04 ارديبهشت 1401 - 12:38

رشد ۳۷۸ درصدی تامین ارز واردات در یک ماه گذشته

تامین ارز برای واردات دارو و کالاهای اساسی در فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۳۷۸ درصد رشد داشت این رشد بی‌سابقه در شرایطی محقق شده که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور همچنان ادامه دارد.
کد خبر : ۱۳۲۰۷۵
بانک مرکزی میرداماد

به گزارش ایبِنا، بازار ارز اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد دارد و تحولات این بازار بر معیشت مردم بی تاثیر نیست. این موضوع از دید رئیس جمهور و اعضای اقتصادی کابینه دولت سیزدهم مغفول نبوده است و مهمترین اقدام خود را کنترل بازار ارز تعریف کردند.


رونمایی از سامانه برخط بازار متشکل ارزی، تعریف محدودیت جدید برای دریافت ارزهای مسافرتی و موارد دیگر اقداماتی بود که دولت در کنترل بازار ارز انجام داد و در این راستا به گواه بسیاری مثمر ثمر بوده و سبب شده تا قیمت‌ها در این بازار بعد از مدت‌ها ثبات داشت و شاهد نوسانات هر روز و هر ساعت قیمت‌ها نبودیم.


تامین ارز کالای وارداتی یکی دیگر از مقولات مهم است. در بحث ارز واردات، اقدامات لازم در سه مرحله انجام می‌شود. مرحله نخست تامین ارز است یعنی بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی و ثبت سفارش از کجا باید ارز مورد نیاز خود را تامین کند. مرحله دوم تخصیص ارز است که واردکننده باید معادل ریالی ارز تخصیص یافته را واریز کند. آخرین مرحله اختصاص ارز است که بانک مرکزی، ارز مورد نظر را به واردکننده اختصاص می‌دهد.


تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو در هشت ماه گذشته تغییر قابل توجهی داشته است. براساس آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی در نخستین ماه سال جدید بانک مرکزی یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داد.


همچنین تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی در دولت جدید به جد پیگیری شده و طبق آمار اعلامی بانک مرکزی سه میلیارد دلار برای این منظور پرداخت شد. همچنین با تخصیص هفت میلیارد دلار دیگر برای واردات سایر اقلام اساسی، مجموع ارز اختصاص یافته از ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۱۱ میلیارد دلار رسید و این رقم در مقایسه با ارز واردات در فروردین سال گذشته رشد پنج برابری داشته است.


فروردین سال گذشته مجموع کل ارز تخصیص یافته شامل ارز ترجیحی و غیرترجیحی برای همه کالاها حدود ۲.۳ میلیارد دلار بود.


رشد پنج برابری ارز تخصیصی واردات کالا در فروردین ماه امسال در شرایطی است که تحریم‌های ظالمانه علیه کشور هنوز هم ادامه دارد و این صحه‌ای بر سخنان رییس جمهوری است که بارها تاکید کردند که سفره مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم.


با موفقیت دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت و وصول درآمدهای نفتی، تامین ارز کشور با وجود ادامه تحریم‌ها به بهترین سطح سال‌های اخیر خود رسیده است و بنا به اعلام مقامات بانکی کشور این روند همچنان ادامه خواهد داشت.


منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر