07 ارديبهشت 1401 - 10:50
مدیرعامل بانک ملی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

تغییر نگرش در بانکداری؛ پیش نیاز تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان/ شعبه مخصوص دانش‌بنیان‌ها راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل بانک ملی گفت: برای اینکه بتوانیم استارت آپ ها و دانش بنیان ها را تامین مالی کنیم، بایستی به این نکته توجه داشته باشیم که روال های کنونی نظام بانکی پاسخگوی آن نیست و باید به نوع دیگری از بانکداری فکر کنیم.
کد خبر : ۱۳۲۱۶۰

محمدرضا فرزین

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ با آغاز سال ۱۴۰۱، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تبریک فرارسیدن سال نو، سال ۱۴۰۱ را «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری فرمودند. 

 

در این راستا، جایگاه نظام بانکی و چرخه تامین مالی شرکت های دانش بنیان در جهت تحقق شعار سال، اهمیت بالایی دارد. به گونه ای که در صورت حمایت های مالی شبکه بانکی کشورمان از این شرکت ها، چرخه اقتصاد و نوآوری های صادرات محور و اشتغال آفرین، رونق دو چندانی خواهد داشت. در این خصوص خبرنگار ایبنا گفتگویی با مدیرعامل بانک ملی ایران داشته است که در ادامه می خوانید.

 

 

 

برای حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان، باید به نوع دیگری از بانکداری فکر کنیم

 

محمدرضا فرزین؛ مدیرعامل بانک ملی در گفتگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به اینکه مساله اصلی شعار سالٰ موضوع دانش بنیان است اظهار داشت: قاعدتا در نظام بانکی بایستی در خصوص تامین مالی شرکت های دانش بنیان نقش بیشتری ایفا کنیم. البته مستحضرید که دانش بنیان ها یا استارت آپ ها، در یک مرحله ای قابل تامین مالی توسط نظام بانکی می شوند، اما ما برای اینکه این روند را در نظام بانکی و به ویژه در بانک ملی تقویت کنیم، بایستی به ادبیاتی در دنیا توجه کنیم به نام Venture Bank؛ یعنی ما برای اینکه بتوانیم ونچرها که همان استارت آپ ها و دانش بنیان ها هستند را تامین مالی کنیم، بایستی به این نکته توجه داشته باشیم که روال های کنونی نظام بانکی پاسخگوی آن نیست. ما باید به نوع دیگری از بانکداری فکر کنیم و روال های جدیدترین بیاوریم.

 

 

 

شعبه ابوریحان بانک ملی؛ هاب شرکت های دانش بنیان در ایران

 

فرزین در ادامه افزود: این نوع شرکت ها، عموما وثیقه ندارند، به سرعت نیاز به تامین مالی دارند و ممکن است زود ورشکست شوند؛ بنابراین یک رویه جدید در بانکداری نیاز داریم. به همین دلیل بنده در همان هفته اول تعطیلات عید نوروز، یکی از شعب بسیار خوب بانک ملی، (روبروی سردر دانشگاه تهران) به نام  شعبه ابوریحان که ملی پلاس هم هست و چندین طبقه دارد و بسیار شیک و مجهز می باشد را دستور دادم تا این شعبه را به اولین شعبه و هاب شرکت های دانش بنیان در ایران تبدیل شود. بنابراین روال آن را شروع کرده ایم و دستورالعمل های آن را می نویسیم و امیدوارم در هفته آینده این شعبه را افتتاح کنیم. وی تاکید کرد: اگر این شعبه افتتاح شود، به مرکز شعبات شرکت های دانش بنیان در بانک ملی تبدیل می شود و در هر استان تلاش خواهیم کرد تا یک شعبه را به این موضوع مهم اختصاص دهیم. چون همان طور که عرض کردم، نحوه تامین مالی پاسخگویی به این شرکت ها، کاملا متفاوت است.

 

 

 

شرکت اعتبارسنجی در بانک ملی راه اندازی می شود

 

فرزین در ادامه با اشاره به اینکه ما در بانک ملی به ابلاغیه بانک مرکزی در خصوص تسهیل دریافت وثیقه و اعتبارسنجی عمل میکنیم افزود: ما در حوزه اعتبارسنجی در بانک ملی دچار مشکل هستیم؛ به بیان دیگر نحوه صحیح اعتبارسنجی یکی از معضلات و مشکلات نظام بانکی کشورمان است؛ ما در بانک ملی به دنبال ایجاد یک شرکت اعتبارسنجی با نیروهای کارآمدی هستیم تا بتوان اعتبارسنجی را توسط این شرکت انجام بدهیم و در نهایت برای تک تک مشتریان چه حقیقی و چه حقوقی، رتبه اعتباری داشته باشیم و بر اساس این رتبه، بتوانیم تامین مالی مناسبی برای آن انجام دهیم.

 

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها