31 ارديبهشت 1401 - 09:56
عضو هیئت رئیسه مجلس:

افزایش ۱۴۰ درصدی قیمت جهانی کالاهای اساسی/ دولت چاره‌ای جز توزیع عادلانه یارانه‌ها نداشت

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: ادامه تخصیص ارز ترجیحی کشور را با یک بحران جدی و واقعی روبرو می‌کرد و دولت هم هیچ مسیر و چاره دیگری جز اصلاح نظام یارانه‌ها نداشت.
کد خبر : ۱۳۲۷۰۶
سلیمی

علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون صنایع و معدن و نماینده مردم محلات و دلیجان و عضو ناظر هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی مجلس در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ارز ۴۲۰۰ به خاطر یک عده خاص تصویب شد و فرش قرمزی بود که دولت گذشته برای دوستان و اسپانسرهای خود انداخت به همین دلیل کسانی که اکنون در حال فریاد کشیدن هستند، همان گروهی به حساب می‌آیند که از این ارز منتفع می‌شدند. 


وی در ادامه بیان کرد: نکته بعدی موضوع گرانی‌ها است که در تمام دنیا برای مردم آزاردهنده شده و به طور مثال در امارات، قیمت بنزین و روغن افزایش یافته و براساس اطلاعات به دست آمده در کشور فنلاند ارزش پولی روغن و مرغ نیز از رشد برخوردار بوده است. تامین مواد غذایی در سطح جهانی به دلیل شرایط جدیدی که حاکم شده با مشکل مواجه است، بنابراین ادامه این روش کشور را با یک بحران جدی و واقعی روبرو می‌کرد و دولت هم هیچ مسیر و چاره دیگری جز اینکار نداشت.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن در این رابطه اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ۲۰ تا ۳۰ درصد از جمعیت جهان در سال جاری با مشکل حاد مواجه و گرسنگی بر برخی از کشورها حاکم شود. این وضعیت نشان‌دهنده نیاز به یک تدبیر جدی است و دقیقا به همین دلیل اقتصاددانان برجسته فارغ از خطوط سیاسی این مسئله را مورد تائید قرار می‌دهند. با این حال بحث در شیوه اجرا مانند جاماندگان وجود دارد که آقای رئیس جمهور در این رابطه دستور جدید داده‌اند که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.


نماینده مردم محلات و دلیجان در ادامه تصریح کرد: واقعیت این است در کشور با توجه به پائین بودن قیمت گندم و ... تولید کننده رغبتی برای تولید ندارد، در حالیکه ایران نیازمند ۱۲ میلیون تن گندم است که به دلیل خشکسالی پیش بینی می شود حداکثر بین ۴ تا ۴.۵ میلیون تن به تولید می‌رسد، این مسئله نشان از این دارد که اولا تولید در داخل به صرفه نیست، ثانیا همین مقدار تولید هم به صورت قاچاق خارج می‌شود. در این شرایط باید مورد توجه داشت که قیمت جهانی کالاهای اساسی هم تا ۱۴۰ درصد با افزایش روبرو بوده است. 


عضو ناظر بر هیئت رئیسه مجلس افزود: ارزان شدن مواد غذایی در داخل کشور به تحول اقتصادی، مردمی‌سازی یا توزیع عادلانه یارانه‌ها نیاز دارد که باید برای انجام آن به دولت کمک کرد. البته برخی از انتقادها که به شکل مخالفت با اصل این کار است، دلیلی جز خصومت سیاسی ندارد وگرنه نقد به این معناست که نقاط قوت را بیان کنند، نقاط ضعف را هم برای کمک جهت حل موضوع مورد بررسی قرار دهند. به نظر می رسد برخی به دنبال حل موضوع نیستند، مخالفت را مورد توجه قرار می دهند. طی روزهای گذشته منافقین به صراحت اعتراف کردند که درصدد ایجاد آشوب در کشور هستند، در چنین شرایطی باید همه دست به دست هم دهند و به کمک دولت آیند تا بتواند با موفقیت این بحث را سامان دهد. 


سلیمی در ادامه تاکید کرد: مجلس نقدهای کارشناسی را به دولت خواهد گفت تا در این کار و قدم بزرگ موفقیت به دست آید.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر