12 فروردين 1401 - 13:09

دولت به ریل اقتصاد بازگشته و ۱۴۰۱ سال بهتری خواهد بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دولت سیزدهم نتایج خوبی را از جمله رشد ۴.۳ درصدی اقتصاد به بار آورده است،‌ گفت: اگر با دهه ۹۰ که رشد تقریباً نیم‌درصدی داشتیم مقایسه کنیم، حرکت خوبی هست که نشان می‌دهد دولت روی ریل افتاده و از نظر اقتصادی کارهایی انجام می‌دهد.
کد خبر : ۱۳۱۵۷۴
مصباحی مقدم

به گزارش ایبِنا؛ غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به عملکرد شش ماهه دولت سیزدهم اظهار داشت: اولین کاری که دولت در دستور کار خود قرار داد و می‌تواند به عنوان رفع مانع محسوب شود، مسئله مدیریت بیماری کرونا بود که دولت به خوبی از عهده آن برآمد و کرونا را با اجرای واکسیناسیون به صورت انبوه کنترل کرد.


وی با اشاره به اینکه تامین ذخیره کالاهای اساسی برای کشور یکی دیگر از اقدامات اساسی دولت بود، گفت: این ذخیره در پایان دولت قبل به حداقل خود رسیده بود و دولت سیزدهم بلافاصله دست به کار شد و ذخیره کالاهای اساسی کشور را به میزان مطمئنی رساند.



مدیریت نرخ ارز


مصباحی مقدم همچنین به مدیریت نرخ ارز به عنوان یکی دیگر از اقدامات دولت اشاره کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی و دولت نرخ ارز را خیلی خوب مدیریت کردند و بانک مرکزی تقاضاهای ارزی را با تعریف یک سامانه برای صرافی‌ها پوشش داد و موجب شد که تمام تقاضاهای درست و لازم برای ارز را پاسخ بگوید و اعلام هم کرد که اگر هنوز تقاضاهای پیش‌بینی نشده دیگری وجود دارد، برای تحت پوشش قرار گرفتن به سامانه اضافه شود. این امر موجب شد قیمت ارز که رو به صعود بود، نزولی شود و الان نرخ دلار حدود ۲۴ یا ۲۵ هزار تومان است و این در ایجاد ثبات در بازار و ثبات قیمت کالاهای اساسی موثر است.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با بیان اینکه دولت یک ساماندهی نسبت به کالاهای اساسی مثل مرغ، تخم مرغ و گوشت داشت، گفت: روند این امر هنوز پایان پیدا نکرده و نشانه‌هایی مبنی بر پدید آمدن ثبات نسبی در بازار وجود دارد و این اقدامات جای تقدیر و تشکر دارد.


وی افزود: ارتباط نزدیک رئیس جمهور با مردم و سفرهای استانی و پیگیری پروژه‌های بر زمین مانده استانی و احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل که با همکاری قوه قضاییه انجام می‌شود، موجب رشد تولید بیشتر کالاها و همچنین افزایش اشتغال خواهد شد.


مصباحی مقدم ادامه داد: ارتباطی که دولت با پیوستن به سازمان شانگهای با کشورهای منطقه شرق آسیا و آسیای شمالی برقرار کرد و همین‌طور ارتباطی که رئیس جمهور با کشور ترکمنستان ایجاد کرد، موجب شد که گاز ترکمنستان از طریق ایران به آذربایجان منتقل شود و بخشی از این گاز شمال کشور ما را تامین کند و در زمستان با کمبود گاز در این مناطق روبه‌رو نشدیم.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ارتباط با قطر و سفر رئیس جمهور به این کشور موجب توافق‌های جدیدی شد و همچنین صادرات ایران به کشورهای همسایه حدود ۴۰ درصد رشد کرده و درآمدهای نفتی ایران، هم به دلیل افزایش صادرات و هم به دلیل افزایش قیمت رشد داشته و موجب شده که دولت به ارز بیشتری دست پیدا کند و بتواند بازار ارز را مدیریت کند.



رشد ۴.۳ درصدی اقتصاد


وی با اشاره به نرخ رشد اقتصادی سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: با اینکه سال ۱۴۰۰ حدود ۵ ماه دولت آقای روحانی و حدود هفت ماه دولت آقای رئیسی روی کار بودند، دولت سیزدهم نتایج خوبی را از جمله رشد ۴.۳ درصدی اقتصاد به بار آورده است که اگر با دهه ۹۰ که رشد تقریباً نیم‌درصدی را داشتیم مقایسه کنیم، حرکت خوبی هست که نشان می‌دهد دولت روی ریل افتاده و از نظر اقتصادی کارهایی انجام می‌دهد که امید مردم، تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی افزایش یابد و سرمایه‌گذاری‌ها و تولید و صادرات بیشتر می‌شود.


این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: من حرکت دولت را مثبت می‌بینم و پیش‌بینی من نسبت به سال آینده بهتر شدن شرایط است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر