15 فروردين 1401 - 11:21
عضو کمیسیون اقتصادی با ایبِنا مطرح کرد؛

افزایش دستمزدها چالش پیش روی صادرات کشور

یک عضو کمیسیون اقتصادی گفت: درآمدهای ارزی و صادرات کشور رو به بهبود است و برای سال پیش رو امید بخش است اما افزایش حدود ۵۰ درصدی حقوق کارگران به نفع صادرات تمام نخواهد شد.
کد خبر : ۱۳۱۶۱۱
صفایی

محمد صفایی دلوئی، نماینده مردم گناباد و عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درباره شعار سال ۱۴۰۱ به خبرنگار ایبِنا گفت: طبق مسئله‌ای که رهبر فرزانه انقلاب اشاره کردند که نام سال صرفا به بنر و سربرگ نامه ها تبدیل نشود، باید به یک سیستم مبدل شود، لازم است تا تمام دستگاه‌ها آن را به شکل عملی پیاده کنند. برفرض برای پاسخ به استعلامات یک هفته زمان صرف کنند، نه اینکه ۶ ماه از تاریخ آن بگذرد و در نهایت هم فاقد اعتبار اعلام شود. 


وی در این خصوص اضافه کرد: مهم‌ترین مسئله در این زمینه آن است که تصمیمات غلط اتخاذ نشود، تصمیمات درست جهشی در رشد اقتصادی در سال ۱۴۰۱ به همراه خواهد آورد. در غیر این صورت اتفاق مثبتی روی نمی‌دهد. چنانچه به مثال بالا برگردیم باید فردی که دیر پاسخ استعلامات را می‌دهد، هزینه تاخیر بپردازد. در این صورت است که جهشی در رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود. اما در صورتی که تصمیمات غلط بر جای خود باقی بماند به اضافه اینکه برای آن چاره‌ای هم اندیشیده نشود، چشم انداز خوبی برای آینده قابل ترسیم نخواهد بود. 


نماینده مردم گناباد در خانه ملت درباره اهمیت تصمیمات غلط اظهار داشت: منابع مالی کشور نسبت به سال گذشته بهتر شده، اما بعضی از تصمیمات به رونق تولید، اشتغال و کارآفرینی ضربه وارد می کند.  مانند تصمیمی که وزارت کار برای افزایش ۵۰ درصدی حقوق کارگران گرفته است.


این عضو کمیسیون اقتصادی دراین خصوص تاکید کرد: عدم اصلاح تصمیم مورد اشاره ۲۵ درصد افراد شاغل را بیکار خواهد کرد. در نشستی که با خانه صنعت در تعطیلات داشتم به ضرس قاطع می‌گویم که ۲۵ درصد با تغییر شغل روبرو خواهند شد، کشاورزان نیز همین بحث را  مقداری کمتر مطرح کردند و گفتند که بخشی از کار حتما تعطیل می‌شود.


صفایی دلوئی درباره وضعیت اقتصادی در سال آینده نیز یادآور شد: درآمدهای ارزی و صادرات کشور رو به بهبود است و اینها بخش امید بخش سال آینده به حساب می آید اما همانطور که اشاره شد افزایش حقوق کارگر به نفع صادرات تمام نمی‌شود، اولین ضربه هم به کارگر به دلیل بیکار شدن، وارد می آید زیرا تعدیل نیرو از روی ناچاری صورت خواهد گرفت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر