28 فروردين 1401 - 10:13
از ابتدای اردیبهشت انجام می‌شود؛

ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی فقط با اطلاعات تراکنش پرداخت

از ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱، ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی فقط بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکان پذیر خواهد بود.
کد خبر : ۱۳۱۹۱۶
صدور مجوز‌ الکترونیکی کسب و کار

به گزارش ایبِنا، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا) اعلام کرد: پیرو اطلاعیه مورخ هشتم اسفند ۱۴۰۰ مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب وکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب و کارهای اینترنتی و داوری برخط مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۰، از اول اردیبهشت ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی اساس نسبت به کسب وکارهای اینترنتی، که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای کسب وکارهای اینترنتی می‌شود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان پذیر خواهد بود.


بدین منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و ... توسط مصرف‌کننده الزامی است؛ لذا همه مصرف کنندگان تجارت الکترونیکی باید هنگام خرید از کسب وکارهای اینترنتی حتماً اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند.


بدین منظور در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می‌شود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرم افزاری نظیر Paint، MS Word یا پیام رسان‌ها ذخیره شود. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در همه درگاه‌های پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد.


در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرف کنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند.


لازم به تأکید است که در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روش‌های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.


در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرف کننده، چنانچه شکایت از طریق مذاکره با کسب و کار مرتفع نشود مصرف کننده می‌تواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و یا «هیئت داوری» پیش ببرد.


گفتنی است؛ مصرف کنندگان می‌توانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. 


فرآیند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی به عنوان نخستین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام می‌شود. حل و فصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام و از طریق فرآیند داوری طی حداکثر سه هفته به رأی لازم الاجرا منتهی خواهد شد و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری برای کسب و کارهای اینترنتی، رأی صادر شده قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را نیز خواهد داشت.

ارسال‌ نظر
ناهید خسروی نجف ابادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
۰
در مورد ثبت شکایت الکترونیکی چگونه طرح شکایت کنم چون در این خصوص وارد نیستم راهنمایی کنید
فیلم و پخش زنده
بیشتر