19 ارديبهشت 1401 - 18:21
در نشست تشریح ابعاد مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها؛

میرکاظمی: وضعیت فروش نفت با آزاد سازی برخی منابع مسدود شده بهبود یافت

معاون رئیس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: با شروع دولت سیزدهم و تلاش‌هایی که صورت گرفت برخی منابع و دارایی‌های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر آزاد شد و وضعیت فروش نفت بهبود یافت.
کد خبر : ۱۳۲۴۹۹
نشست خبری رئیس سازمان برنامه و بودجه

به گزارش ایبِنا، سید مسعود میرکاظمی پیش از ظهر امروز(دوشنبه) در نشست تشریح ابعاد مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها گزارشی از برخی مشکلات گذشته و کسری های قبلی در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: دولت سیزدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که ناملایمات اقتصادی داخلی و خارجی فراوانی پیش روی آن قرار داشت و مدیریت مناسبی نسبت به منابع و مصارف کشور صورت نگرفته بود.  


میرکاظمی افزود: با شروع دولت سیزدهم و تلاش هایی که صورت گرفت برخی منابع و دارایی های مسدود شده ایران در کشورهای دیگر آزاد شد و وضعیت فروش نفت بهبود یافت.  


وی با اشاره به اینکه سال گذشته خشکسالی در ایران و جهان مشکلات متعددی را در حوزه تامین مواد غذایی ایجاد کرد، اظهار داشت: متاسفانه در بودجه سال گذشته هیچ رقمی برای واردات گندم دیده نشده بود و فقط هشت میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته بودند. ذخایر کالاهای اساسی به شدت کاهش یافته بود و به خط قرمز رسیده بود و دولت سیزدهم باید هر چه سریعتر فکری برای این مشکلات می کرد.  


رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: دولت برای حل این مسائل طرحی دو فوریتی جهت تعیین تکلیف ارز ترجیحی به مجلس ارائه داد که مجلس این دو فوریت را نپذیرفت که البته با لطف و تدابیر مقام معظم رهبری این مشکل حل و فصل شد.  


وی با اشاره به بحران مواد غذایی در دنیا و اقدام بسیاری از کشورها برای رفع موانع وارداتی و جلوگیری از صادرات مواد غذایی گفت: برخی کشورها برای حل مشکل بحران مواد غذایی نسبت به سهمیه بندی و عرضه تعداد محدود به مردم اقدام کرده اند.


میرکاظمی با اشاره به افزایش قیمت جهانی برخی کالاهای اساسی و به تبع آن افزایش انگیزه برای قاچاق این اقلام از داخل کشور تصریح کرد: یکی از دلایل دولت برای اصلاح قیمت ها جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی و کنترل خروج از شبکه بود چرا که اگر قرار بود عملکرد سال گذشته را برای امسال نیز ادامه دهیم، باید ۲۰ میلیارد دلار برای وزارت جهاد کشاورزی و چهار میلیارد دلار برای وزارت بهداشت تامین می شد.


به نقل از ایرنا؛ وی افزود: باید تصمیمی جدی برای مدیریت هزینه ها اتخاذ شود که برای مردم سودمند و اثربخش باشد. در همین راستا دولت تصمیم گرفته است پرداخت یارانه را از ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره منتقل و آن را به خود مردم پرداخت کند.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر