31 ارديبهشت 1401 - 11:08

اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس از افزایش بیشتر نرخ بهره حمایت کرد

اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس گفت که باید تشدید سیاست پولی ادامه داشته باشد.
کد خبر : ۱۳۲۸۴۰
بانک مرکزی انگلیس

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از ال بی سی، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی انگلیس گفت: ممکن است در آینده نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره باشد زیرا اقتصاد تحت تأثیر تورم بالا قرار گرفته است. هاو پیل گفت که نرخ تورم ۹ درصدی، بالاترین نرخ تورم در ۴۰ سال گذشته، برای تصمیم گیرندگان این بانک وضعیت بسیار ناراحت کننده ای ایجاد است. او در سخنرانی خود در انجمن حسابداران خبره در ولز گفت که تشدید سیاست پولی، که به معنای افزایش نرخ بهره است، هنوز باید اجرا شود.


پیل یکی از اعضای کمیته سیاست پولی بانک (MPC) است که نرخ پایه مورد استفاده برای تصمیم‌گیری در مورد نرخ‌های بهره وام مسکن و سایر وام‌ها را تعیین می‌کند. هاو پیل گفت: به نظر من، ما هنوز راه‌هایی را برای تشدید سیاست پولی خود در پیش داریم تا از بازگشت تورم به هدف موردنظر اطمینان حاصل کنیم.


او گفت: روز چهارشنبه مشخص شد که تورم قیمت مصرف کننده بریتانیا در حال حاضر ۹ درصد است. کمیته سیاست پولی پیش‌بینی کرد که در سه ماهه چهارم سال جاری تورم تا دو رقم افزایش یابد. بدیهی است که این وضعیت، برای سیاستگذار پولی که مسئول دستیابی به هدف تورم ۲ درصدی است، بسیار ناراحت کننده است. اوایل این ماه، این کمیته به افزایش نرخ پایه از ۰.۷۵ درصد تا ۱ درصد رأی داد و انتظار می‌رود که افزایش‌های بیشتری در راه باشد. سه عضو این کمیته به افزایش بیشتر نرخ ها تا ۱.۲۵ درصد رأی دادند. آقای پیل گفت سیاست پولی در حال تغییر است.


 درزمان این بحران مالی، این وضعیت در حالتی حمایتی بوده، اما تورم و بازار کار فشرده‌تر به لزوم این تغییر کمک می‌کنند. وی گفت: افزایش بیشتر نرخ بانکی تا یک درصد باید به عنوان بخشی از این روند تغیر تلقی شود، اما این پایان نیست. به نظر من، ما هنوز راهی برای فشرده‌تر کردن سیاست پولی خود داریم تا از بازگشت تورم به میزان هدف مطمئن شویم. وی گفت: بانک باید اقداماتی را برای بازگرداندن تورم به میزان ۲ درصد انجام دهد. او گفت: من به حمایت از تشدید سیاست پولی از زمانی که در سپتامبر گذشته به کمیته ملحق شدم متعهدم و هنوز این سخت‌گیری باید ادامه داشته باشد.


پیل گفت این خطر وجود دارد که دستمزدها و قیمت‌ها از یکدیگر تغذیه کنند تا تورم بالا بماند. اما در عین حال، ممکن است فشار بر درآمد خانوارها به تقاضا و اشتغال ضربه بزند، که می‌تواند تورم را به زیر هدف ۲ درصدی بانک انگلستان برساند. در اوایل این ماه این بانک ربع قرن شدن این موسسه مستقل جشن گرفت. با پیش‌بینی افزایش دو رقمی تورم در پی افزایش شدید قیمت‌های بین‌المللی انرژی و کالا، این بزرگ ترین چالشی است که کمیته سیاست پولی در ربع قرن گذشته با آن روبرو بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر