17 اسفند 1400 - 07:16
با اصلاح تبصره ۱۶ صورت گرفت؛

خلاصی بانک‌ها از تکالیف تحمیلی تلفیق

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب پیشنهاد شمس الدین حسینی برای اصلاح تبصره ۱۶، پرداخت هرگونه تسهیلات تکلیفی را مشروط به عدم افزایش نقدینگی و تورم کردند.
کد خبر : ۱۳۱۱۳۰
وام تسهیلات بانکی

به گزارش ایبِنا، در ادامه جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه ۱۶ اسفند مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی تبصره ۱۶ لایحه بودجه بررسی پیشنهاد شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی برای اصلاح این بند در دستور کار مجلس قرار گرفت.


همزمان با بررسی این پیشنهاد مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در صحن علنی مجلس حضور یافت.


در تبصره ۱۶ کمیسیون تلفیق در ۱۶ بند الحاقی تسهیلات تکلیفی را به بانک مرکزی تحمیل می‌کرد که به گفته شمس الدین حسینی موجب افزایش تورم، رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی می‌شد.


شمس الدین حسینی: تحمیل تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها موجب رشد تورم می‌شود


سید شمس الدین حسینی با اشاره به تذکر بودجه‌ای مقام معظم رهبری به مجلس در مورد تحمیل تسهیلات تکلیفی به بانک مرکزی گفت: قرض‌الحسنه سنت پسندیده است اما تحمیل تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها موجب افزایش پایه پولی و افزایش تورم می‌شود که مشکلات زیادی را برای مردم و کشور در پی خواهد داشت.


وی ادامه داد: پیشنهادی را با تعدادی از نمایندگان تنظیم کردیم مبنی بر اینکه دستورالعملی توسط بانک مرکزی تهیه شود و ظرف دو ماه به تصویب شورای پول و اعتبار برسد تا ضمن اینکه اهداف این تبصره محقق می شود مانع از این شود که تعادل منابع و مصارف بر هم خورده و پایه پولی، تورم و نقدینگی افزایش یابد.


حسینی اظهار داشت: این پیشنهاد مورد تایید اعضای کمیسیون اقتصادی است نباید با افزایش نقدینگی تورم را به مردم تحمیل کنیم از طریق این پیشنهاد به دنبال کنترل نقدینگی هستیم.


در ادامه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که دولت و کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافق هستند.


در پایان این پیشنهاد با ۱۴۱ رأی موافق نمایندگان تصویب شد.


متن کامل مصوبه به شرح زیر است :


دستورالعمل این تبصره به منظور تحقق اهداف قانون و همچنین رعایت تعادل منابع و مصارف قرض الحسنه و پیشگیری از افزایش پایه پولی و نقدینگی با پیشنهاد بانک مرکزی حداکثر تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب شورای پول و اعتبار می‌رسد.


در ادامه جلسه و در جریان بررسی تبصره دیگری حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق در جایگاه سخنران قرار گرفت و خطاب به نمایندگان گفت: تبصره ۱۶ با تصویب پیشنهاد هوا شد.


وی ادامه داد: کمیسیون با این پیشنهاد مخالف بود اما رئیس مجلس اعلام کرد که کمیسیون با این پیشنهاد موافق است.


در ادامه محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به حاجی بابایی گفت:  جناب‌عالی ابتدا اعلام کردید که کمیسیون تلفیق با این پیشنهاد موافق است و بعد با شما صحبت کردند، تُرش کردید، شما نمی‌توانید در لحظه نظر خود را عوض کنید.


منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها