22 اسفند 1400 - 08:53
وزیر صمت خبر داد؛

اقدام در ۱۰ بازار برای کنترل نقدینگی و نرخ ارز

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:برای کنترل نقدینگی و نرخ ارز اقدام به فعالیت بر روی ۱۰ نوع بازار کرده‌ایم که تا این لحظه اقدامات ما بر روی سه بازار عملیاتی شده و باقی بازارها هم در دست اقدام است.
کد خبر : ۱۳۱۲۴۰
فاطمی امین

به گزارش ایبِنا، سید رضا فاطمی امین در استودیو نگاه یک شبکه اول سیما تورم را بیماری سال‌های سال ایران عنوان کرد و افزود: نقدینگی، رشد نقدینگی، افزایش نرخ کالاهای وارداتی، تغییر نرخ ارز و کاهش تولید سبب افزایش تورم می‌شوند.


او ادامه داد: برای کنترل تورم نیازمند مدیریت نقدینگی هستیم پس باید به نرخ ارز ثبات ببخشیم و تولید را افزایش دهیم البته اصلاح ساختار بازارها هم از نکاتی است که بسیاری بر روی آن چشم می‌پوشند.

آقای فاطمی امین تصریح کرد: اگر نقدینگی اصلاح شود تقاضا کاهش می‌یابد و با افزایش تولید، عرضه و تقاضا برابر می‌شود و تورم پدید نمی‌آید.

وزیر صمت گفت: برای کنترل نقدینگی، نرخ ارز و بازارها اقدام به فعالیت بر روی ۱۰ نوع بازار کرده‌ایم، که تا این لحظه اقدامات ما بر روی سه بازار عملیاتی شده و باقی بازارها هم در دست اقدام است.

وی افزود: یکی از این بازارها، بازار کالاهای واسطه‌ای یا نهایی است، عموماً کالاهای مصرفی ما مانند یخچال، تلویزیون و سایر اقلام مصرفی خانوار است.

او درج قیمت بر روی کالاها را در دیگر کشورها، یک نوع تخلف عنوان کرد و افزود: درج قیمت مصرف کننده بر روی کالا تخلف است و قاعده این است که قیمت مصرف کننده باید در فروشگاه و بر روی قفسه درج شود، زیرا درج قیمت بر روی کالا، ناگواری‌هایی را پیش می‌آورد که سبب تخلف می‌شود.

فاطمی امین به عنوان مثال تصریح کرد: مشاهده می‌شود که تولید کننده‌ای بر روی کالای خود (تخم مرغ) مثلا قیمت ۷۵ هزار تومان درج می‌کند و توجیه او این است که کالا را در بسته بندی شکیلی عرضه می‌کنم پس می‌توانم کمی گرانتر بفروشم، اما تخلف وقتی شکل می‌گیرد که این تولید کننده به مغازه و یا محل عرضه عمومی محصول می‌گوید، اگر فقط محصول تولیدی من را در مغازه بفروشید به شما ۴۰ درصد تخفیف می‌دهم این تخفیف‌های اغواکننده تخلف محسوب می‌شود.

وزیر صمت افزود: گاهی مشاهده می‌شود که نظام توزیع کالا به تولیدکننده می‌گوید بر روی کالا و محصول، فلان قیمت را درج کند اگر از فلان قیمت کمتر باشد محصول را نمی‌خرد این هم نوعی دیگر از تخلف است حال قصد ما این است که کالاها با نرخ تولید کننده عرضه شود البته این پروژه ۷ الی ۸ ماه طول خواهد کشید و ما در حال حاضر سه ماه از اجرای این پروژه را پشت سر گذاشته‌ایم و ۳۴ گروه محصول را طی ۴ مرحله به این چرخه وارد کرده ایم طبق محاسبات ما تا آخر تیر ۱۴۰۱ تمامی محصولات وارد این چرخه می‌شوند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر