افزایش ۴۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران در ماه گذشته

ایران و لیبی، اعضای اوپک که از قرارداد کاهش تولید معاف هستند، در ماه فوریه تولید خود را در مجموع ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند که افزایش ایران ۴۰ هزار بشکه و لیبی ۱۳۰ هزار بشکه در روز از این میزان را به خود اختصاص دادند.
کد خبر : ۱۳۱۲۷۹
نفت

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از آرگوس، تولید اعضای اوپک پلاس در ماه فوریه ۳۸.۲۵ میلیون بشکه در روز بود که از ۳۷.۹۱ میلیون بشکه در روز ماه ژانویه بیشتر بوده اما طبق نظرسنجی آرگوس کمتر از هدف ۳۹.۱۴ میلیون بشکه در روز بود. شایان ذکر است، ایران و لیبی، اعضایی که از قرارداد کاهش تولید معاف هستند، در ماه فوریه تولید خود را در مجموع ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند که افزایش ایران ۴۰ هزار بشکه و لیبی ۱۳۰ هزار بشکه در روز از این میزان را به خود اختصاص دادند. کاهش ظرفیت مازاد، سرمایه‌گذاری ناکافی و محدودیت‌های زیرساختی افزایش تولید را محدود کرده و زمانی که تحریم‌های بین‌المللی مربوط به بحران اوکراین تردیدهایی را در مورد عرضه روسیه بوجود آورده، ۱۴ عضو از ۱۹ عضو این گروه در ماه فوریه کمتر از سهمیه خود تولید کرده‌اند.


روسیه حداقل ۴.۵ میلیون بشکه در روز نفت خام صادر می‌کند. ایالات متحده و بریتانیا در حال حاضر اقداماتی را برای حذف تدریجی واردات هیدروکربن روسیه انجام داده‌اند. مواضع گروه اوپک پلاس در مورد افزایش قیمت ها به تحولات ژئوپلیتیک و نه عوامل بنیادی بازار بستگی دارد، به طوری که محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک این هفته گفت: هیچ کنترلی بر رویدادهای جاری نداریم.


نمایندگان اوپک پلاس در ۳۱ مارس برای تصمیم‌گیری درباره استراتژی تولید در ماه می ملاقات خواهند کرد، زمانی که سهمیه‌ها و پایبندی پنج کشور روسیه، عربستان سعودی، عراق، کویت و امارات متحده عربی تعیین می‌شود. این امر باعث می‌شود که مجموع افزایش سهمیه تولید ماهانه از ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ۴۳۲ هزار بشکه در روز برسد که می‌تواند تا حدودی رضایت آژانس بین المللی انرژی را جلب کند. این سازمان از اوپک پلاس خواست تا سرعت افزایش تولید را افزایش دهد و فاتح بیرول، مدیر اجرایی آن، از نتیجه نشست قبلی اوپک پلاس ابراز ناامیدی کرد.


 آرگوس تخمین می‌زند که تولید روسیه در ماه فوریه ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. از میان کشورهای اوپک، تنها امارات متحده عربی و عربستان سعودی ظرفیت مازاد قابل توجهی دارند و نمایندگان گفته‌اند که بعید است گروه اوپک پلاس به تولیدکنندگانی که ظرفیت بالاتری دارند اجازه جبران تولیدات کمتر را بدهد.


تحریم‌های ایران و ونزوئلا می‌تواند عرضه بیشتری برای بازار فراهم کند. مذاکرات در وین ادامه دارد که نتیجه می‌تواند بازگشت نفت خام ایران به بازار باشد و ایالات متحده با ونزوئلا تعامل کرده، اگرچه مشخص نیست که آیا دیپلماسی اخیر منجر به لغو تحریم‌ها خواهد شد یا خیر. تحلیل‌گران گفتند که هیچ یک از این کشورها نمی‌توانند به طور کامل از دست دادن عرضه روسیه را جبران کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر