25 فروردين 1401 - 09:00
رئیس جمهور تاکید کرد؛

دولت با جدیت انضباط نظام بانکی را دنبال می کند

سید ابراهیم رئیسی گفت: دولت با جدیت انضباط نظام بانکی را دنبال می کند و همه در این مدت شاهد هستند که تغییرات در نظام بانکی به تدریج اغاز شده است که ادامه خواهد یافت.
کد خبر : ۱۳۱۸۶۸
رئیسی

به گزارش ایبِنا؛ آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر روز چهارشنبه در دیدار با تشکلها و فعالان دانشجویی و در پاسخ به سوال تعدادی از دانشجویان در خصوص اولویت‌ها و گفتمان دولت مردمی، اظهار داشت: گفتمان اصلی دولت، گفتمان امام(ره) و رهبری عزیز است و مصمم هستیم همین گفتمان را تداوم داده و اجرایی کنیم و تأکید بر عدالت و مردمی بودن نیز از محورهای این گفتمان است.


رئیس جمهور افزود: اولویت دولت سیزدهم، پیگیری تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است و مستند بر این بیانیه، پیشرفت و آبادانی کشور را پیگیری می‌کنیم. ضمن اینکه می‌توان اقدامات دولت را پس از گذشت مدتی براساس همین سند مکتوب، ارزیابی کرد. لذا اولویت‌های دولت کاملاً آشکار و روشن است و هیچ موضوع نامشخصی در این زمینه وجود ندارد.


دکتر رئیسی در تشریح جهت گیری های اصلی دولت، با اشاره به اینکه عدالت به طور عام و عدالت اقتصادی به طور خاص از موضوعاتی است که در آن عقب‌ماندگی وجود دارد، اظهار داشت: دولت بنا دارد براساس آمایش سرزمینی به صورت عادلانه و متوازن زمینه پیشرفت و آبادانی مناطق مختلف کشور را فراهم آورد، چرا که بخش‌هایی از کشور مورد توجه نسبی قرار گرفته و به برخی بخش‌ها توجه کمتری شده است، حتی در داخل استان‌های به ظاهر برخوردار مانند تهران نیز مناطق محروم وجود دارد که مصمم هستیم با نگاه عادلانه همه این موارد را مورد توجه قرار دهیم.


رئیس جمهور به ویژگی های اصلی بودجه امسال بر اساس گفتمان دولت پرداخت و گفت: محور اصلی بودجه ۱۴۰۱ را عدالت‌محوری قرار دادیم و ساز و کار لازم برای داشتن عدالت اجرایی، در بودجه پیش‌بینی شده است. در این راستا صندوقی در هر استان در نظر گرفته شده است تا منابع حاصل از فروش اموال مازاد دولت و حق مالکانه معادن هر استان در صندوق همان استان واریز شود تا بتوانند با استفاده از آن و نیز کمک دولت پروژه‌های ناتمام استانی خود را تکمیل کند.


آیت الله رئیسی تاکید کرد: با انجام سفرهای استانی تکمیل پروژه های نیمه تمام آغاز شده و وزرا و استانداران برای تأمین منابع تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خود نیازی به مراجعه به پایتخت و هیات دولت ندارند.


رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه دولت در بودجه سال جاری، رشد اقتصادی ۸ درصدی را پیش‌بینی کرده است، خاطر نشان کرد: در حالیکه در سالهای گذشته رقم رشد اقتصادی حدود ۴ دهم درصد بود اما قصد داریم امسال با کنترل هزینه ها و افزایش درآمد و بهره وری، به رشد ۸ درصدی برسیم.


آیت‌الله رئیسی در همین زمینه تاکید کرد: با افزایش یارانه‌ها نمی‌توان مشکل اقتصادی مردم را به طور پایدار حل و فصل کرد و لازم است افزایش رشد اقتصادی و رونق تولید در کشور محقق شود.


دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع عدالت مالیاتی اشاره کرد و اظهار داشت: قبل از این دولت فقط ۴ میلیون مودی مالیاتی وجود داشت اما در ۷ ماه گذشته با شناسایی فرار مالیاتی و افزایش بیش از ۲ میلیونی مودیان مالیاتی، حدود ۱۱۰ درصد افزایش درآمد مالیاتی داشتیم.


آیت‌الله رئیسی اقدام مهم دیگر دولت را اجرای قانون تسهیل اخذ مجوزهای کسب و کار برشمرد، گفت: این قانون، ۱۳ سال پیش تصویب شده اما تاکنون اجرا نشده بود و دولت با آگاهی از نقش این تسهیلگری در افزایش اشتغال و تولید، آن را در چند هفته اخیر با جدیت دنبال کرد که پیشرفت ملموس و خوبی هم داشت.


رئیس جمهور به موضوع افزایش حجم صادرات و تجارت خارجی نیز پرداخت و  اظهار داشت: حجم صادرات تجاری در ماه‌های اخیر حدود ۴۳ درصد افزایش یافته است ضمن آنکه رکورد ترانزیت ریلی در سالهای اخیر شکسته شد و سهم کشورمان در ترانزیت کالا در منطقه ارتقاء یافت.


آیت الله رئیسی در جمع بندی این بخش از سخنانش افزود: با تلاش همه فعالان تولید و تجارت در کشور و عزم و اراده جوانان خلاق و همکاران دولت در صنعت نفت و افزایش تولید و فروش نفت، فصل جدیدی از رونق در شرایط تحریم در کشور رقم خورد تا جاییکه سخنگوی کاخ سفید اعتراف می کند آمریکا در فشار حداکثری بر ملت ایران شکست مفتضحانه متحمل شده است و این نتیجه تلاش و مقاومت مردم و اقدامات انجام شده برای بی اثر کردن تحریم ها است.


آیت‌الله رئیسی در ادامه به موضوع ارز ترجیحی و دغدغه دانشجویان در این زمینه اشاره کرد و گفت:‌ همه ۸ میلیارد دلاری را که در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای خرید کالاهای اساسی اختصاص یافته بود، قبل از شروع به کار این دولت و در شهریورماه به اتمام رساندند، اما دولت با تدابیری تلاش کرد در این زمینه فشاری بر مردم وارد نشود و کالاهای اساسی مردم نیز بدون دغدغه تامین شود.


رئیس جمهور با اشاره کار کارشناسی صورت گرفته و جلسات متعدد با اقتصاددانان تصریح کرد: در خصوص ارز ترجیحی ۲ دیدگاه وجود دارد برخی معتقدند که فسادزا است و برخی دیگر حذف آن را موجب مشکلات اقتصادی می‌دانند اما دولت تصمیم گرفته کارهای سخت را با درایت و کم‌ترین عوارض پیگیری و اجرایی کند و ارز ۴۲۰۰ تومانی باید تا حصول اطمینان از اینکه مشکلی پیش نمی‌یابد، ادامه یابد و یا جبران آن را به مردم بپردازیم.


رئیس جمهور در خصوص ایجاد شبهه درخصوص ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال، گفت:‌ اقدامات لازم در این زمینه برای پیدا کردن زمین آغاز، صندوق ملی مسکن تشکیل و پول در آن واریز شده و کار ساخت حدود ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در استانها آغاز شده است. لذا وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال حتمی و شدنی است و در این زمینه کسانی که در سال‌های گذشته ترک فعل داشتند، باید جوابگو باشند.


رئیس جمهور با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان در خصوص ساماندهی نظام بانکی کشور، اظهار داشت: دولت با جدیت انضباط نظام بانکی را دنبال می کند و همه در این مدت شاهد هستند که تغییرات در نظام بانکی به تدریج اغاز شده است که ادامه خواهد یافت.


آیت‌الله رئیسی در خصوص ریشه‌کنی فقر مطلق، گفت: در دوره تصدی مسئولیت آستان قدس رضوی تجربیات موفقی در زمینه مبارزه با فقر مطلق در حاشیه شهر مشهد داریم و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد و با هماهنگی دولت و نهادهای انقلابی می‌توان، فقر مطلق را در کشور ریشه‌کن کرد.


رئیس جمهور با استقبال از انتقادهای انجام شده از سند تحول دولت و قدردانی از اینکه دانشجویان این سند را مطالعه کرده اند، اظهار داشت: می‌توانید بررسی کنید که کدام یک از دولت‌های قبل سند تحول و یا برنامه مدونی ارایه دادند؟ برای سند تحول دولت، حداقل ۵۰۰ صاحبنظر و ۱۶ اندیشکده مشارکت داشتند، ضمن اینکه آن را بطور عمومی منتشر کردیم تا مورد نقد قرار گرفته و براساس آن اصلاحات نهایی را انجام دهیم تا به یک سند فاخر و قابل اتکا برسیم.


دکتر رئیسی به موضوع خودرو هم پرداخت و گفت: عقب‌ماندگی‌های جدی در این حوزه وجود دارد و اصلاح مدیریت و کیفیت و شکستن انحصار در این حوزه از برنامه‌های دولت است و تصمیم گرفتیم تا سهم دولت در این حوزه را در بورس عرضه کنیم.


رئیس جمهور ضرورت استفاده از ظرفیت جوانان و دانشجویان را مورد تأکید قرار داد و گفت: به استانداران و وزرا اعلام کردم که حتماً حلقه مشاوره و مشورت از نخبگان و دانشجویان داشته باشند.


آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: باید روند کسب دانش و آینده دانشجویان قابل پیش‌بینی باشد و وزیر علوم موظف است دغدغه دانشجویان در این حوزه را برطرف کند، ‌تا دانشجو بداند که آینده‌اش تضمین‌شده است.


در این نشست عرشا نامدار و محمد رمضانی به نمایندگی از بسیج دانشجویی، امین توکلانی و روشنک مرادی از انجمن های علمی، محمدحسین کاظمی و تینا حاج محمدی از اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، محمدصالح ترکمان و فاطمه سادات کاظمی از جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، محمدمهدی رحمتی و محدثه قربانی از گروه‌های جهادی دانشجویی، امیرحسین پناهی و زینب شوندی از اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و مجتبی منگلی و فائزه فاتحی از دفتر تحکیم وحدت در سخنانی دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و پیشنهادات خود را در حوزه‌های مختلف دانشجویی، علمی، اقتصادی و فرهنگی با رئیس جمهور در میان گذاشتند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر