29 فروردين 1401 - 08:59
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

چه فرصت‌هایی از جنگ اوکراین و روسیه ایجاد شد؟ / پایان سلطه دلار نزدیک است

مدیرعامل پیشین بانک تجارت گفت: اروپایی‌ها در تحریم اقتصادی ایران چنان تند رفتند که در واقع با تحریم ایران خودشان را تحریم کردند و در حال حاضر نمی‌توانند مقابل روسیه بایستند.
کد خبر : ۱۳۱۸۳۳
محمدرضا رنجبر فلاح

محمدرضا رنجبرفلاح؛ مدیرعامل پیشین بانک تجارت و استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و اتفاقاتی که ناشی از آن در اقتصاد دنیا ایجاد شده است، اظهار کرد: با جنگی که میان روسیه و اوکراین شکل گرفت، بسیاری از حقایق روشن شد و مهم‌ترین آن اینکه کشورهای اروپایی متوجه شدند چقدر در سالیان گذشته میزان وابستگی‌شان به نفت و گاز روسیه زیاد شده و در این برهه زمانی که می‌خواهند مقابله‌ای با این کشور داشته باشند نمی‌توانند اقدامی کنند چرا که شیرهای گاز به طور آنی بسته می‌شود و طبیعتا اقتصادشان آسیب می‌بیند.


وی ادامه داد: این رفتار ناشی از این بود که جای دیگری افراط صورت گرفت یعنی در تحریم اقتصادی ایران چنان تند رفتند که در واقع با تحریم ایران خودشان را تحریم کردند. اگر در پروژه لوله‌های گاز برای صادرات از ایران به اروپا سرمایه‌گذاری شده بود و لوله موازی گاز به سمت اروپا رفته بود در حال حاضر وابستگی کمتری به روسیه داشتند.  


رنجبر فلاح تصریح کرد: اروپا متوجه شده است به دلیل تبعیت محض از سیاست‌های آمریکا در حال حاضر متضرر شده است چرا که به عنوان مصرف‌کننده بزرگ نفت و انرژی از افزایش قیمت در این حوزه آسیب دیده است در حالی که آمریکا خیلی متضرر نشده‌ است. البته این تغییر رویکرد باعث می‌شود، با توجه به نیازی که اروپا به نفت و گاز ایران پیدا کرده است ما در برجام با شرایط بهتری توافق را امضا کنیم. 


این استاد دانشگاه گفت: امیدوارم با تدابیر درستی که اتخاذ می‌شود شاهد سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه نفت و گاز باشیم و بتوانیم هرچه سریع‌تر لوله‌های گاز را از ایران به اروپا برسانیم که این مهم در جذب سرمایه‌گذاری خارجی و افزایش درآمدهای ارزی و توسعه اقتصاد کشور بسیار موثر است. 


چگونه از سلطه پولی آمریکا رها شویم؟ 


مدیرعامل اسبق بانک تجارت همچنین با اشاره به بعد دیگری از جنگ روسیه و اوکراین و تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه وضع کرده است، اظهار کرد: این شرایط موضوعی را آشکار می‌کند و آن این است که سلطه پولی آمریکا از طریق دلار و تحریم سوئیفت شرایط دنیا را آسیب‌پذیر و شکننده کرده است. 


وی ادامه داد: برهمین اساس راهکاری از طریق فناوری‌های نوین بلاکچین مطرح شد که یک رمز ارز ایجاد کنیم تا پول هیچ کشوری نباشد اما دارایی‌هایی کشورهای مختلف پشتوانه آن باشد که براساس آن پول واحد را ایجاد کنند؛ مانند SDR یا حق برداشت مخصوص که بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شد که البته SDR برای تسویه بین کشورها بود اما حالا پول جدیدی خلق کنیم که بین تجار و بازرگانان مورد استفاده قرار گیرد تا نقل و انتقالات بین‌المللی خود را با هزینه کمتر، سرعت بیشتر و ایمنی بالاتر انجام دهند. 


رنجبرفلاح افزود: این موضوع تحریم و استفاده بیش از حد دلار، جهان را به سمت استفاده از رمزارزها و پول‌های مجازی هدایت می‌کند که بستر پولی جدیدی را در دنیا شکل دهد. 


این استاد دانشگاه گفت: چند سال قبل درخصوص رمز ارزی که بتواند به تسهیل مبادلات بین‌المللی کمک کند پیشنهادی را تحت عنوان ECO MONEY مطرح کردم که یک واحد پولی جدید بین کشورهای عضو اکو ایجاد شود که در مراوده بین این کشورها مورد استفاده قرار گیرد و واحد پولی هیچ کشوری نباشد اما واحد پولی مقبول همه کشورهای عضو اکو باشد.  


وی با بیان اینکه مهم ایجاد اولیه این ارز است که با یک دارایی اعم از طلا و ارزهای بین‌المللی یا اوراق سلف نفتی و ... قابل انجام است و بعد از آن به تدریج بین بازرگانان رایج می‌شود و به کشورهای دیگر هم تسری پیدا می‌کند. در واقع پول قدرتمندی می‌شود که لزوما رمزپایه نیست و می‌تواند توسط بانک مرکزی و دولت‌ها و حتی بخش خصوصی ایجاد شود. 


رنجبرفلاح تاکید کرد: اگر چنین موردی تقویت شود و کشورهای روسیه و چین و ژاپن هم به آن ملحق شوند می‌تواند به عنوان ارز قدرتمند بین‌المللی برای مبادلات بین‌المللی و تسویه حساب بین کشورها مورد استفاده قرار گیرد و نیاز به نظام پیمان‌های تجاری دو جانبه و چندجانبه هم کمتر حس شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها