قیمت نفت افزایش یافت

با توقف مذاکرات روسیه و اوکراین، قیمت نفت افزایش یافت.
کد خبر : ۱۳۱۳۷۶
نفت

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روند کند مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین باعث تشدید تحریم‌ها و اختلال طولانی‌مدت در عرضه نفت شده و سپس روز جمعه قیمت نفت در پایان سومین هفته پر نوسان، افزایش یافت. علی رغم عقب‌نشینی‌ها در جنگ و تحریم‌های تنبیهی غرب، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نشانه‌ای از تسلیم شدن نداشته است. چهارمین روز مذاکرات بین مذاکره کنندگان روسیه و اوکراین از طریق لینک ویدئویی انجام شد، اما به گفته کرملین هنوز توافقی حاصل نشده است.


ساعت ۷:۳۵ امروز صبح به وقت تهران، بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افزایش نزدیک به ۹ درصد در روز پنجشنبه که بیشترین درصد افزایش از اواسط سال ۲۰۲۰ تاکنون بود، با ۲.۷۵ دلار یا ۲.۶ درصد جهش به ۱۰۹.۳۹ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲.۹۳ دلار یا ۲.۹ درصد افزایش به ۱۰۵.۹۱ دلار در هر بشکه رسید و جهش روز پنجشنبه را افزایش داد. علی رغم بازگشت این افزایش قیمت، قیمت‌ها نسبت به دوهفته پیش و بالاترین سطح ۱۴ سال اخیر، کاهش یافته است. به گفته یک اقتصاددان ارشد، نوسان های بیشتری در قیمت پیش بینی می شود و هنوز ابهامات زیادی وجود دارد.


تنگنای عرضه ناشی از تحریم‌های روسیه، وقفه مذاکرات هسته‌ای با ایران، کاهش ذخایر نفت و نگرانی در مورد افزایش موارد ابتلای کووید-۱۹ در چین که به تقاضا ضربه می‌زند، همگی باعث روند قیمتی مزبور در طول هفته شد. به گفته یک تحلیل گر احتمالا ضررهای صادرات نفت روسیه  پایدار خواهد بود و در جبران کمبود وجود خواهد داشت. وی در یادداشتی گفت: بنا بر گزارش ها، وزیر امور خارجه ایالات متحده، بلینکن در حال آماده شدن برای بازدید از امارات و عربستان سعودی در اواخر این ماه است و احتمالاً درخواست نفت در صدر دستور کارش قرار خواهد گرفت.


شرکت مشاوره FGE با تاکید بر کمبود عرضه، اعلام کرد که ذخایر محصولات نفتی در کشورهای اصلی در این موقع از سال ۳۹.۹ میلیون بشکه کمتر از میانگین ۲۰۱۹-۲۰۱۷ و همچنین ۴۵ میلیون بشکه کمتر در سال گذشته است. معامله گران، بانک داران و تحلیل گران گفتند که نوسان های موجود باعث ترس دست اندکاران در بازارهای نفت شده که احتمالاً به نوبه خودنوسان های قیمت را تشدید می کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها