15 فروردين 1401 - 08:26
ایبِنا بررسی کرد؛

کسری یا فقدان موجودی؛ مهم ترین دلیل چک های برگشتی

در بهمن ماه سال گذشته، در استان تهران بیش از ۱۵۶ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۲۲ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است.
کد خبر : ۱۳۱۵۹۹
چک

به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس آمار بانک مرکزی بیش از ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۲۶۵۹ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ۱۴۰۰ در کل کشور مبادله شد که از این تعداد،  بیش از ۵.۷ میلیون فقره چک به ارزشی بیش از ۲۳۳۲ هزار میلیارد ریال وصول شد. در این میان، بیش از ۵۶۷ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۳۲۷ هزار میلیارد ریال در بهمن ماه ۱۴۰۰ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۲.۷ درصد و ۷.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.



مهم ترین علت برگشت خوردن چک ها چیست؟


در بهمن ماه ۱۴۰۰، در کل کشور حدود ۵۵۰ هزار فقره چک به ارزشی بیش از ۳۱۷ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۶.۹ درصد و از نظر ارزش ۹۷.۲ درصد از کل چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.


در ماه مورد بررسی در استان تهران بیش از ۱۵۶ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۲۲ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۶ درصد و از نظر ارزش ۹۶.۳ درصد از کل چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.


همچنین در بهمن ماه سال گذشته، در بین سایر استان های کشور، بیشترین نسبت تعداد چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل تعداد چک های برگشتی در استان، به ترتیب به استان های خراسان جنوبی (۹۸.۶ درصد)، اصفهان (۹۸.۱ درصد) و کهگیلویه و بویراحمد (۹۷.۹ درصد) اختصاص یافته است و استان های البرز (۹۵.۸ درصد)، سیستان و بلوچستان (۹۵.۹ درصد) و کرمانشاه (۹۶.۲ درصد) کمترین نسبت تعداد چک های برگشتی به دلایل کسری و فقدان موجودی به کل تعداد چک های برگشتی در استان را به خود اختصاص داده است.


در ماه مذکور، در بین استان های کشور، بیشترین نسبت ارزش چک های برگشتی به دلایل کسری و فقدان موجودی به کل ارزش چک های برگشتی در استان، به ترتیب به استان های خراسان جنوبی (۹۹.۶ درصد)، کرمانشاه (۹۹.۴ درصد) و ایلام (۹۸.۹ درصد) اختصاص یافته است و استان های کهگیلویه و بویراحمد (۹۵.۳ درصد)، کردستان (۹۵.۵ درصد) و همدان (۹۵.۸ درصد) کمترین نسبت ارزش چک های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک های برگشتی در استان را به خود اختصاص داده است.






تعداد و مبلغ چک های برگشتی بر حسب علل برگشت به تفکیک استان و مناطق آزاد؛ بهمن ماه ۱۴۰۰







درصد توزیع تعداد و مبلغ چک های برگشتی بر حسب علل برگشت به تفکیک استان و مناطق آزاد؛ بهمن ماه ۱۴۰۰



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر