19 فروردين 1401 - 11:11

جزئیات طرح آژانس بین‌المللی انرژی برای آزادسازی ۱۲۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی

براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، کشورهای عضو این آژانس طی ۶ ماه آینده ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را آزاد خواهند کرد که بیشترین مقدار متعلق به آمریکا با ۶۰ میلیون بشکه خواهد بود.
کد خبر : ۱۳۱۷۰۲
آژانس بین المللی انرژی

به‌گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه جزئیات طرح آزادسازی ۱۲۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفتی خود را با انتشار لیست کشورهای متعهد به انجام این کار و مقدار نفتی که قرار است وارد بازار کنند اعلام کرد. هدف از این اقدام کمک به پایین آوردن قیمت جهانی نفت به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین است.


آزادسازی ذخایر نفتی اعضای این آژانس که متحد آمریکا هستند و شامل ۳۱ کشور صنعتی غیر از روسیه می‌شوند، دومین آزادسازی هماهنگ ذخایر نفتی طی یک ‌ماه گذشته خواهد بود و این پنجمین بار در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی است که ذخایر استراتژیک نفتی برای مقابله با اختلال بازار نفت آزاد می‌شوند.


قیمت نفت از زمانی‌که آمریکا آزادسازی بزرگ‌ترین ذخایر نفتی خود را در اواخر ماه مارس اعلام کرد، برای دومین‌بار طی یک هفته پایین آمده و قیمت نفت خام برنت با یک کاهش ۱۰ دلاری به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است.


قیمت نفت در ماه گذشته میلادی و به‌دنبال اعمال تحریم‌های گسترده نفتی علیه روسیه و مختل شدن صادرات نفت خام و محصولات نفتی این کشور به بالاترین رقم طی ۱۴ سال گذشته رسیده بود. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام دنیاست.


آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اعضای آن متعهد شده‌اند ۱۲۰ میلیون بشکه نفت طی ۶ ماه آینده وارد بازار کنند.


بیشترین ذخایر نفتی را آمریکا با ۶۰ میلیون بشکه آزاد خواهد کرد و پس‌از آن ژاپن با ۱۵ میلیون بشکه خواهد بود.


نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد حمله روسیه به اوکراین غیرقابل بخشش است و این اقدام برای آزادسازی ذخایر نفتی به مهار قیمت نفت کمک می‌کند.


ژاپن در اواخر ماه ژانویه ۴۷۰ میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک خود داشت که برابر با ۲۳۶ روز مصرف داخلی این کشور است.


وزیر انرژی نیوزیلند طی بیانیه‌ای اعلام کرد:«ما حدود ۱۸۴ هزار بشکه نفت خام در اسپانیا و حدود ۲۹۹ هزار بشکه دیزل در انگلیس داریم. با توجه به بی‌ثباتی بالایی که در بازارهای جهانی نفت از زمان حمله روسیه به اوکراین به‌وجودآمده و همچنین به‌دنبال اقدام آمریکا برای آزادسازی ۱۸۰ میلیون بشکه نفت طی ۶ ماه آینده، ما هم به بازگرداندن ثبات به بازار کمک می‌کنیم».


نیوزیلند ۴۸۳ هزار بشکه از ذخایر خود را آزاد خواهد کرد.


پس‌از ژاپن، کره جنوبی، آلمان، فرانسه، ایتالیا و برزیل بیشترین ذخایر را وارد بازار خواهند کرد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها