هشدار رئیس جمهور آمریکا به شرکت‌های نفتی

با تورم بی‌سابقه موجود، بایدن کسب سود شرکت نفتی اکسون و سایر شرکت‌های نفتی را مورد سرزنش قرار داد.
کد خبر : ۱۳۳۳۹۲
شرکت نفتی

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از رویترز، روز جمعه جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده پس از گزارش افزایش تورم و رکورد آن در طول ۴۰ سال اخیر، صنعت نفت ایالات متحده و به ویژه شرکت اکسون موبیل (XOM.N) را متهم کرد که از کمبود عرضه برای افزایش سود استفاده می‌کنند. تورم مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه می شتاب گرفت در حالی که قیمت بنزین به بالاترین حد خود رسیده و هزینه مواد غذایی افزایش یافته که بیش‌ترین افزایش سالانه در چهار دهه اخیر به شمار می‌رود. طبق گزارش گروه رانندگان AAA، یک گالن بنزین معمولی در روز جمعه در سراسر این کشور به طور متوسط ​​۴.۹۹ دلار قیمت داشت.


بایدن که با وعده کاهش وابستگی ایالات متحده به سوخت های فسیلی به قدرت رسید، روز جمعه گفت امیدوار است سرعت تولید نفت در سال آینده به بالاترین حد خود در ایالات متحده برسد. اما او هشداری به این صنعت داد که سود این صنعت با قیمت نفت و گاز افزایش یافته و  این سود نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان بیش‌تر از هزینه‌های بالاتر نیروی کار و حمل و نقل برای سوخت پرداخت می‌کنند.


 بایدن پس از سخنرانی در جمع نمایندگان اتحادیه باراندازان در بندر لس آنجلس به خبرنگاران گفت: شرکت اکسون امسال بیشتر از همه درآمد داشت. شرکت‌های نفتی ایالات متحده از سودهای بالاتر برای حفاری بیشتر استفاده نمی‌کنند، بلکه برای بازخرید سهام استفاده می‌کنند. بازخرید سهام با کاهش تعداد سهام‌های موجود، سود را بهبود می‌بخشد و به طور غیرمستقیم به افزایش قیمت سهام کمک می‌کند. شرکت‌ها بازپرداخت را راهی برای پاداش سرمایه‌گذاران می‌دانند. بایدن گفت: چرا آنها حفاری نمی‌کنند؟ زیرا آنها با تولید نفت بیشتر پول بیشتری به دست نمی‌آورند. شروع به سرمایه‌گذاری و پرداخت مالیات کنید.


اکسون ضمن اشاره به این اظهارات خاطرنشان کرد که به افزایش تولید نفت، بنزین و گازوئیل خود در ایالات متحده ادامه داده و وام‌های زیادی برای افزایش تولید گرفته در حالی که در سال ۲۰۲۰ متحمل ضرر شده است. سخنگوی این شرکت، کیسی نورتون گفت: ما به طور منظم با دولت در تماس بوده‌ایم و آنها را از سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده خود برای افزایش تولید و توسعه ظرفیت پالایش در ایالات متحده مطلع کرده‌ایم. اکسون ۵۰ درصد هزینه در ذخایر شیل غرب تگزاس خود را افزایش خواهد داد و انتظار دارد امسال پس از افزودن ۱۹۰ هزار بشکه به تولید نفت سال گذشته، ۲۵ درصد بیشتر تولید کند. وی گفت: توسعه پالایشگاه در حال گسترش تگزاس معادل یک پالایشگاه جدید متوسط است.


 اکسون، بزرگ ترین تولیدکننده نفت ایالات متحده، در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیارد دلار از دست داد و بیش از ۳۰ میلیارد دلار برای تامین مالی، وام گرفت. سال گذشته ۴۰.۶ میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده که ۱۷.۸ میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۲۰ بود.


با حضور کمپین جمع‌آوری کمک‌های مالی دموکرات‌ها در بورلی هیلز در جمعه شب، بایدن با لحنی محتاط در مورد چشم‌انداز تورم در آینده گفت: برای مدتی با این تورم زندگی خواهیم کرد و به تدریج پایین می‌آید. بایدن پیش از این صنایع نفت، گاز و پالایش ایالات متحده را به دلیل سود بیش از حد یا افزایش قیمت ناشی از چالش جنگ اوکراین، سرزنش کرده بود. اکسون با اعلام گزارش درآمد سه ماهه چهارم در ماه فوریه، بیشترین سود سه ماهه خود در هفت سال گذشته را به ثبت رساند. بعد از چند سال توقف بازخرید سهام، در سال جاری مجددا بازخرید را از سر گرفت و متعهد شد تا ۳۰ میلیارد دلار تا سال آینده برای این منظور هزینه کند.


افزایش هزینه‌ها برای دولت بایدن به دردسر سیاسی تبدیل شده در حالی که اقدامات متعددی را برای کاهش قیمت‌ها انجام داده است. این اقدامات شامل آزادسازی بی سابقه نفت از ذخایر استراتژیک ایالات متحده، معافیت از قوانین تولید بنزین تابستانی، و اتکا بر کشورهای اصلی اوپک برای افزایش تولید است. بایدن در سخنان جمعه خود از کنگره درخواست کرد قانونی برای کاهش انرژی، داروها و هزینه حمل و نقل تصویب کند. بایدن گفت که شرکت های کشتیرانی ۱۹۰ میلیارد دلار سود کردند که طی یک سال ۷ برابر شده است. او گفت که این وضعیت او را بسیار عصبانی کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر