15 فروردين 1401 - 12:47

قیمت نفت افزایش یافت

با افزایش نگرانی‌های عرضه علیرغم آزادسازی ذخایر و آتش بس یمن، قیمت نفت افزایش یافت.
کد خبر : ۱۳۱۶۲۴
درآمد نفتی

  به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، روز دوشنبه قیمت نفت افزایش یافت، در حالی که نگرانی‌ها از عرضه محدود همچنان ادامه دارد، حتی در شرایطی که سرمایه‌گذاران به آزادسازی ذخایر استراتژیک از سوی کشورهای مصرف‌کننده و آتش‌بس در یمن چشم دوخته اند، این امید به وجود آمده که مشکلات عرضه در خاورمیانه می‌تواند کاهش پیدا کند. در ساعت۷:۳۷ صبح به وقت تهران، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۹ سنت یا ۰.۰۹ درصد افزایش به ۱۰۴.۴۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳ سنت یا ۰.۰۳ درصد افزایش به ۹۹.۳۰ دلار در هر بشکه رسید.با بازشدن بازارها در روز دوشنبه، هر دو قرارداد نفتی یک دلار کاهش یافتند.


سازمان ملل برای اولین بار در درگیری های هفت ساله، آتش بس دو ماهه بین ائتلاف با رهبری عربستان سعودی و گروه حوثی را میانجی گری کرده است. تأسیسات نفتی عربستان سعودی در جریان درگیری‌ها مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته‌اند که بر اختلال عرضه از سوی روسیه افزوده است. منابع صنعتی گفتند که تولید نفت و میعانات گازی در صادرکننده شماره دوی جهان از میانگین تولید ۱۱.۰۸ میلیون بشکه در روز در فوریه تا ۱۱.۰۱ میلیون بشکه در روز در ماه مارس کاهش یافت. صنعت نفت روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین تحت تأثیر تحریم‌های غرب و بیزاری خریداران قرار گرفته است. برآوردها از کاهش عرضه نفت روسیه از ۱ میلیون تا ۳ میلیون بشکه در روز متغیر است.


پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا (SPR) به مدت شش ماه از ماه می، تا میزان یک میلیون بشکه در روز نفت فروخته خواهد شد، قیمت نفت حدود ۱۳ درصد کاهش یافت. بایدن گفت که این آزادسازی که سومین مرتبه در شش ماه گذشته است، به عنوان پلی عمل خواهد کرد که تولیدکنندگان داخلی بتوانند تولید را افزایش دهند و عرضه را با تقاضا متعادل کنند. وزارت انرژی ایالات متحده رسماً فروش نفت از ذخایر اضطراری را اعلام کرد در حالی که در روز جمعه اعضای آژانس بین المللی انرژی نیز موافقت کردند که نفت بیشتری را آزاد کنند. آژانس بین المللی انرژی گفت که این حجم در این هفته عمومی خواهد شد.


 به گفته یک تحلیل گر بازار تلاش‌های مشترک ایالات متحده و متحدانش می‌تواند به طور موقت کمبود عرضه سال ۲۰۲۲ متعادل کند، اما ممکن است که این راه حل بلندمدتی نباشد. همچنین، ممکن است تولیدکنندگان نفت ایالات متحده تمایلی به افزایش تولید برای حفظ سود زیاد نداشته باشند. علی‌رغم درخواست‌های بایدن از شرکت‌های انرژی ایالات متحده برای افزایش تولید، رشد تعداد دکل‌های حفاری همچنان کند است وحفاری‌ها به جای افزایش تولید به بازگرداندن پول نقد از قیمت‌های بالای نفت خام به سهامداران ادامه می‌دهند. نگرانی‌های تقاضا در چین، بزرگ ترین واردکننده نفت جهان، هم ادامه دارد، زیرا پرجمعیت‌ترین شهر آن، شانگهای، قرنطینه‌های کرونا را تمدید کرده است. وزارت حمل‌ونقل چین انتظار دارد در طول تعطیلات سه روزه جشنواره کینگ‌مینگ که از یکشنبه آغاز شده، ترافیک جاده‌ای ۲۰ درصد و پروازها ۵۵ درصد کاهش پیدا کند و دلیل آن تشدید موارد ابتلای کووید-۱۹ در این کشور است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها