22 ارديبهشت 1401 - 14:16
ایبِنا بررسی کرد؛

همه چیز درباره کسانی که یارانه معیشتی دریافت نکرده‌اند

افرادی که تا به امروز مشمول دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی نشده اند، به دو گروه تقسیم می شوند که برای رسیدگی به دغدغه آن ها دو مسیر پیش بینی شده است.
کد خبر : ۱۳۲۵۸۸
اسکناس نو

به گزارش خبرنگار ایبِنا؛ سامان دادن به تخصیص ارز ترجیحی این روزها در دستور کار دولت قرار دارد. به گونه ای که دولت در جهت مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اعلام کرده است برای حمایت از معیشت مردم، به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم تا نهم هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد.


در این میان، خاندوزی وزیر اقتصاد تاکید داشت: ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومان، ۶۰ درصد دیگر یارانه ۳۰۰ هزارتومانی دریافت می‌کنند و نزدیک به ۱۰ درصد جزو طبقات برخوردارند و بی‌نیاز از حمایت دولت شناسایی شدند که در صف یارانه بگیران نیستد.


حال پس از آغاز واریز یارانه های مذکور به حساب سرپرستان خانوار، بسیاری از مردم از عدم واریز یارانه به حسابشان گلایه داشتند. بررسی ها نشان می دهد این گروه از مردم شامل دو دسته هستند؛ نخست افرادی که تا پیش از این یارانه های نقدی و معیشتی دریافت نمی کردند و گروه دوم افرادی که یارانه نقدی و معیشتی دریافت می کردند ولی در این مرحله، واریزی به حساب آن ها صورت نگرفته است.



تکلیف کسانی که یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دریافت نکرده‌اند، چه می شود؟



در این شرایط، به گفته مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است در روزهای آینده، برای گروه نخست (افرادی که تا به امروز در لیست یارانه بگیران قرار نداشتند) سامانه هدفمندی یارانه‌ها جهت ثبت نام آن ها راه اندازی شود. همچنین برای گروه دوم، کسانی که تا پیش از این مشمول دریافت یارانه بودند بایستی به سامانه hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند. برای گروه دوم باید این نکته را در نظر داشت که ممکن است برخی از افراد معترض نسبت به رقم پرداختی به حسابشان اعتراض داشته باشند که این موضوع احتمالا به خطای محاسباتی در سازوکار تعیین دهک بر می گردد. رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در این باره گفته است: " آنچه اتفاق افتاد بر اساس تحلیل‌ها و محاسباتی است که انجام شد و ممکن است درصدی خطا هم داشته باشد که با مراجعه افراد و اعلام نقطه نظراتشان توسط سازمان هدفمندسازی و وزارت رفاه رسیدگی می‌شود و اگر احیاناً جا مانده‌اند اضافه و مابه‌التفاوت هم پرداخت می‌شود، اگر هم مشمول نیستند برایشان توضیح می‌دهند که مشمول این یارانه نمی‌شوند."
 


همچنین رئیس مرکز اطلاع‌رسانی امور بین‌الملل سازمان برنامه و بودجه خبر داده است: شهروندان می‌توانند برای اطلاع از دهک خانوار و یارانه پرداختی با تماس با شماره ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ و وارد کردن کدملی و شماره تلفن همراه متعلق به سرپرست خانواده از وضعیت خود مطلع شوند.


علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در گفتگویی با بیان اینکه اسامی را سازمان هدفمندی مشخص کرده است گفت: افراد در صورت اعتراض باید درخواست خود را به سازمان هدفمندی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند تا بررسی و اسامی جدید اعلام شود و در صورت اضافه شدن اسامی هر مقداری که از تاریخ اجرای طرح گذشته باشد، محاسبه و از همین ابتدا به آنها پرداخت خواهد شد.


بنابراین تمام افراد در دو گروه مذکور (کسانی که تا به امروز یارانه دریافت نمی کردند و کسانی که مشمول دریافت یارانه بودند ولی واریزی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی را دریافت نکرده اند) از بابت اینکه مبالغ گفته شده برای آن ها محفوظ است و پس از تایید سامانه های شناسایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، یارانه ها واریز خواهد شد. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر