خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان نهم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۰۹۷۲
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی ، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از افزایش قیمت نفت، افزایش قیمت جهانی طلا، نوسان ارزش سهام ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت جهش کرد


اوایل روز دوشنبه پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و متحدان غربی علیه بانک‌های ویژه روسیه، قیمت نفت افزایش یافت و نگرانی‌ها از تاثیر غیرمستقیم شرایط موجود بر عرضه انرژی، افزایش یافت. نفت خام برنت، با ۷ درصد افزایش به ۱۰۵ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، نیز تا ۷ درصد افزایش یافت و بالای ۹۸ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت ها بعداً اندکی کاهش یافت. وست تگزاس اینترمدیت با ۵.۲۸ درصد افزایش به ۹۶.۴۳ دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت با ۴.۶۷ درصد افزایش در ۱۰۲.۵۰ دلار در هر بشکه معامله شد.


روز پنجشنبه هر دو قرارداد نفتی برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ پس از حمله روسیه به اوکراین به بالای ۱۰۰ دلار رسیدند. گفته می شود تحریم های مختلف بانکی، فروش نفت روسیه را در حال حاضر بسیار دشوار می کند. بیشتر بانک‌ها به دلیل خطر مواجه شدن با تحریم‌ها، تأمین مالی اولیه را انجام نمی‌دهند. قرار است این هفته اوپک و متحدان تولیدکننده نفت آن، از جمله روسیه، برای تعیین سیاست تولید این گروه در ماه آوریل با یکدیگر دیدار کنند. این ائتلاف نفتی تولید خود را به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز در هر ماه افزایش داده در حالی که میزان کاهش تولید تاریخی نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز را که در ماه آوریل ۲۰۲۰ و به دلیل شیوع همه‌گیری اعمال شد را کم کرده است. این گروه و تولیدکنندگان سراسر جهان از جمله ایالات متحده، عرضه نفت را با وجود افزایش تقاضا کنترل کرده اند. قیمت نفت به طور پیوسته در حال افزایش است و حمله روسیه کاتالیزوری بود که قیمت نفت خام را به بالای ۱۰۰ دلار رساند.



  •  بازار سهام  آسیا نوسان داشت


 معاملات آتی نفت بیش از ۵ درصد افزایش یافت و روز دوشنبه سهام های آسیا و اقیانوسیه با نظارت سرمایه‌گذاران بر بحران روسیه و اوکراین و تحریم‌های مرتبط با آن، نوسان داشت. ارزش سهام ها در بازار چین کاهش یافت. کامپوزیت شانگهای ۰.۱۴ درصد سقوط کرد و شنژن ۰.۳۲ درصد کاهش یافت. در هنگ کنگ، شاخص هنگ سنگ ۱.۳۸ درصد کاهش یافت. نیک کی۲۲۵ ژاپن ۰.۳ درصد سقوط کرد و شاخص تاپیکس تقریباً ثابت ماند. در کره جنوبی، کاسپای ۰.۱۱ درصد افزایش یافت و کاسداک ۰.۶ درصد رشد کرد. در استرالیا اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰ پس از اندکی افت ۰.۶۱ درصد افزایش یافت. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه ۰.۷۹ درصد سقوط کرد. بازارهای تایوان برای تعطیلات در روز دوشنبه بسته است. بازارهای جهانی هفته گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین، نوسان داشتند. سهام های ایالات متحده قبل از بسته شدن در روز جمعه افزایش یافت، اما معاملات آتی در معاملات شبانه روز یکشنبه کاهش داشت.  آخر هفته روسیه به پیشروی خود به اوکراین ادامه داد و ایالات متحده و متحدانش تحریم ها و اقدامات جدیدی را برای ضربه زدن به روسیه، مانند حذف بانک های منتخب روسیه از دسترسی به سیستم پیام رسانی بین بانکی، سوئیفت، اعلام کردند. بسیاری از کشورها نیز گفته اند که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای روسیه خواهند بست. به گفته وزارت دفاع اوکراین، در حوزه دیپلماتیک، نمایندگان دولت های اوکراین و روسیه توافق کرده اند که در مرز اوکراین بدون هیچ پیش شرطی با یکدیگر دیدار کنند. بلاروس که با اوکراین و روسیه مرز مشترک دارد، روابط نزدیکی با مسکو دارد.



  • بازار ارز و رمزارزها


 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، در ۹۷.۳۸۴ قرار گرفت. ین ژاپن با قیمت ۱۱۵.۵۲ معامله شد که اندکی تقویت شد، در حالی که دلار استرالیا در ۰.۷۱۷۹ دلار کاهش قیمت یافت.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۹:۴۲ به وقت تهران، قیمت بیت کوین با کاهش۰.۷۹ درصدی در ۳۷۵۴۱.۰۷ دلار و اتریوم با کاهش ۱.۸۲ درصدی در ۲۵۷۸.۰۹ دلار قرار گرفت.



  •  قیمت طلا به بهترین سطح طی ۹ ماه اخیر رسید


 پس از آنکه کشورهای غربی تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین وضع کردند، قیمت طلا روز دوشنبه بیش از ۱ درصد افزایش یافت و بهترین رشد ماهانه خود را طی ۹ ماه اخیر به دست آورد. هر اونس طلا تا ساعت ۴:۵۴ صبح به وقت تهران با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۹۰۹.۸۹ دلار رسید. بهای معاملات آتی طلای آمریکا با ۱.۱ درصد افزایش به ۱۹۰۸.۳۰ دلار رسید. در این ماه طلا حدود ۶.۳ درصد رشد داشته است. طلا اغلب محافظی در برابر تورم و برای حفظ ثروت در زمان عدم اطمینان مالی و سیاسی به کار می رود.


 روز یکشنبه بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که خرید طلا در بازار داخلی را از ۲۸ فوریه از سر می گیرد و این کار را برای تضمین ثبات مالی در طول تحریم های غرب علیه مسکو انجام می دهد. پالادیوم با جهش ۵.۹ درصدی به ۲۵۰۶.۵۵ دلار رسید و پس از رسیدن به بالاترین سطح خود از جولای ۲۰۲۱ با ۲۷۱۱.۱۸ دلار در هفته گذشته، سومین افزایش ماهانه متوالی را داشت. هر اونس نقره اسپات با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۴.۲۸ دلار رسید و پلاتین ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۰۶۱.۷۲ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر