد کند.


تسهیلات حداکثر ۶ هزار میلیارد ریالی برای بخش گردشگری 


سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این جلسه گفت: در کشور ما برخی سعی کردند وابستگی را تئوریزه کنند در حالی که استقلال پایه اصلی این انقلاب را تشکیل می‌دهد. صندوق توسعه ملی که ابتکار رهبر معظم انقلاب بود و اگر حمایت و هدایت و نظارت ایشان در طول این سال‌ها نبود، این امکان وجود داشت که موجودیت صندوق به دلیل تنگناهای موجود به خطر بیافتد. 


وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی در زمینه گردشگری انعطاف خوبی از خود نشان داد، ادامه داد: گردشگری صنعت پیشرانی است که می‌تواند دغدغه‌های مختلفی در کشور را برطرف کند، به خصوص در زمینه اقتصادی خواهد داشت. 


ضرغامی افزود: گردشگری نقش بسیار مهمی در این حوزه می‌تواند داشته باشد. براساس تحقیقات، بازارهای مربوط به حوزه گردش و گردشگری در آینده توسعه بیشتری خواهد داشت. ما ظرفیت‌های بسیار زیادی در این زمینه داریم اما مشکل ما این است که در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است و در برخی موارد که چنین اقداماتی صورت گرفته نگرانی‌هایی وجود داشته است. به همین دلیل تلاش شده تا اطمینان لازم به فعالان این حوزه داده شود و تلاش ما در مدت اخیر برای ایجاد اطمینان و تبیین یک آینده روشن در سرمایه‌گذاری این حوزه بوده است.


ضرغامی در پایان تاکید کرد: با همکاری صندوق و بانک ها حداکثر رقم ۶هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری تخصص می‌یابد که بودجه بسیار خوبی است که می‌تواند درفاز اول زمینه‌ای برای تحول در سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری باشد. 


افزایش ۳برابر تخصیص منابع 


علیرضا میرمحمدصادقی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق در حوزه‌های ارزی و ریالی فعالیت دارد و تا امروز به بیش از ۳۶۰ پروژه منابع تخصیص داده شده که این منابع در صنایع مختلف هزینه شده است. بخشی از منابع براساس قانون به ریال تبدیل شده که در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری هزینه شده است.


وی افزود: به طور سالانه حدود بیست میلیارد تومان در بانک‌های عامل سرمایه گذاری می‌شود. از سال ۹۴ تا امروز حدود ۴۸هزار میلیارد ریال توسط صندوق به بخش گردشگری تخصیص پیدا کرده که از این میزان نزدیک به پنجاه درصد به صندوق بازگشته است. در مجموع به طور متوسط از منابع ریالی صندوق بین ۶ تا ۷ درصد به بخش گردشگری پرداخت شده است.


این عضو هیئت علمل صندوق توسعه ملی ادامه داد: با تفاهم‌نامه‌ای که امروز به امضا می‌رسد بانک‌ها نیز در این زمینه درگیر خواهند شد و براساس مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی ما به بانک هایی منابع ریالی سپرده گذاری کنیم که آنها هم منابع خود را درگیر کنند. بر این اساس امیدوار هستیم حداقل دو هزار میلیارد تومان را در زمینه گردشگری تخصیص دهیم که در مقایسه با سال جاری سه برار برابر خواهد شد.


اشتغالزایی ۶۰ هزار نفری 


در این مراسم همچنین، سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت گردشگری با بیان اینکه با اجرای این تفاهم‌نامه اشتغالزایی مستقیم ۴۰ هزار نفری و شاید ۲۰هزار نفر غیرمستقیم خواهیم داشت. ضمن اینکه تسهیلات اعطایی در این تفاهم نامه بیش از ۴برابر سال ۱۴۰۰ خواهد بود. 


وی ادامه داد: تفاهم نامه امضا شده پشتوانه خوبی برای ۷۰۰ طرح نیمه تمام است که در شرایط کرونایی متوقف شده است. همچنین این اعتبار برای سرمایه در گردش تسهیلات است و برای نمونه به‌منظور بازسازی و تجهیز هتل‌ها استفاده می‌شود.


اوحدی اظهار کرد: مقرر شده با امضای این تفاهم‌نامه به پروژه‌هایی که تا پایان سال ۹۹ تسهیلات دریافت کردند اما به دلیل گران شدن اقلام موفق به اتمام طرح نشدند، تا سقف ۷۰ درصد تسهیلات مصوب، وام پرداخت شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر