خلاصه وضعیت بازارهای مالی جهان بیست و سوم اسفند

آخرین قیمت نفت، طلا، ارز و رمزارزها و ارزش سهام‌های بازار آسیا و اقیانوسیه در معاملات امروز مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۳۱۲۷۳
بازار مالی

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، تغییرات بازارهای جهانی حاکی از کاهش قیمت نفت، کاهش قیمت جهانی طلا، نوسان ارزش سهام‌ها در بازار آسیا و افزایش ارزش دلار و نوسان در بازار رمزارزها است که شرح آن در ذیل آمده است:



  • قیمت نفت کاهش یافت


روز دوشنبه قیمت نفت تا ۴ دلار در هر بشکه کاهش یافت و کاهش هفته گذشته را با تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین و آماده شدن بازارها برای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا ادامه داد. معاملات آتی نفت خام برنت در روز دوشنبه ساعت ۷:۲۱ صبح به وقت تهران، با ۳.۰۵ دلار یا ۲.۷ درصد کاهش به ۱۰۹.۶۲ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۳.۱۰ دلار یا ۲.۸ درصد کاهش به ۱۰۶.۲۳ دلار در هر بشکه رسید. هر دو قرارداد نفتی از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه افزایش داشته اند و تا به امروز تقریباً ۴۰ درصد افزایش یافته اند.


روز یکشنبه، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفت که نشانه‌هایی به دست آمده که ممکن است روسیه مایل به مذاکرات اساسی بر سر اوکراین باشد، در حالی که مذاکره‌کننده اوکراینی، میخایلو پودولیاک، گفت که روسیه شروع به گفتگوهای سازنده کرده است. حمله روسیه که مسکو آن را عملیات ویژه می‌نامد، بازارهای انرژی را در سطح جهان متزلزل کرده است. به گفته یک تحلیلگر ممکن است در این هفته قیمت نفت به تعدیل خود ادامه دهد در حالی که سرمایه گذاران تأثیر تحریم ها بر روسیه را هضم می کنند و طرفین نیز نشانه هایی از مذاکره برای آتش بس و وقفه نشان می دهند.


وی افزود: از آنجا که بازارها از ماه فوریه تا اوایل مارس برای عرضه بسیار کمتر، قیمت‌گذاری کرده بودند، تمرکز روی سیاست پولی در نشست آتی کمیته بازار آزاد فدرال در هفته جاری است که می‌تواند دلار را تقویت کند و بر قیمت کالاها فشار بیاورد. کمیته بازار آزاد فدرال ایالات متحده در تاریخ ۱۵ تا ۱۶ مارس برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش یا عدم افزایش نرخ بهره تشکیل جلسه می‌دهد. قیمت‌های مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه فوریه افزایش یافته که منجر به ببشترین افزایش سالانه تورم در ۴۰ سال گذشته شد. انتظار می‌رود فدرال رزرو این هفته برنامه افزایش نرخ بهره را آغاز کند که این امر بر قیمت نفت فشار نزولی وارد می‌کند. معمولاً قیمت نفت نسبت به دلار آمریکا معکوس حرکت می‌کند و دلار قوی‌تر، کالاها را برای دارندگان ارز خارجی گران‌تر می‌کند. هفته گذشته قیمت نفت برنت ۴.۸ درصد کاهش داشته و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵.۷ درصد کاهش یافته که هر دو شدیدترین کاهش هفتگی خود را از ماه نوامبر نشان می‌دهند. پس از آن که در اوایل هفته هر دو قرارداد به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۸ با نگرانی‌های عرضه حاصل از ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط ایالات متحده و متحدان اروپایی، رسید.


ایالات متحده، ممنوعیت واردات نفت روسیه را اعلام کرد و بریتانیا نیز اعلام کرد که تا پایان سال آن را به تدریج لغو خواهد کرد. روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام و فرآورده های نفتی جهان است که حدود ۷ میلیون بشکه در روز یا ۷ درصد از عرضه جهانی را صادر می‌کند. بازار نسبت به تحولات روسیه و اوکراین حساس خواهد بود. یک مقام مسئول گفت: پیشنهادات طرفین مذاکره کننده ممکن است تا حدودی بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد. علاوه بر این، موارد ابتلای رو به رشد کووید در کشور چین نگرانی‌هایی را در مورد تقاضا ایجاد می‌کند. چین شاهد بدترین شیوع کووید در بیش از دو سال گذشته است. شهر شنژن قرنطینه شده، در حالی که سایر شهرها نیز شاهد محدودیت های شدیدتری هستند. چین، بزرگ ترین واردکننده نفت خام در جهان و دومین مصرف کننده بزرگ نفتی پس از ایالات متحده، شاهد افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ است، به طوری که ارقام ابتلای روزانه به بالاترین حد در دو سال گذشته رسیده است.



  •  با وجود موج جدید کووید در چین، سهام های بازار آسیا اقیانوسیه نوسان داشتند


در معاملات روز دوشنبه شاخص هنگ‌سنگ هنگ کنگ ۳.۸۱ درصد کاهش یافت و سهام‌های فناوری چین شکست خورد، تن سنت ۴.۵۱ درصد سقوط کرد، علی بابا ۷.۸۲ درصد سقوط کرد و می‌توان ۱۱.۲۳ درصد سقوط کرد. شاخص فناوری هنگ‌سنگ بیش از ۷ درصد سقوط کرد. سهام‌های چین نیز پایین‌تر بود، کامپوزیت شانگهای ۱.۳ درصد کاهش یافت در حالی که شنژن ۱.۶۱۲ درصد کاهش یافت. تایکس تایوان ۰.۱۵ درصد کاهش یافت. سهام‌های شرکت صنعتی هون های، که با نام فاکسکان نیز شناخته می‌شود، ۰.۹۷ درصد سقوط کرد. به گزارش رویترز، اپل روز دوشنبه اعلام کرد که فعالیت‌های خود را در شهر شنژن چین به منظور رعایت محدودیت‌های کووید به حالت تعلیق درآورده است. کاسپای کره جنوبی نیز ۰.۸۵ درصد کاهش یافت.


 نیک کی ۲۲۵ ژاپن، ۰.۸۱ درصد افزایش یافت، در حالی که شاخص تاپیکس ۰.۹۵ درصد رشد کرد. اس اند پی/ ای اس اکس ۲۰۰ در استرالیا ۱.۰۹ درصد افزایش یافت. ام اس سی آی، جامع ترین شاخص سهام آسیا و اقیانوسیه در خارج از ژاپن ۱.۶۲ درصد کاهش یافت. تحولات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین که حمل و نقل هوایی را مختل کرده، ادامه دارد. بازارهای دیگر هم موج اخیر عفونت‌های کووید را شهر بزرگ شنژن چین در نظر گرفتند. تحلیل گران نوشتند: چین بزرگ ترین موج کووید را از زمان پایان قرنطینه ملی در ماه مارس ۲۰۲۰ تجربه می کند. اگر قرنطینه تمدید شود، رشد اقتصادی چین به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. برای ما خیلی زود است که پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی ۵.۰ درصد را برای سال ۲۰۲۲ تغییر دهیم، اما نسبت به تأثیر قرنطینه نسبی در استان‌های ثروتمند اقتصادی محتاط هستیم.



  • بازار ارز و رمزارزها


 شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از همتایان خود، پس از جهش اخیر خود در ۹۹.۲۶۲ قرار گرفت. ین ژاپن پس از تضعیف هفته گذشته  در برابر دلار، با قیمت ۱۱۷.۸۱ در هر دلار معامله شد. دلار استرالیا پس از سقوط اواخر هفته گذشته در ۰.۷۲۵۲ دلار بود.


در بازار رمزارزهای امروز صبح ساعت ۹:۱۷ به وقت تهران، بیت کوین با کاهش ۱.۰۳ درصدی در ۳۸۵۳۲.۰۷ دلار و اتریوم با کاهش ۰.۱۵ درصدی در ۲۵۶۷.۴۳ دلار قرار گرفت.



  • قیمت طلا افت کرد


روز دوشنبه قیمت طلا کاهش یافت در حالی که سود خزانه داری آمریکا با پیش بینی افزایش نرخ بهره افزایش یافت و امید صلح بین روسیه و اوکراین، جذابیت شمش را بیشتر کاهش داد. هر اونس طلا تا ساعت ۶:۳۳ صبح به وقت تهران با ۰.۷ درصد کاهش به ۱۹۷۱.۷۷ دلار رسید. معاملات آتی طلای آمریکا نیز با ۰.۵ درصد کاهش به ۱۹۷۵.۷۰ دلار رسید.


 یکی از دلایل کلیدی افزایش سود اوراق خزانه داری است. همچنین به نظر می‌رسد فدرال رزرو چرخه انقباضی را آغاز کند. به گفته یک استراتژیست: این عاملی منفی برای طلا است. با توجه به وضعیت روسیه و اوکراین، بعید است که قیمت طلا به این زودی ها از بالاترین سطح قبلی هفته گذشته بیشتر شود یا به بالاترین حد خود برسد. سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری ایالات متحده به بالاترین حد در یک ماه گذشته رسید در حالی که انتظار می رود فدرال رزرو ایالات متحده نرخ بهره را طی دو روز در اواخر این هفته یک چهارم درصد افزایش دهد.


قیمت طلا به افزایش نرخ های بهره آمریکا که هزینه نگهداری شمش را افزایش می دهد، بسیار حساس است. با فشار بر تقاضای طلا، سهام های جهانی روز دوشنبه با امید به وقفه در بحران اوکراین، رشد کردند. پالادیوم که توسط خودروسازان در مبدل های کاتالیزوری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استفاده می شود، با ۳.۹ درصد کاهش به ۲۷۰۵.۱۸ دلار در هر اونس رسید. این فلز در هفته گذشته به بالاترین سطح خود یعنی ۳۴۴۰.۷۶ دلار رسیده بود که حاصل نگرانی از اختلال در عرضه از سوی روسیه بود. نورنیکل روسیه با مشکلات لجستیکی قابل توجهی مواجه است. نقره اسپات با ۰.۹ درصد کاهش به ۲۵.۵۸ دلار در هر اونس رسید، در حالی که پلاتین با ۱.۹ درصد کاهش به ۱۰۵۹.۴۳ دلار رسید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر